دبیر هیئت چوگان استان اصفهان:

مسئولان برای رشد ورزش چوگان در اصفهان کمک کنند

تعداد معدود و انگشت شماری کشور در دنیا وجود دارد که بتواند صادقانه و به دور از هرگونه شعار و سند سازی به تاریخ ، فرهنگ و هویت اصیل خویش افتخار کند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،از میان این کشورهای انگشت شمار، سرزمین ما ایران با تاریخ غنی باستانی و شکوفایی اسلامی خود ، میراثی از گذشته را یدک می کشد که موجب فخر و مباهات هر شنونده و بیننده داخلی و خارجی بوده و هست که در میان این افتخارات نام آشنا ، سنت ها ، آداب و رسوم و البته ورزش ها جایگاهی ویژه و به حق دارند .

در سالهای گذشته و در پی اقدامات مسئولان گام های موثری در جهت ثبت ، رشد و شناساندن این میراث با ارزش به نام ایران برداشته شده که ورزش چوگان یکی از این کارها ست.

در همین باره با منصور زیرک ، دبیر هیئت چوگان استان اصفهان گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه به آن می پردازیم.

چند سال است در هیئت چوگان فعالیت دارید و اکنون که چوگان به نام اصفهان ثبت جهانی شده است ، چه احساسی دارید ؟

مدت یک سال است که بعنوان دبیر هیات در خدمت چوگان اصفهان هستم و ازسال ۸۵  که درمیدان امام (ره)مسئول بودم همواره دغدغه چوگان را داشتم و ثبت جهانی چوگان آرزوی ۱۰  ساله  بود که خوشبختانه با پیگیری و تلاش نهاد مربوطه محقق شد . دغدغه ما این بود که چوگان ثبت جهانی شود که خوشبختانه با انجام آن گام بزرگی در جهت معرفی و حفظ آن برداشته شد.

هیات چوگان زیر مجموعه کدام  دستگاه است و  چه کارهایی در جهت توسعه این ورزش ملی انجام شده است ؟

چوگان زیر مجموعه فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران است ودر استان نیز یکی از هیآت های اداره کل ورزش و جوانان  استان اصفهان است،خوشبختانه با تلاش مستمر رییس و اعضای هیآت توانستیم در دوره یکساله ،چوگان بازانی را آماده مسابقات نماییم  که درحال حاضر ۱۵ نفربازیکن  هندی کاپ دار شامل ۴ خانم و ۱۱ آقا در استان بازیکن رسمی چوگان با مجوز فدراسیون هستند.همچنین در زمینه استعداد یابی و آموزش معرفی این بازی تلاش های خوبی انجام گرفته و همچنین سعی در تکمیل زیر ساخت ها داشته ایم  خوشبختانه با راه اندازی هیات در شهرستان های مبارکه و شاهین شهر ، گز و برخوار و زرین شهر موجبات توسعه فعالیت بازی  چوگان در سطح استان فراهم شد.

انتظار شما از مسئولان و دستگاه های دولتی در جهت ارتقای این ورزش ملی - بومی چیست؟

چوگان تنها یک بازی و یا ورزش نیست بلکه یک فرهنگ است. این بازی بسیار پرهزینه در دنیا به عنوان یک بازی اشرافی تلقی می شود،بنابراین به کمک وزارت ورزش ، میراث فرهنگی وشهرداری ها و همچنین همه مردم نیاز داریم تا بنوانیم در جهت گسترش آن موفق باشیم.

در زمینه ارتقاء این رشته ورزشی چه برنامه هایی دارید؟

رشد و گسترش چوگان به عنوان یک بازی ملی در سطح کشورهمچنین برنامه ریزی برای ارتقاء سطح چوگان ایران ابتدا در آسیا و سپس دستیابی به عناوین جهانی شاید بسیار ایده آل باشد،اما دست یافتنی است کما اینکه باید بدانیم برای نیل به چنین اهدافی نیاز به حمایت داریم، این ورزش ۳ هزار ساله اکنون چون نوزادی است که باید رشد یافته و پیشرفت کند ، برای این پیشرفت نیاز به گسترش زمین های چوگان مانژی استاندارد در سراسر ایران ودر نهایت خروج از تک قطبی بودن  وتک استانی بودن و انحصاری شدن این بازی داریم.خوشبختانه از بالاترین مسولان کشور تا آحاد مردم علاقه مند هستند این بازی گسترش یابد اما کمبود اعتبارات مهمترین مشکل در این میان است تا امیدواریم بستری فراهم شود و با ورود بخش خصوصی به این حوزه شاهد روزهای شکوفایی برای این این ورزش ملی - بومی باشیم.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.