رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: حدود ۲۴ هزار کودک زیر یک سال استان طی سال گذشته تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

کودکان زیر یک سال استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالمحمد خواجه‌ئیان صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته واکسناسیون اظهار داشت: بیماری‌های عفونی از دشمنان دیرباز سلامت بشری هستند که در قرن‌های زیادی موجب ایجاد همه گیری‌های وسیع و مرگ و میر بالای بسیاری از انسان‌ها شدند.

وی افزود: در مقابله با این چالش علم پزشکی با واکسناسیون توانست با هزینه کم، شیوع بسیاری از بیماری‌های خطرناک، چون دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج کودکان در بین شیرخواران، کودکان و بالغین را کاهش دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: برنامه ایمن‌سازی در کشور ایران نیز از برنامه‌های موفق ملی است؛ به گونه‌ای که توانسته است با بهره‌گیری از ساختار قدرتمند شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی و کارکنان دلسوز آن حدود ۹۹ درصد جمعیت هدف را تحت پوشش قرار دهد.

وی یکی دیگر از دستاورد‌های برنامه واکسناسیون را جایگزینی واکسن پنج‌گانه (پنتاوالان) با واکسن ثلاث در سال ۹۳ دانست و گفت: واکسن پنتاوالان ترکیبی از واکسن‌های ثلاث (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه) و هپاتیت و واکسن جدید هموفیلوس آنفلوانزا تیپ ب. است که به صورت یکجا تزریق می‌شود.

خواجه‌ئیان بیان کرد: حدود ۲۴ هزار کودک زیر یک سال استان طی سال گذشته تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند که برای این تعداد بالای ۸۶ هزار دوز واکسن مصرف شد.

کارشناس برنامه واکسناسیون معاونت بهداشتی نیز گفت: واکسیناسیون کودکان از موثرترین و هزینه اثربخش‌ترین مداخلات بهداشتی انجام شده در جهان برای ارتقاء سلامت جامعه است و این موضوع مورد تائید همه سازمان‌های بهداشتی بین المللی جهان از جمله سازمان جهانی بهداشت و یونیسف است.

فرخنده امینی گفت: واکسن‌ها هر سال از مرگ بیش از ۳-۲ میلیون کودک در جهان جلوگیری می‌کنند. برنامه واکسناسیون مورد تائید همه سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی جهان از جمله سازمان جهانی بهداشت و یونیسف است و بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ ومیر به ویزه مرگ و میر کودکان و افزایش رشد جمیت را داشته است.

این کارشناس واکسناسیون تصریح کرد: برنامه واکسیناسیون جاری کودکان در ایران توانسته است با دسترسی به پوشش بالای ۹۹ درصد موفقیت‌های بزرگی در زمینه ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن را حاصل کند.

وی در تشریح این موفقیت‌ها که یکی از عوامل آن دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون، سلامت و کارایی واکسیناسیون بوده است گفت: ۱۷ سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال است. همچنین بیماری‌های سرخک و سرخجه مادرزادی درمرحله حذف قرار دارند، کزاز نوزادی حذف شده و بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت بالای واکسناسیون بیان کرد: انجام واکسیناسیون ممکن است به دلیل بیماری کودک و به تشخیص پزشک معالج با تأخیر انجام شده و یا حتی واکسن خاصی را هرگز دریافت نکند؛ ولی در کودکان سالم باید به موقع و بدون تأخیر طبق برنامه ایمنسازی کشوری انجام گردد.

هفته آخر ماه آوریل سال ۲۰۱۸ (۱۰-۴ اردیبهشت ماه) به عنوان هفته جهانی واکسیناسیون نام گذاری شده است. این هفته با شعار محافظت جمعی (Protected Together) نامگذاری و تلاش می‌شود با افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل در تمام طول عمر، قدم‌های مؤثری در نهادینه کردن نقش واکسیناسیون در دستیابی به اهداف توسعه برداشته شود.

انتهای پیام/م

۲۴ هزار کودک زیر یک سال استان بوشهر واکسینه شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.