رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان گفت: پارسال بیش از یک هزار و ۱۷۶ فقره پرونده رسیدگی شد که از این میزان ۸۴۱ فقره معادل ۷۲ درصد با صلح و سازش مختومه و تعداد ۳۴۸ زندانی توسط این شورا‌ها از زندان آزاد گردیده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی تقی زاده در جلسه با اعضاء ودبیران شورا‌های حل اختلاف شهر کرمان گفت :دادگستری استان کرمان با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان و نقش آن در فرآیند قضا زدایی، اهتمام ویژه در جهت توسعه و بهینه سازی این شورا‌ها دارد.

این مقام قضائی استان کرمان گفت:در سال ۹۶ مجموعا تعداد ۱۴۵ هزار و ۹۳۲ فقره پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان کرمان وارد شده است

وی گفت:با توجه به قانون جدید شورا‌های حل اختلاف هم اکنون تعداد ۳۳۹ شورای حل اختلاف در سراسر استان فعال بوده که از این تعداد ۱۱۷ شورای شهری رأیی و ۱۲۰ شورای شهری صلحی و تعداد ۱۰۲ شورای حل اختلاف روستایی است و به عبارت دیگر ۳۵% شهری ویژه و ۳۵% شهری صلحی و ۳۰% روستایی می‌باشد. در سال ۹۶ تعداد ۱۴۸ هزار و ۵۳۰ فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

این مقام قضائی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۳۴ قاضی در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان در حال ارائه فعالیت می‌باشند، عنوان کرد: ۷۴ درصد ترکیب اعضاء شورا‌های حل اختلاف استان کرمان دارای تحصیلات دانشگاهی می‌باشند.

وی تعداد اعضاء اصلی و علی البدل و دبیران شورا‌های حل اختلاف استان کرمان را یک هزار و ۶۶۴ نفر اعلام کرد و گفت:از این تعداد ۶۵ درصد اعضاء آقایان و ۳۵ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

این مقام قضائی عنوان کرد: میانگین تعداد پرونده‌های مختومه به ازاء هر شورای شهری (رایی) در سال ۱۳۹۶ (۹۳۵) فقره و به ازاء هر شورای شهری (صلحی)، (۲۶۳) فقره و به ازاء هر شورای روستایی (۷۴) فقره می‌باشد.

این مقام قضائی بیان داشت:در سال ۱۳۹۶ از کل پرونده‌های مختومه تعداد ۴۲۰۳۴ پرونده با مصالحه خاتمه یافته که معادل ۲۸% از کل پرونده مختومه و ۴۲% از پرونده‌های قابل سازش می‌باشد.

وی گفت:در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ موارد ارجاع پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف به میزان ۱۴ درصد کاهش داشته است

وی افزود:در سال ۱۳۹۶ مجموعا تعداد ۴۰ هزار و ۷۶۷ فقره پرونده به اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف استان کرمان وارد شده است و تعداد ۴۱۶۵۴ فقره نیز مختومه گردیده است.

وی گفت:در سال ۱۳۹۶ برای اعضاء و دبیران شورا‌های حل اختلاف به میزان ۱۳۵ ساعت دوره آموزشی برگزار گردیده است که مجموعاً بیش از تعداد ۱۵۹۰ نفر از اعضاء در این دوره‌ها شرکت نموده اند همچنین ۳۳ ساعت آموزشی برای قضات شورا‌های حل اختلاف استان کرمان برگزار گردیده است.

وی از متصل نمودن بیش از ۶۴ درصد از شورا‌های حل اختلاف شهری استان به شبکه داخلی قوه قضائیه خبر داد و گفت:در سال گذشته مجتمع‌های شورا‌های حل اختلاف شهرستان‌های (راین، گلباف، فهرج، نرماشیر، منوجان، فاریاب، ساردوئیه، ارزوئیه و بروات) از طریق بستر مخابرات به شبکه داخلی قوه قضائیه متصل شده اند

وی در خصوص آخرین وضعیت سامانه مدیریت پرونده (سمپ) در شورا‌های حل اختلاف کرمان گفت: در حال حاضر تمام مجتمع‌های شهری شهرستان‌های استان کرمان به سیستم مدیریت پرونده متصل شده اندوکلیه امور صدور ابلاغ، چاپ آگهی، دفاتر اوقات، اندیکاتور‌های وارده و صادره، قرار‌های کارشناسی و بسیاری از امور دفتر توسط سیستم مدیریت پرونده‌های قضایی (سمپ) انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/ی

انجام امور قضایی با سیستم (سمپ) در استان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار