معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: سهم کهگیلویه و بویراحمد از اعتبارات اشتغال‌زایی مناطق روستایی و محروم ۳۰۶ میلیارد تومان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  سید ابوالفضل رضوی در نشست اقتصاد مقاومتی  و توسعه روستای استان کهگیلویه وبویراحمد اظهار کرد: هر چقدر مسؤولیت‌های ما سنگین می‌شود باید ظرفیت نقدپذیری ما بیشتر شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به سهم استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهم استان از اعتبارات اشتغال‌زایی مناطق روستایی و محروم ۳۰۶ میلیارد تومان است که می‌تواند از این رقم بیشتر و یا در حد ۲۱۴ میلیارد تخصیص داده شده بماند.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد سهم اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده افزود: ۳۰ درصد اعتبارات استان مانده که این اعتبار در صورتی جذب می‌شود که ۷۰ درصد اولیه را استان جذب کرده باشد در غیر اینصورت برای تنبیه به استان دیگری داده می‌شود.
این مقام کشوری بیان کرد: دستگاه‌های استان تا پایان تیر ماه امسال زمان دارند قراردادهای خود را با سه بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و موسسه صندوق کارآفرینی امید منعقد کند در غیر اینصورت ۳۰ درصد شما به استان دیگر داده می‌شود یا ممکن است سهم دیگری به شما داده شود.
رضوی با بیان اینکه وام اشتغال روستایی براساس دو فرمول جمعیت ساکن روستایی و جمعیت بیکار در توزیع می‌شود، عنوان کرد: طبق آیین نامه استانداران می‌توانند ۲۰ درصد سهم هر بخش را کم و به بخش دیگری بدهد.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر قانون پایدار اشتغال روستایی و مناطق عشایری گفت: در رشته‌های شغلی مشکلی برای پرداخت تسهیلات نیست و روسای دستگاه با هماهنگی می‌توانند به هر شغلی که بخواهند اعتبار بدهند.
وی به طرح نظر سنجی یک مرکز مطالعاتی اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعه یک موسسه تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴ تا ۸ میلیون عنوان شغلی حذف می‌شود که برای اعطای تسهیلات، دانشگاه‌ها مطالعاتی در این خصوص انجام دهند و به اشتغال‌های پایدار وام داده شود.
این مسوول بر پیگیری دستگاه‌ها برای تسهیلات اشتغالزایی تاکید کرد و‌ افزود: در برخی استان‌ها گوسفندهای چند قلو‌زا داریم این به معنای حرکت به سمت تولیدات ژنتیک است.
وی با بیان اینکه با دامداری مخالف نیستیم اما با دامداری سنتی مخالفیم، افزود: کمیته فنی و بانک‌ها حق ندارند با این پروژه‌ها موافقت کنند و تسهیلات ارائه کنند.
رضوی با اشاره به بررسی پروژه‌ها توسط دستگاه‌ها بر فعال شدن کمیته فنی تاکید کرد و گفت: کمیته فنی موظف است حداکثر ظرف دو روز مخالفت خود را با پروژه اعلام کند و اگر بعد از این اعلام نظر کرد مقصر است و بانک می‌تواند به آن پروژه وام بدهد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات با نرخ تک رقمی برای توسعه روستایی و عشایری نداریم عدم پرداختن به ظرفیت های استان از جمله گیاهان دارویی ظلم در حق استان است.گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در کشور کم نظیر است پایداری گردشگری در آینده از بسیاری صنایع بیشتر است.
وی تصریح کرد: طرح‌های بوم‌گردی مشمول پرداخت تسهیلات اشتغالزایی می‌شوند اما بوم گردی به خانه‌های قدیمی که به مناطق گردشگری تبدیل شدند اعطا می‌شود.
وی با اشاره به نظارت بر تسهیلات پرداختی در روستاها گفت: معاون اقتصادی استاندار و سازمان برنامه و بودجه مسوول نظارت بر تسهیلات اشتغالزایی هستند.
رضوی به تسهیلات سرمایه در گردش اشاره کرد و یادآور شد: حداکثر تسهیلات سرمایه در گردش ۱/۵ میلیارد تومان است و پرداخت بیش از این مبلغ تخلف است.ضمن اینکه دوره بازگشت این مبالغ ۱۸ ماهه است.
وی عنوان کرد: بانک حق ندارد تحت هیچ شرایطی دوره تنفس و مشارکت ۳ ساله را در تسهیلات روستایی کوتاه کند، دوره بازگشت این مبلغ ۶ ساله است.
وی در پایان گفت: یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در این استان فعال کردن استارت آپ‌ها است که این موضوع سبب ایجاد اشتغال در استان می‌شود.
انتهای پیام/غ

 حمایت از اشتغال پایدار

برچسب ها: تسهیلات ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.