یک مقام روس اظهار کرد گاز اعصاب استفاده شده علیه جاسوس دوجانبه سابق روس در انگلیس پیشتر از سوی ناتو به کار گرفته شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، پس از آنکه انگلیس نتوانست هیچ گونه مدرک موثقی در اثبات ادعای خود در خصوص دست داشتن مسکو در مسمومیت اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روس، با گاز اعصاب ارائه کند، گمانه زنی ها درخصوص دروغین بودن این ادعا افزایش یافته است.

«ایگور موروزوف»، سناتور و افسر اطلاعاتی سابق روسیه، در این خصوص اظهار کرد علائم مسمومیت اسکریپال و دخترش نشان می دهد آنها با نوع غیرکشنده ای از گاز اعصاب به نام «بی زِد» مسموم شده اند که پیشتر از سوی ناتو به کار گرفته می شد. این نوع از گاز اعصاب به مدت سه روز در بدن انسان فعال می ماند.

موروزوف گفت: «این یک گاز اعصاب غیرکشنده نسل سوم است که از شش ساعت تا سه روز در بدن انسان فعال می ماند.»

وی افزود شرایط فیزیکی ایجاد شده در اطراف محل حادثه در سالزبری در همان روز نیز بر شدت اثر این گاز افزوده است.

این افسر اطلاعاتی سابق روس اظهار کرد وی زمانی که به عنوان یک افسر نظامی خدمت می کرده، در خصوص نوع «بی زد» گاز اعصاب مطالعاتی داشته است. وی اظهار کرد: «ما روی این گاز به عنوان یک سلاح شیمیایی موجود در زرادخانه دشمن تحقیقاتی انجام دادیم. به نظر می رسد هنوز هم مقادیری از این نوع گاز اعصاب در انبارهای شیمیایی آمریکا و انگلیس یافت شود.»

موروزوف در ادامه اظهار کرد جای تعجب دارد که در گزارش اولیه آزمایشگاه سوئیسی، به امکان استفاده از این نوع گاز در مسمومیت اسکریپال اشاره شده بود؛ اما این مساله در گزارش کامل سازمان منع تسلیحات شیمیایی در خصوص این حادثه ذکر نشده بود.

روز شنبه نیز لاوروف، وزیر خارجه روسیه اظهار کرد یک آزمایشگاه سوئیسی مقادیری از نوع «بی زد» گاز اعصاب را در نمونه های ارسال شده از اسکریپال و دخترش شناسایی کرده است. این در حالی است که انگلیس مدعی بود اسکریپال و دخترش با استفاده از گاز اعصاب «نوویچوک» مسموم شده اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار