سفیر چین در پرو هشدار داد کار غیرمحترمانه‌ای است که آمریکا پای کشور‌های آمریکای لاتین را به خصومت تجاری با چین بکشاند.

آمریکا نباید پای کشورهای آمریکای لاتین را به خصومت تجاری با پکن بکشاندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، «جیا گاید»، سفیر چین در پرو روز چهارشنبه هشدار داد کار غیرمحترمانه‌ای است که آمریکا پای کشورهای آمریکای لاتین را به خصومت تجاری با چین بکشد. با این حال وی به خبرگزاری رویترز گفت جنگ تجاری میان این دو قدرت تجاری جهان (آمریکا و چین) موجب تقویت صادرات این منطقه خواهد شد.

جیا گاید که در آستانه نشست سران کشورهای قاره آمریکا در پرو سخن می گفت گزارش مربوط به برنامه آمریکا برای استفاده از این نشست برای تشویق مقامات آمریکای لاتین به همکاری با آمریکا در مسائل تجاری و عدم همکاری با چین را بی اهمیت دانست. وی با اشاره به تاریخ استعمار در آمریکای لاتین گفت این کار آمریکا نه تنها نشانگر تحقیر چین است بلکه نشان دهنده تحقیر آمریکای لاتین نیز خواهد بود.

وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه با اعلام اینکه در صورتی که واشنگتن تنش تجاری با پکن را تشدید کند این کشور در مقابله به مثل تردیدی به خود راه نخواهد داد افزود وعده رئیس جمهور چین برای کاهش تعرفه واردات به معنی کوتاه آمدن در برابر واشنگتن نیست.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز سه شنبه وعده داد با گشایش بیشتر اقتصاد چین، تعرفه واردات روی کالاهایی نظیر خودروها را کاهش خواهد داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در توییتی ضمن «قدردانی» از سخنان رئیس جمهور چین در زمینه تعرفه واردات و دسترسی خودروسازان آمریکایی به بازار چین گفت نظر رئیس جمهور چین درباره موضوعات مربوط به مالکیت معنوی، روشنفکرانه است.

واشنگتن، شرکت های چینی را متهم می کند که با سرقت اسرار شرکت های آمریکایی، آن ها مجبور می کند وارد سرمایه گذاری های مشترک با چین شوند تا از این طریق به فناوری های آنها دست یابند. این مسئله در کانون توجه تهدیدات کنونی ترامپ علیه چین در زمینه افزایش تعرفه واردات قرار دارد.

جائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در نشست خبری خود در پکن گفت اینکه گفته شود وعده این هفته رئیس جمهور چین در زمینه کاهش تعرفه واردات به منزله مصالحه در برابر آمریکاست، گمراه‌کننده خواهد بود. وی افزود این سخنان شی جین پینگ در راستای تشریح راهبرد چین برای گشایش بیشتر در زمینه اقتصاد بود و ارتباطی با اصطکاک های کنونی با آمریکا ندارد.

ترامپ روز دوشنبه از چین به سبب اعمال تعرفه وارداتی 25 درصدی روی واردات خودرو انتقاد کرد و با مقایسه آن با تعرفه 2.5 درصدی آمریکا روی واردات خودرو گفت این نوع رابطه با چین، تجارت آزاد نیست بلکه «تجارت احمقانه» است.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت اینکه ملزم کنیم تعرفه ها برای دو طرف کاملا یکسان باشد منطقی نیست و در قوانین سازمان تجارت جهانی نیز درخواستی برای برابرسازی تعرفه ها در روابط دوجانبه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پکن و واشنگتن هیچ مذاکره ای درباره تنش های تجاری دوجانبه خود برگزار نکرده اند گفت این مسئله ارتباطی با تمایل چین برای مذاکره با واشنگتن ندارد بلکه به گفته وی مسئله اصلی عدم صداقت آمریکاست.

انتهای پیام/

انتقاد سفیر چین در پرو از سیاست‌های اقتصادی واشنگتن در قبال پکن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار