آیت الله محمد آصف محسنی گفت: برای نجات این کشور نیاز به دانش و تفکر داریم و کمک مالی خارجی راه گشا نیست.

افغانستان برای نجات نیاز به تفکر دارد/ با کمک مالی خارجی هیچ ملتی پیش نرفته استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله محمد آصف محسنی، یکی از مراجع تقلید شیعیان و موسس مجموعه آموزشی علوم دینی تقریب مذاهب خاتم النبین (ص) در افغانستان گفت: برای نجات این کشور نیاز به دانش و تفکر داریم و کمک مالی خارجی راه گشا نیست.

وی عصر جمعه در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران در کابل افزود: با کمک مالی خارجی هیچ ملتی پیش نرفته و امروز در افغانستان این پند خود را نشان داده است.

وی فقر علمی را بزرگترین مانع پیشرفت ملت ها دانست و یادآور شد: با این فقر هیچ ملتی نمی تواند استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و فکری خود را حفظ کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اقدام ایران برای برپایی نمایشگاه کتاب یک هفته ای در کابل که از دوم ثور/ اردیبهشت ماه پیش رو انجام می شود اظهارکرد: کتاب برجسته ترین ارمغانی است که در تعامل بین ملت ها مبادله می شود.

محسنی قندهاری مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان را عمیق، چند جانبه و تاریخی خواند و عنوان کرد: کتاب خاستگاه تمدن است و افغانستان باید در این بخش همت دو چندان کند.

وی از کم کاری دانشگاهیان و حوزه های علوم دینی در افغانستان برای ارتقای سطح علمی این کشور انتقاد کرد و گفت: باید منطقی جلو رفت و بدانیم که قوم نادان نمی تواند ماندگار باشد.

ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با ارایه گزارشی از فعالیت های این سازمان اظهار کرد: کتاب محور اهتمام ایران در حوزه فعالیت فرهنگی است.

وی که همراه با هیاتی از اساتید و روسای دانشگاههای ایران به افغانستان سفر کرده از اعزام مبلغین علمی و دینی به عنوان موثرترین ابزار ارتباط جوامع به خاص ملت های هم ریشه توسط ایران خبر داد.

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری ایران در کابل برگزاری نمایشگاه کتاب ایران را برای دومین سال متوالی از دوم تا هشتم ثور/ اردیبهشت ماه در دانشگاه کابل در برنامه خود دارد.

نخستین دور از گفت و گو های فرهنگی ایران و افغانستان نیز قرار است همزمان با شروع بکار این نمایشگاه کتاب به مدت دو روز با موضوع «عرفان ، تصوف و ادبیات» با حضور اساتید دانشگاهی و فرهیختگان دو کشور انجام می شود.

در نمایشگاه کتاب ایران 70 ناشر از ایران همراه با 30 ناشر افغانستان شرکت دارند.

نمایشگاه کتاب سال قبل ایران در کابل از 23 تا 31 حمل/ فروردین ماه در دانشگاه کابل برگزار شد و تمانمی 300 هزار جلد کتاب عرضه شده در این رویداد به فروش رسید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.