سفارت روسیه در انگلیس اقدام مقامات انگلیسی به ضدعفونی کردن شهر سالزبری بعد از مسموم شدن سرگئی اسکریپال را محکوم کرد.

چرا انگلیس بعد از مسمومیت اسکریپال شهر «سالزبری» را ضدعفونی کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سفارت روسیه در انگلیس اعلام کرد  «ضدعفونی کردن» شهر سالزبری با هدف از بین بردن شواهد مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه در انگلیس صورت می گیرد.

سفارت روسیه در انگلیس با محکوم کردن نبود انسجام در استدلال های لندن، اعلام کرد «ضدعفونی» شهر سالزبری انگلیس ممکن است اقدامی برای نابود کردن شواهد در پرونده مسموم شدن سرگئی اسکریپال و لولیا دختر وی باشد.

نماینده سفارت روسیه در انگلیس اعلام کرد «این نبود انسجام که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است، ما را به این فکر می اندازد که ضدعفونی «سوزاندن اشیاء بالقوه آلوده» با هدف نابود کردن شواهد مهم و ارزشمند است، البته در صورتی که چیزی برای اثبات کردن وجود داشته باشد. به طور مثال این همان چیزی است که ما پیش از این در مورد تلف شدن حیوانات همراه سرگئی اسکریپال شاهد بودیم».

به گفته این دیپلمات روس، اگر بسیاری از جاهای سالزبری آلوده شده باشند، و اگر عامل سمی ادعایی که برای مسموم کردن اسکریپال مورد استفاده قرار گرفته، بخار نمی شود، روشن نیست چرا فقط سه نفر -سرگئی و لولیا اسکریپال و نیک بیلی، مامور پلیس- مسموم شده اند.

اداره محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلیس اعلام کرده است خوکچه های هندی در منزل اسکریپال که پلیس آن را محصور کرده بود، از بی آبی تلف شده اند و یک گربه نیز در چنین شرایط فلاکت باری در کنار آنها بوده است که یک دامپزشک تصمیم گرفته بود از روی دلسوزی به حیات آن حیوان پایان دهد. بقیه حیوانات در آزمایشگاه سری پورتون داون سوزانده شده بودند.

وی افزود «خلاصه این که، نقض آشکار معیارهای حقوق بین الملل به دست انگلیس با هدف از بین بردن رد پاها بعد از صحنه سازی علیه روسیه صورت می گیرد».

این دیپلمات روس همچنین گفت: «مقامات انگلیس همچنان لازم نمی دانند به طور رسمی روسیه را از روند تحقیقات مطلع کنند. ما پیش تر نیز بارها اعلام کرده ایم این رویکرد ابهام آمیز و مخرب به کشف حقیقت کمکی نمی کند و جوامع انگلیس و روسیه را به اشتباه می اندازد».

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه در انگلیس چهارم ماه مارس گذشته در نزدیکی یک مرکز تجاری در شهر سالزبری انگلیس بیهوش پیدا شد. یک هفته بعد، ترزا می، نخست وزیر انگلیس روسیه را متهم کرد که در مسموم شدن اسکریپال دست دارد، با وجود این، بدون این که برای پشتیبانی از ادعای خود هیچ گونه شواهدی ارائه کند، به اخراج 23 دیپلمات روس از انگلیس مبادرت کرد.

شبکه تلویزیون اسکای نیوز با استناد به اطلاعات وزارت محیط زیست و کشاورزی انگلیس اعلام کرد عامل سمی که برای مسموم کردن اسکریپال مورد استفاده قرار گرفته است، احتمالا به صورت مایع به انگلیس انتقال داده شده است.

بر اساس فرضیه دیگری، عامل سمی احتمالا از طریق سیستم تهویه خودرو اسکریپال منتشر شده باشد.

روسیه همواره ادعاهای لندن را تکذیب کرده است. در آغاز ماه آوریل محققان آزمایشگاه پورتون داون، اذعان کردند قادر نیستند کشوری را که عامل سمی استفاده شده در این اقدام به قتل از آنجا وارد شده است، شناسایی کنند. دولت روسیه بارها از لندن خواست به این کشور اجازه دهد در این تحقیقات مشارکت کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد یک آزمایشگاه مستقل در سوئیس نمونه های جمع آوری شده توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی در سالزبری را تجزیه کرده و ردپای عاملی سمی به نام «بی زد» را شناسایی کرده است. فرمول این ماده بخشی از زرادخانه ارتش آمریکا، انگلیس و همچنین سایر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تشکیل می دهد.

انتهای پیام/

اقدام دولت انگلیس به ضدعفونی کردن شهر سالزبری گامی در جهت مخفی کردن علت مسمومیت اسکریپال

برچسب ها: انگلیس ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار