مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ گفت: در آمار ثبت شده از 70 سال گذشته تا کنون چنین وضعیتی را در سد زاینده‌رود شاهد نبودیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمود چیتیان امروز در نشست خبری  با بیان این که یک میلیارد و 480 میلیون متر مکعب حجم سد زاینده‌رود است و از چشمه دیمه و حوضه آبریز زاینده‌رود و دیگر منابع سرچشمه می‌گیرد، حجم فعلی آب سد زاینده‌رود را 156 میلیون متر مکعب اعلام  وخاطر نشان کرد: در حالی که سال گذشته 335 میلیون متر مکعب حجم آب پشت سد وجود داشت و در بلندمدت باید بیش از 800 میلیون متر مکعب حجم پشت سد وجود داشته باشد که امروز با این رقم فاصله زیادی داریم.

وی با بیان این که تا امروز 512 میلی‌متر بارش باران در استان اصفهان داشتیم که نسبت به بارش‌های سال گذشته بسیار کمتر است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار میلی‌متر بارش باران داشتیم، طبق بررسی‌هایی که در سال 91 انجام دادیم بیش از 20  میلیون متر مکعب رسوبات در دریاچه پشت سد وجود دارد و حدود 20 متر از حجم سد زیر آب است که بخشی از آن رسوبات است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ با بیان این که در خصوص کیفیت آب، محیط زیست و بهداشت محیط باید اظهار نظر کنند، اذعان داشت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به عنوان متولی امر تحویل آب سالم به مردم باید در خصوص کیفیت آن اظهار نظر کند؛ اگر کیفیت آب مشکل داشته باشد، این نهادها اعلام می‌کرد در این حجم از رسوبات امکان رسوب‌زدایی نیست چراکه به صرفه اقتصادی نیست.

چیتیان با بیان این که در آمار ثبت شده از 70 سال گذشته، تاکنون چنین وضعیتی را در سد زاینده‌رود شاهد نبودیم، تأکید کرد: با این شرایط همه باید مصرف مناسب آب داشته باشند، پیش‌بینی جیره‌بندی به عهده ما نیست و چون باز و بسته کردن شیرهای آب استاندارد خاصی دارد و آب و فاضلاب سعی می‌کند خیلی وارد این حوزه نشود.

وی با بیان این که نیروگاه از مدار تولید برق خارج است، یادآور شد: حرکات سد و سازه آن هر روز کنترل می‌شود از این لحاظ مشکلی نیست، با توجه به این که آبی پشت سد نیست اختصاص آب به کشاورزی منتفی است و دغدغه فعلی تأمین آب شرب مردم است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ با بیان این که چندین سال است به صنایع بزرگ الزام شده است که با خرید پساب شهری و تأمین آب خود با پساب، آب مورد نیاز خود را تأمین کنند، ادامه داد: ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان این کار را انجام داده‌اند و آن‌ها خود به این نتیجه رسیده‌اند که حتی آب داخلی خود را نیز تصفیه کرده و از پساب خود استفاده کنند و با استفاده از روش‌های بهینه مصرف آب خود را کاهش داده‌اند .

چیتیان متذکر شد: در حال حاضر آبی که از سد خارج می‌شود تنها برای مصرف آب شرب است و باید بدانیم با کاهش یک دقیقه زمان استحمام، حدود 20 لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود، سد زاینده‌رود تنها 10 درصد آب دارد و مردم باید به خود رحم کرده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی اضافه کرد: ایران در یک منطقه نیمه‌خشک قرار دارد و به سمت خشک شدن در حال حرکت است، در سال بین 25 تا 28 میلیون متر مکعب آب از سطح دریاچه زاینده‌رود تبخیر می‌شود و استفاده از پنل‌های خورشیدی هم برای جلوگیری از تبخیر آب و هم تولید انرژی یکی از طرح‌هایی که مطرح است که به ازای هر مگاوات تولید برق از این پنل‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری 6 میلیاردی برای خرید این قطعات است.

به گفته مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود و کوهرنگ، مطالعات سد زاینده‌رود از سال 42 آغاز و مراحل ساخت آن از سال 46 دنبال و در طول 3 سال ساخته شد؛ارتفاع سد از بستر 100 متر و از بستر رودخانه 88 متر است که جزو سدهای بلند محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

وضعیت آب سد زاینده رود

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام عمر سد زاينده رود چند ساله كه ايشان ( چیتیان با بیان این که در آمار ثبت شده از 70 سال گذشته، تاکنون چنین وضعیتی را در سد زاینده‌رود شاهد نبودیم ) چنين سخني گفته لااقل طول عمر سد را مطالعه كنه يا بگه در طول 70 سال وضعيت بارش اينگونه نبوده
آخرین اخبار