کارگاه آموزشی پرورش کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش کوهسرخ، در مرکز جهاد کشاورزی کوهسرخ برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی پرورش کرم ابریشم در کاشمربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مهندس حسن حبیب نیا رئیس اداره تولیدات دامی شهرستان کاشمردر کارگاه آموزشی پرورش کرم ابریشم گفت : درسال گذشته در اثر گسترش بیماری پبرین به ۶۸۰ جعبه نوغان که متعلق به ۴۸۰ نفر از نوغانداران شهرستان بود خسارت وارد شد که امیدواریم بخشی از خسارت وارد شده به نوغانداران درسال جاری جبران شود.

عارفی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمرنیز گفت : رعایت بهداشت در پرورش کرم ابریشم تاثیر بسزایی در جلوگیری از بیماری‌های کرم ابریشم دارد و با تامین مواد ضد عفونی کننده کار ضدعفونی جایگاه‌های پرورش کرم ابریشم از امروز آغاز خواهد شد.

شریعتی کارشناس مسئول کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در مورد بیماری پبرین گفت : این بیماری به دو صورت انتقال عمودی از تخم به لارو یا به صورت محیطی ایجاد خسارت می‌کند؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی از اهمیت زیادی در جلوگیری از گسترش آن برخوردار است. بر همین اساس دو ماده فرمالین و کلر به ترتیب برای ضدعفونی در مکان‌های بسته و باز با رعایت شرایط خاص توصیه می‌شود.

وی در خصوص پرورش کرم ابریشم افزود: در دوره تکاملی کرم ۵ نسل وجود دارد که برای تولید پیله خوب در هر سن کرم اقداماتی را باید متناسب به آن انجام داد.

شریعتی مهمترین مرحله را زمان تفریخ تخم دانست که اگر شرایط مناسب نباشد کرم‌های تفریخ شده از لحاظ جثه یکنواخت نخواهند بود و تا پایان مرحله تشکیل پیله مشکلاتی را برای پرورش دهنده ایجاد خواهد کرد.

کارشناس مسئول کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی کنترل دو عامل درجه حرارت و رطوبت در مراحل مختلف رشدی کرم را از مهمترین فاکتور‌های تولید پیله خوب توصیف کرد.

انتهای پیام // و. ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.