رضایی گفت: از بین ۳۰۰ رشته صنایع دستی به ثبت رسیده در سطح کشور، هنرمندان قم در ۵۰ رشته فعال می‌باشند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛عیسی رضایی،مدیرکل میراث فرهنگی قم،گفت: برای این منظور از سوی میراث فرهنگی مکان هایی در مراکز پر تردد شهر مانند اطراف حرم حضرت معصومه (س) و مجتمع های بین راهی به مسئولان استان پیشنهاد داده شده است.

وی با اشاره به پیش بینی محلی در کیلومتر 9 آزاد راه قم - تهران برای ایجاد بازارچه مذکور ادامه داد: سرمایه گذار زمین مربوطه را برای احداث بازارچه دریافت کرده است.

رضایی با یادآوری برپایی بازارچه های فصلی صنایع دستی در اطراف حرم مطهر و بلوار پیامبر اعظم، همکاری بیش از پیش شهرداری در این خصوص را خواستار شد و افزود: بازارچه نمایشگاهی هنرهای اسلامی و صنایع دستی طی روزهای 16 تا 20 اسفند سال گذشته در صحن جامع فاطمی حرم حضرت معصومه (س) برپا شد و درایام نوروز نیز غرفه هایی در همین مکان و پارکینگ ضلع شرقی و مجتمع های بین راهی دایر بود.

درحال حاضر چهارهزار و 200هنرمند صنایع دستی دارای پروانه کار و در رشته های مختلف مشغول فعالیت هستند.از بین 300 رشته صنایع دستی به ثبت رسیده در سطح کشور، هنرمندان قم در 50 رشته فعال می باشند.

هم اینک 2 هزار کارگاه صنایع دستی در رشته های مختلف ازجمله منبت کاری، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک و... در این استان موجود است.بیش از یک هزار کارگاه ها مربوط به رشته منبت، حدود 350 کارگاه زیورآلات سنتی، 60 کارگاه کاشی و معرق و سایر کارگاه ها به رشته هایی از جمله چرم، سفال، سرامیک، رودوزی، گره چینی و... مربوط است.

وی در پاسخ به سئوالی درخصوص تعلل در ایجاد بازارچه صنایع دستی گفت:همه چیز در دست میراث فرهنگی نیست ، اما امیدواریم با توجه به تملک زمین ، ظرف سه سال آینده این بازارچه به بهره برداری برسد.

رضایی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش گردشگری در حمایت از کالای ایرانی خاطرنشان کرد: تلاش برای ورود گردشگر و توریست به کشور، با توجه به حضور آن در هتل و تاسیسات گردشگری، رستوران ها و خرید سوغات نیز به نوعی حمایت از کالای ایرانی است.

انتهای پیام /ح

فقدان بازارچه دائمی مهمترین معضل صنایع دستی قم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار