امروز روز مهمی برای صنعت نفت و منطقه مکران است/ گازرسانی به سیستان و بلوچستان مسئله مهمی استزنگنه گفت: قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار نشان دهنده اراده ایران، برای توسعه منطقه مکران است.
 
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه آیین امضای قرار داد خط لوله گاز ایرانشهر چابهار که امروز در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز مهمی برای صنعت نفت و منطقه مکران است. قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار از نظر راهبردی بسیار اهمیت دارد، این موضوع نشان از تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه منطقه مکران دارد.

زنگنه با بیان اینکه جاسک بخشی از این منطقه است ، تشریح کرد: طرح ایجاد پایانه نفتی برای این بخش از منطقه مکران در نظر گرفته شده است که اوایل سال 99 باید فعال شود؛ البته بحث ایجاد پتروشیمی و پالایشگاه نیز در این قسمت در دست اقدام است.

وزیر نفت در تشریح بخش شرقی منطقه مکران یعنی چابهار و کنارک گفت: علاوه بر نقش بندری چابهار طرحی که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در دست دارد، در این منطقه اجرا خواهد شد؛ این شرکت در نظر دارد واحدهای پتروشیمی و فولاد ایجاد کند که با تحقق این موضوع تحولی عظیم در منطقه ایجاد خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه مکران از امن‌ترین مناطق ایران است و بهترین ایرانی‌ها یعنی بلوچ‌ها در آنجا ساکن هستند، افزود: باعث خوشحالی است که با این مردم دوست‌داشتنی و وفادار به ایران و جمهوری اسلامی کار کنیم.

وی با بیان اینکه گازرسانی به سیستان و بلوچستان مسئله مهمی است و این استان تنها منطقه‌ کشور بود که گاز نداشت، افزود: از سال گذشته گازرسانی به این شهر آغاز شده و با در دستور کار قرار گرفتن توسعه گازرسانی در این استان بقیه شهرها از جمله چابهار و کنارک نیز از این مهم برخوردار خواهند شد.

زنگنه ادامه داد: خط لوله ایران‌شهر چابهار بیشتر با هدف گازرسانی به صنایع موجود در این منطقه انجام می‌شود و جزو 201 کیلومتر ورق‌های فولادی 56 اینچی که از جانب شرکت ملی گاز تأمین سرمایه‌ خواهد شد‌، باقیمانده منابع طرح به میزان یک هزار و 300 میلیارد تومان از جانب شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مرتفع خواهد شد.

وزیرنفت با اشاره به عزم شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مبنی بر راه‌اندازی دو طرح پتروشیمی و تولید متانول گفت:‌ از محل گازبهای مصرف کنندگان بازپرداخت هزینه‌ها انجام می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه این پروژه باید در طی دو سال به انجام برسد، گفت: حضور امیر سرتیپ حاتمی نشانگر عزم جدی وزارت دفاع در تحقق این مهم است، این پروژه بزرگترین کاری است که وزارت نفت با بخش ارتشی وزارت دفاع داشته است.

وی تاکید کرد: توسعه مکران به دلایل استراتژیک اهمیت بسیار زیادی دارد، به عبارتی اهمیت راهبردی این قرارداد برای ما بیشتر از حجم قرار است.

فروش بیش از 2 و نیم میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز

زنگنه در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش یک ماهه میزان فروش نفت ایران گفت: این موضوع مرتفع شد و هم‌اکنون میزان فروش نفت ایران هیچ‌مشکلی ندارد، به طوریکه روزانه در حال فروش بیش از 2 و نیم میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز هستیم.

توسعه‌ لایه‌های نفتی پارس جنوبی به توتال واگذار نمی‌شود

وزیر نفت در خصوص واگذاری توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، گفت: توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به توتال واگذار نمی‌شود.

وی ادامه داد: مذاکره برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به مراحل آخر رسید، اما بخش نفتی شرکت مرسک از جانب توتال خریداری شد؛ ما قصد نداریم توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی را به توتال واگذار کنیم. تاکنون برای مذاکره درباره توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی درخواست داده‌ایم اما هنوز هیچ پیشنهاد جدی‌ در این باره دریافت نکرده‌ایم.

نامی از شرکت‌ها و میادین در حال مذاکره به میان نمی‌آوریم

وی در مورد مذاکراتی که برای توسعه میدان‌های نفتی در حال انجام است، بیان کرد: چند قرارداد در دست مذاکره است که در مراحل نهایی قرار دارد در این بین شرکت‌های نفتی هم حضور دارند اما تا روزی که قرارداد امضا نشود، نامی از شرکت‌ها و میادین نخواهیم برد.

صادرات گاز به عمان به مرحله مناقصه نزدیک می‌شود

وزیر نفت درباره پروژه صادرات گاز به عمان توضیح داد: گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک می‌رود، البته پس از آن به عمان صادر می‌شود؛ مذاکرات در حال انجام است و در مرحله قرار داد هستیم  که برای اجرای پروژه خط دریایی اعلام مناقصه کرده و به مرحله عقد قرارداد نزدیک می‌شویم که یک شرکت خارجی در احداث این طرح سرمایه‌گذاری کند.

سوآپ گاز فرزاد B بر عهده ایران است

زنگنه با اشاره به مذاکرات ایران با هند درباره توسعه میدان گازی فرزاد B گفت: طبق مذاکرات قرار بر این شده است تا هندی‌ها گاز ترش میدان گازی فرزاد بی را به ما تحویل داده و جابجایی و سوآپ آن را خودمان انجام دهیم.

وی درباره برخی اخبار مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر تخصیص ایران به هند در حوزه صادرات نفت بیان کرد: ایران تخصیص ویژه‌ای به هند نداده البته ممکن است در هر زمانی که لازم باشد از نظر سیاسی برای فروش نفت قیمت‌هایی را اعمال کنید تا بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.

همه تجارب خود را برای مقابله با تصمیم ترامپ به کار می‌بندیم

زنگنه با اشاره به تصمیم‌گیری ترامپ درباره برجام گفت: باید صبر کنیم تا ببینیم ترامپ چه خواهد کرد، جمهوری اسلامی ایران همه تجارب و ظرفیت‌های خود را برای جلوگیری از ضرر رساندن ترامپ به کشور به کار خواهد بست.

وی در پایان تاکید کرد: هر کاری که لازم باشد برای مقابله با ترامپ انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت نفت ، وزرات نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار