موسیقی ایران در هفته‌ای که گذشت، شاهد اتفاقاتی بود که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  موسیقی ایران در هفته‌ای که گذشت، شاهد اتفاقاتی بود که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی مشخص شد

در ابتدای این هفته با حکم احمد صدری دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، صادق چراغی به‌ عنوان مدیر روابط عمومی این جشنواره منصوب شد. در این حکم آمده است: «نظر به تعهد، شناخت و تجربۀ جنابعالی، به‌ موجب این حکم، به سمت مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، منصوب می‌شوید؛ امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری با سایر اعضای محترم ستاد برگزاری جشنواره، در تحقق اهداف فرهنگی هنری کشور، موفق و مؤید باشید.»

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

گفتنی است؛ صادق چراغی پژوهشگر، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «ایل» است و تجربه فعالیت در عرصه موسیقی نواحی دارد.

ادامه پنهان کاری ها درباره سرود ایران در جام جهانی

در جلسه مشترک بنیاد فرهنگی هنری رودکی و فدراسیون فوتبال که در ابتدای هفته انجام شد، روند اجرایی ساخت و اجرای سرود تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی2018 مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی و محمدرضا ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال برگزار شد، در خصوص مباحثی چون آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، خواننده این اجرا و شعر قطعه تبادل نظر صورت گرفت. این در حالی است که از سالار عقیلی و علیرضا قربانی به عنوان خوانندگان بخش سنتی این سرود سخن به میان آمده و خود عقیلی هم این موضوع را تأیید کرده است، اما هنوز مشخص نیست که علت این پنهان کاری های مسئولان فدراسیون فوتبان و بنیاد رودکی چه علتی دارد.

 

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

 

روابط عمومی بنیاد رودکی اعلام کرد که در چند روز آتی جزئیات موارد ذکر شده رسماً اطلاع رسانی می‌شود، اما پس از سپری شدن 5 روز هنوز این اتفاق نیفتاده است.

سرود تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی با حضور نوازندگانی از دو ارکستر ملی ایران و سمفونیک تهران اجرا می‌شود. ارکستر فوق همچنین همراه با بازی های تیم ملی فوتبال، در سالن‌های سن پترزبورگ، کازان و مسکو به روی صحنه می‌رود.

عذر خواهی رسمی هیراد از شاعران

در هفته گذشته بیانیه اعتراضی 40 شاعر و ترانه‌سرا در سایت‌های مختلف منتشر شد و اهالی قلم به استفاده بدون اجازه از شعر شاعران جوان توسط خواننده‌ای به اسم حمید هیراد اعتراض کردند. پس  از گذشت چند ساعت حدود 2500 شاعر، ترانه‌سرا و هنرمند نیز از بیانیه حمایت کردند.

 سپس پویش «نه به سرقت ادبی» به وجود آمد و هیراد بیانیه ای در پاسخ به شاعران منتشر و به نوعی عذرخواهی کرد.
در همین راستا عصر روز شنبه 18 فروردین‌ماه جلسه‌ای میان شاعران معترض و هیراد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد که در پایان  هیراد با امضای یک متن عذرخواهی از شاعران و ترانه‌سرایان تعهد دادند تا کلیه حقوق مادی و معنوی را بپردازند.

 

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

 

همچنین در راستای توهین محمد ناصری، مدیر برنامه هیراد این شخص به دلیل توهین‌های زشت و ناپسند به شاعران از کار خود اخراج شد.
آلبوم لبریز با صدای سالار عقیلی منتشر شد

آلبوم موسیقی «لبریز» با صدای سالار عقیلی منتشر شد. این آلبوم تازه ترین اثر به آهنگسازی مجید درخشانی، خوانندگی سالار عقیلی و دکلمه خوانی نصر الله مدقالچی است. «لبریز» در قالب ۹ قطعه تصنیف «بال در بال خیال»، دکلمه «لبریز..دوشیزه تر از خنده ات»، تصنیف «دیوارها»، دکلمه «چکیده»، بی کلام «بال در بال خیال» و دکلمه «ساکت و سرد»، تصنیف «خوشه های گندم»، دکلمه «دیوارها»، دکلمه «مرداب دلگیر..بی کلام دیوارها» و دکلمه «بوی تند وزیده..بی کلام خوشه های گندم»، بر سروده هایی از دکتر سیاوش کُرد و سام کُرد به اجرا در آمده است.

 

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

 

ثابت نیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران شد

بعد از تغییر و تحولات در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پس از جایگزینی «سید محمد مجتبی حسینی» به جای «علی مرادخانی» در مقام معاونت هنری این وزارتخانه رخ داد، صبح امروز «بهرام جمالی» نیز از مدیریت انجمن موسیقی کنار رفت. هیات امنای انجمن موسیقی ایران علی ثابت‌نیا را به عنوان مدیرعامل این مجموعه منصوب کرد. در توضیح فعالیت های مدیرعامل انجمن موسیقی ایران آمده است:

«علی ثابت نیا متولد ۱۳۵۴ و دانش آموخته رشته تاریخ است که پیش از این مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام بوده است.»

 

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

 

«ثابت نیا علاوه بر آشنایی با ردیف دستگاهی و موسیقی مقامی شرق خراسان، ایده پردازی و مدیریت تولید موزه شنیداری آواهای آیینی، آلبوم های شمسه رضوان، زائر خراسانی، فانوس لالایی، مجموعه آثار مستند و پویانمایی، انتشار کتب نفیس هنری، همچنین دبیری جشنواره های ملی تذهیب و نگارگری، تصویرگری نیایش، پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی، عکس خانه دوست، تئاتر کودک و نوجوان آهوانه و سرود آوای رضوان را در کارنامه فعالیت های خود دارد.»

بزرگ موسیقی ایران درگذشت

«بزرگ لشگری»، نوازنده پیشکسوت ویولن امروز در سن 95 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکر این هنرمند روز پنجشنبه از مقابل تالار وحدت تشییع می شود. بزرگ لشگری در فروردین ماه سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی به موسیقی روی آورد. او در پانزده سالگی برای فراگیری علم موسیقی، ویویلون را نزد او فرامی گیرد و چندی بعد کمانچه را در محضر استادانی چون حسن بهاری، اصغر بهاری که دایی و پسر خاله اش بودند شروع می‌کند. او برای یادگیری نت و آموختن علمی موسیقی به کلاس ابوالحسن صبا می‌رفت. سپس نزد استادان دیگری مانند حسین یاحقی، ابراهیم منصوری، مهدی خالدی، روبیک گریگوریان، روح اله خالقی، و ملیک آبراهیمیان رفت.

بزرگ لشگری در سال ۱۳۲۴ به عنوان سولیست ویولن در رادیو همکاری خود را آغاز می‌کند و در ارکستر های رضا محجوبی، ابوالحسن صبا، ابراهیم منصوری و مهدی خالدی همکاری داشته است. این هنرمند پیشکسوت روز 21 فروردین 97 در سن 95 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکر این هنرمند روز پنجشنبه (23 فروردین) ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

در مراسم تشییع جنازه لشگری، محمد معتمدی با صدایی سوزناک خواند و همه را تحت تأثیر قرار داد. علی مرادخانی، سید محمد مجتبی حسینی، محمد منتشری، میلاد کیایی، بردیا صدرنوری، ناصر ایزدی، فاضل جمشیدی، محمد معتمدی، داود گنجه‌ای، بهرام گودرزی، علیرضا پورامید، شهرام صارمی، سید محمد میرزمانی و علی ترابی، از جمله از جمله اهالی موسیقی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

حمید رضا نوربخش مدیر خانه موسیقی در این مراسم گفت: «کلمه‌ی «بزرگ» شایسته‌ی انسان فرهیخته و ارزشمندی چون مرحوم بزرگ لشگری بود. او در سال‌های متمادی، فعالیت‌های بسیار ارزشمندی را در عرصه‌ی نوازندگی و آهنگسازی در رادیو انجام داد و تمامی آثارش به دل مخاطبان نشست. او به دلیل سال‌ها فعالیتش در عرصه‌ی موسیقی،‌ نامی آشنا برای تمامی علاقه‌مندان به هنر بود. لشگری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وظیفه‌ی دیگری نیز برای خود تعیین کرد. برای این مرحوم همواره اشتغال جوانان دغدغه‌ بود و در زمینه‌ی کارآفرینی و اشتغال‌زایی کارهای بسیاری انجام داد که نتیجه‌اش خدمات قابل توجهی بود که بسیاری به آن واقف هستند.»

 

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

 علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی نیز بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: «خیلی متأسفم که در شرایطی هستیم که یکی از بزرگان موسیقی را از دست دادیم. به همین جهت خدمت شما عزیزان توصیه می‌کنم که همیشه بدون هیچ دلیلی پیش یکی از بزرگان بروید و با او درباره مسائل مختلف موسیقی نشست و برخاست کنید. جناب بزرگ لشگری از جمله هنرمندانی بود که هر وقت از کار خسته می‌شدم، به بهانه‌ای پیش او می‌رفتم. بیشترین دغدغه او، توجه به جوانان و نشر دانش میان آنها بود و چقدر خوب آثاری که او از خود بر جای مانده است. ما باید قدردان عمر پربرکت این هنرمند باشیم.»‌

کنسرت برلین علیزاده

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده‌ی برجسته‌ی تار پنج‌شنبه  بیست و سوم فروردین در برلین برنامه‌ای را تحت عنوان «قصه برای موسیقی» را اجرا کرد. این در حالی است که این موزیسین به زودی تور کنسرت‌های خود را با همراهی مجید خلج در تهران و شهرستان‌ها برگزار می کند. 

 

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

 

این دو هنرمند پیش از این بارها با یکدیگر هم‌نوازی کرده‌اند. در این اجرا این دو هنرمند به دونوازی بداهه پرداختند.

شفقی نژاد داور جشنواره رنسانس ارمنستان شد

علیرضا شفقی‌نژاد رهبر گروه کُر فیلارمونیک ایران داور یازدهمین جشنواره موسیقی «رنسانس» کشور ارمنستان شد. شفقی نژاد در بخش‌های آواز، کُر و آنسامبل داوری می کند.

 

برنده اسکار به ایران می آید

نیکولا پیووانی آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور ایتالیایی به زودی ایران می‌آید تا علاوه بر حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر، در تالار وحدت هم روی صحنه برود.

 

درگذشت بزرگ موسیقی ایران و آغاز عزل و نصب های سال جدید

 

میکولا پیووانی که سابقه همکاری با فیلمسازان نامداری چون فدریکو فلینی، برادران تاویانی و مارکو بلوکیو را دارد، پنجم اردیبهشت‌ماه مصادف با ۲۵ آوریل در تالار وحدت روی صحنه می‌رود و در این کنسرت منتخبی از قطعاتی را که پیش از این برای تعدادی از فیلم‌های سینمایی ساخته است، اجرا کند.

 

 

 

انتهای پیام/

چه اتفاقاتی در هفته گذشته در حوزه موسیقی رخ داد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار