کفش هیدج زنجان در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی قابلیت بالایی در اشتغالزایی و ارزآوری دارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، نامگذاری‌های اقتصادی در سال‌های اخیرتوسط مقام معظم رهبری، نشان می‌دهد مهم‌ترین دغدغه ایشان در حوزه مسائل کلان کشور و البته پاشنه آشیل کشور در سال‌های مذکور، مسأله اقتصاد بوده است و جالب اینجاست که ذیل مسائل اقتصادی نیز اهمیت حمایت از کالای ایرانی به قدری زیاد است که با وجود اینکه شعار سال ۹۱ «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بوده است، ایشان سال ۹۷ نیز بر این مورد تاکید ورزیده‌اند.

مطالعه تاریخ توسعه کشور‌های پیشرو در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد آن‌ها به شدت به مصرف کالا‌های داخلی خود تعصب و غیرت داشته‌اند.
بسیاری از مردم حتی حاضرند بهای بیشتری برای کالای داخلی خود بپردازند تا تولید ملی‌شان رشد کند.

در این چند روزی که از سال جدید نگذشته با اینکه حمایت از کالای ایرانی سرفصل تمام مباحث شده و بحث آن از بخش‌های مختلف جامعه به گوش می‌رسد، اما شاید کمتر کسی اقدامی ملموس در این بخش دیده باشد، اما گام‌های عملی در این راستا در حوزه کفش برداشته شده که انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان داخلی بوده است.

با افتخار کالای ایرانی می‌خرم/ هیدج قطب تولید کفش‌های ورزشی در کشور


رمضانعلی دهقان اولین تولید کننده کفش در هیدج

هیدج شهری ۱۳ هزار نفری که پیش‌تر با حکیم هیدجی شهرتی جهانی داشت، اما این روز‌ها پاپوش هایش پا در کفش بزرگان این حرفه کرده است.
تاریخ صنعت کفش هیدج را که ورق می‌زنی سربرگ نخستین دفترش قدمتی حدود ۵۰ ساله را نشان می‌دهد.

راهی این شهر کوچک شدم برای این که حال این روز‌های صنعت کفشش را از نزدیک ببینم، آقای فومژی یکی از شاگردان نخستین تولید کننده هیدجی است که این روز‌ها با پسرش در صنعت کفش هیدج نامی برای خود دست و پا کرده است.

او می گوید: سال ۱۳۵۴ برای اولین بار آقای رمضانعلی دهقان به هیدج آمد و مشغول تولید کفش شد و اکنون بعد از گذشت این همه سال این صنعت گسترش یافته است.

از او درباره کارش پرسیدم که گفت : در این کارخانه تولیدی که به راه انداخته است توانسته اکثر جوانان این شهر را از بیکاری نجات دهد.

با افتخار کالای ایرانی می‌خرم/ هیدج قطب تولید کفش‌های ورزشی در کشور

خوشه کسب و کار کفش هیدج برای توسعه این صنعت وارد میدان شده

حالا نیمی از جمعیت این شهر دل در گرو این صنعت دارند، کارگاه‌های بزرگ جای حجره‌های کوچک را گرفته اند.
احمدی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با اشاره به این اجرای این طرح گفت : در سال ۹۱ طی مطالعاتی که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مبنی بر وجود خوشه‌های کسب و کار انجام داد، خوشه کسب و کار کفش هیدج هم به عنوان یکی از توانمندی‌هایی که می‌تواند در کسب و کار خرد به عنوان خوشه جای بگیرد و توسعه یابد در رنکینگ کشور ثبت شد.

وی افزود: برای توسعه این صنعت سود آور در سال ۹۵ عامل توسع طی فرآیندی انتخاب شد.

به گفته معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال حاضر ۱۲۰ واحد در این شهر مشغول تولید کفش‌های وطنی هستند که برای بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

با افتخار کالای ایرانی می‌خرم/ هیدج قطب تولید کفش‌های ورزشی در کشور

تولید سالانه بیش از ۸ میلیون کفش در هیدج

ذوالقدر عامل توسعه‌ای خوشه کفش هیدج در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت : سالانه بیش از ۸ میلیون جفت کفش در این شهر تولید می‌شود.

وی به شرکت تعاونی تلاشگران کفش هیدج اشاره کرد و گفت : در سال ۹۰ - ۸۹ این شرکت تشکیل شده است که ابتدا با ۳۰ واحد شروع به کار کرده بود و امروز نزدیک به ۱۳۰ واحد عضو این شرکت تعاونی هستند.

به گفته ذوالقدر این شهرک یکی از شهرک‌های تخصصی کفش است که برای اولین بار در کشورمان است.

عامل توسعه‌ای خوشه کفش هیدج گفت : شرکت شهرک‌های صنعتی به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات پیش روی این صنعت را بردارد بلکه همه دستگاه‌های مربوطه باید در جهت افزایش محصول تولیدی و همچنین ارتقای کیفیت و افزایش اشتغالزایی گام بردارند.

مشکلاتی که می‌خواهند پاپیچ تولیدات وطنی شوند

این روز‌ها کمی از رونق کفش هیدج کاسته شده و به قول یکی از تولیدکنندگان کفش، چرخ این صنعت در دوران کم فروغیش نیاز به روغن کاری دارد.

یکی دیگر از تولیدکنندگانی که در این حرفه مشغول به کار است گفت : دستگاهی که می‌تواند در هر شیفت ۲۰ نفر به صورت مستقیم مشغول کار شوند به دلیل مسائل و مشکلات مالی برخی از دستگاه‌های کارخانه اش را خاموش کرده است.

او چک‌های برگشتی که در کشوی میز دفترش تلنبار شده را نشانم می‌دهد و می‌گوید، اگر واردات کفش‌های چینی و بی کیفیت کم شود قطعا تولیدات این شهر افزایش می‌یابد و متقابلا برای استان و کشور سود سرشاری را به همراه خواهد داشت.

آقای محمدی گفت : کم کم به سمت تولید کفش‌های اسپرت هم می‌رویم که هم از کیفیت بهتری برخوردار است و هم مشتری پسند است.

اجرای طرحی سه ساله برای بستن بند‌های کفش هیدج در مسیر رونق

احمدی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به این که محصول تولیدی این واحد‌ها به اکثر استان‌های کشور ارسال می‌شود خاطر نشان کرد: نبود برند از دیگر مشکلات این واحد‌های صنعتی است و با یبرند سایر استان‌ها به فروش می‌رسد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌گویدابتدا باید کفش‌هایی که این تولیدکنندگان تولید می‌کنند به کیفیت استاندار برسند و سپس برای برند سازی قدم بردارند.

وی به اجرای طرحی سه ساله برای بستن بند‌های صنعت کفش هیدج در مسیر رونق آن گریزی زد و گفت : طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است در پایان سال سوم، این صنعت علاوه بر ایستادن روی پای خود در برابر رقبای صاحب نامش قد علم کند.

احمدی افزود: در سال اول اجرای این طرح ۸۰ درصد هزینه‌ها را شرکت شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کند و ۲۰ درصد را خود ذینفعان باید بپردازند و در سال دوم این هزینه‌ها بین تولیدکنندگان و این شرکت نصف می‌شود و در سال آخر طرح نیز ۸۰ درصد را ذینفعان پرداخت می‌کنند و و ۲۰ درصد باقی مانده را شرکت می‌دهد تا تولید کنندگان روی پای خود بایستند و ادامه کار دهند.

با افتخار کالای ایرانی می‌خرم/ هیدج قطب تولید کفش‌های ورزشی در کشور

مشتریانی که هنوز ترجیح می‌دهند پا در کفش‌های وطنی خود کنند

با وجود همه این مشکلات نتوانسته مانع حضور کفش هیدج در بازار‌های داخلی شود.

در کارخانه که بودم هموطن شیرازی که برای خرید کفش به این شهر آمده بود نظرم را جلب کرد از او درباره کیفیت این کفش‌ها پرسیدم که گفت: نزدیک ۱۰ سالی هست که برای خرید عمده به این شهر می‌آید تا در شیراز که خود فروشنده کفش هست به دست مشتری‌های خود برساند.

وی افزود: قیمت پایین و کیفیت خوب این کفش‌ها باعث شده تا خواهان زیادی دراستان شیراز داشته باشد.

با افتخار کالای ایرانی می‌خرم/ هیدج قطب تولید کفش‌های ورزشی در کشور


نقیلو مسئول دفتر شرکت تعاونی تلاشگران کفش هیدج هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت : باید کارگروه تخصصی در زمینه صنعت کفش تشکیل شود و گرنه مشکلات خود به خود قابل حل نیست.

به گفته این مسئول چه از نظر تبلیغات، اشتغالزایی و چه از نظر تامین منابع و سایر مسائل و مشکلاتی که هست وجود این کارگروه کمک می‌کند تا تولید کننده انگیزه‌ی بیشتری برای کار داشته باشد و متقابلا مصرف کننده نیز به سمت خرید کلای ایرانی تشویق می‌شود.

در پایان باید گفت که نسخه شفابخش مشکلات ریز و درشت صنایع ما کاری فراتر از شعار و اقدام به موقع به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

گزارش از کبری اسلامی

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
اسم کتونی های ایرانی را هیچ کس نمیدونه
باید حداقل در حد اسم تبلیغات کوتاه از صدا و سیمای سراسری بشود
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
ضمن تشکر از نشر این گزارش جامع و مفید که باعث خوشحالی ما ایرانیان می شود ، چرا شما لطف بیشتری به این تولیدکنندگان عزیز نمی کنید و مشخصات کامل تزی از آنها نظیر آدرس شعب عرضه محصول ، وب سایت ارائه نمی فرمائید که هم وطنان با سهولت بیشتری به این تولیدات دسترسی داشته باشند ؟
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
ضمن تشکر از نشر این گزارش جامع و مفید که باعث خوشحالی ما ایرانیان می شود ، چرا شما لطف بیشتری به این تولیدکنندگان عزیز نمی کنید و مشخصات کامل تزی از آنها نظیر آدرس شعب عرضه محصول ، وب سایت ارائه نمی فرمائید که هم وطنان با سهولت بیشتری به این تولیدات دسترسی داشته باشند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
قیمت این کلاهاراارزان کنید تاباکیفیت آن همخوانی داشته باشد؟؟!!!