به گزارش وزارت داخله افغانستان از 7 هزار مرکز رای دهی در این کشور، 3 هزار مرکز با تهدیدهای بلند و متوسط رو به رو است.

حدود نیمی از مراکز رای دهی در افغانستان با تهدیدات امنیتی مواجه استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ناامنی را عمده ترین چالش انتخابات پیش روی این کشور دانست و تاکید کرد که نهادهای امنیتی باید این نگرانی را برطرف کنند.

این کمیسیون از امروز (شنبه 25 حمل)  روند ثبت نام رای دهند‎گان در ۱۵۰۰ مرکز را آغاز می کند و بدین وسیله اولین گام انتخابات افغانستان رسما کلید می خورد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید می کند که در مرحله نخست روند ثبت نام رای دهند‎گان، چالش امنیتی محسوس نیست در مراحل بعدی باید تدابیر ویژه ای برای تامین امنیت انتخابات از سوی دولت و نهادههای امننیتی سنجیده شود.

معاذ الله دولتی، معاون کمیسیون انتخابات افغانستان بیان داشت که اصول انتخابات، سرتاسری بودن آن است؛ لذا باید به تامین امنیت انتخابات توجه بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: «تامین امنیت مراکز ثبت نام و رای دهی امر بسیار مهمی است و امیدوارم با چالشی رو به رو نشویم؛ طبیعتا بخش امنیتی یکی از نگرانی‎های کمیسیون است و ما این نگرانی‎ها را با حکومت و نهادهای امنیتی شریک ساخته‎ایم و هنوز هم گفتگوهای ما با نهادهای امنیتی ادامه دارد و نشست‎های هماهنگی ما با نیروهای امنیتی بیشتر شده‎است.»

وزارت داخله/ کشور افغانستان شش ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای ولسوالی ها اعلام کرده است که از 7 هزار مرکز رای دهی، 3 هزار مرکز با تهدیدهای بلند و متوسط رو به رو است.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز در گزارشی اعلام کرده است که از مجموع مراکز رای دهی، ۹۴۸ مرکز رای دهی در روز برگزاری انتخابات به دلایل امنیتی به روی رای دهندگان باز نخواهند بود.

شماری از ناظران انتخاباتی افغانستان بر این باورند که وضعیت امنیتی این کشور در مقایسه با سال های گذشته بدتر شده است؛  به گفته آنها در حال حاضر 22 ولایت افغانستان شاهد جنگ است و با این چنین وضعیتی، امیدی به همه شمول بودن انتخابات وجود ندارد.

با این حال، دولت افغانستان و نهادهای امنیتی این کشور تاکید دارند که تمام تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی شفاف و همه شمول سنجیده شده و انتخابات بدون هیچ نگرانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.