ملک سلمان در بیست و نهمین نشست سران کشور‌های عضو اتحادیه عرب، بار دیگر اتهامات بی‌اساس گذشته درباره مداخله ایران در امور کشورهای عرب منطقه را تکرار کرد.

ادعای ملک سلمان: خواستار توقف دخالت ایران در امور کشورهای عربی هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، بیست و نهمین نشست سران کشور‌های عضو اتحادیه عرب در شهر ظهران عربستان، با سخنرانی عبدالله دوم، شاه اردن، به عنوان رئیس قبلی این نشست، آغاز شد.

عبدالله دوم در آغاز بیست و نهمین نشست سران کشور‌های عضو اتحادیه عرب گفت: بر حق ابدی فلسطینی ها، عرب‌ها و مسلمانان در قدس تأکید می‌کنیم.

شاه اردن افزود: کمک رسانی به آوارگان فلسطینی وظیفه و مسئولیت ماست. از تشکیل کشور فلسطین در مرز‌های اشغالی سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کنیم. 

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان، در این نشست گفت: خطرناکترین مسئله ای که جهان امروز با آن مواجه است، چالش تروریسم است. 

وی در ادامه مدعی شد: «بار دیگر اقدامات تروریستی را که ایران در منطقه انجام می‌دهد شدیداً محکوم می‌کنیم و با مداخلات آشکار این کشور در امور داخلی کشورهای عربی مخالفت می‌کنیم و خواستار توقف آن‌ها هستیم.»

پادشاه عربستان همچنین بار دیگر ادعاهای واهی گذشته درباره ارسال موشک به یمن بوسیله ایران را تکرار کرد. وی مدعی شد: «عربستان بر حفظ حاکمیت یمن و حل سیاسی بحران این کشور تأکید می‌کند اما مسئولیت ادامه بحران بر عهده "شبه‌نظامیان تروریستی حوثی" است که وابسته به ایران هستند.»

وی در ادامه لفاظی ضدایرانی خود گفت موشک‌های یمنی، ساخت ایران است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز گفت: بحران‌های شعله ور در بعضی پایه‌های جهان عربی، برای همه عرب‌ها ناراحت کننده است و باعث بی ثباتی در منطقه شده است. عامل مشترک در همه این بحران ها، نبود توافق درباره مفهوم مشترک از امنیت عربی است. نبود این توافق، دیگران را به برهم زدن امنیت ملی عربی سوق می‌دهد. باید گفتگوی عمیق درباره اولویت‌ها در دوره آینده صورت گیرد.

ابوالغیط در ادامه با تکرار ادعاهای ملک سلمان درباره ایران، گفت: «دخالت های ایران در جهان عرب را محکوم می کنیم. قانون شکنان در یمن مورد حمایت ایران هستند.»

 العثمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در سخنرانی خود مدعی شد: مسئله فلسطین در صدر توجه ما قرار دارد. سازمان همکاری اسلامی بیانیه‌هایی را در محکومیت اقدام حوثی‌ها در شلیک موشک به طرف عربستان صادر کرد. 

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز که در این نشست حضور دارد در سخنرانی خود گفت: ملت عراق، شجاعت خود را در مقابله با تروریسم داعش نشان داد. با عملیات مشترک توانستیم داعش را تقریبا از بین ببریم. این منطقه از کشمکش‌های طولانی رنج می‌برد.

وی در ادامه مدعی شد: هفته گذشته شاهد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بودیم. باید مسئولان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بازخواست شوند. باید به روند سیاسی در سوریه بازگردیم.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا تلاش برای عملی شدن راهکار تشکیل دو کشور (دو دولت) از طریق مذاکره را کنار نخواهد گذاشت. تنها راه حل برای مسئله فلسطین، تشکیل دو کشور است تا قدس شرقی پایتخت فلسطین باشد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، گفت: بعضی کشور‌های منطقه، حقوق کشور‌های همسایه خود را زیر پا می‌گذارند و به دنبال ایجاد مناطق نفوذ برای خود هستند. برای مقابله با چالش‌های مربوط به امنیت ملی، به راهبرد فراگیر نیاز داریم.

امیر کویت نیز در حمایت از موضع ضدایرانی عربستان در ادعایی، پایبندی ایران به اصول قوانین بین المللی و اجتناب از دخالت در امور کشورهای منطقه را خواستار شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت: قدس شرقی پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند. با وجود صدور صد‌ها قطعنامه بین المللی، مسئله فلسطین همچنان بدون راه حل باقی مانده است. اسرائیل تلاش می‌کند متقاضی عضویت در شورای امنیت شود. از کشور‌های عربی می‌خواهم تا در برابر عضویت اسرائیل در شورای امنیت موضع گیری کنند. اسرائیل در حالی خواهان عضویت در شورای امنیت است که حاضر به اجرای قطعنامه‌های آن نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
شپشی ادم نمی‌شه برو خودت را بشورشپش
آخرین اخبار