عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان اعلام کرد که گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره وضعیت کودکان این کشور نکته های تکان دهنده دارد.

عبدالله: وضعیت کودکان در افغانستان تکان دهنده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان اعلام کرد که گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره وضعیت کودکان این کشور نکته های تکان دهنده دارد.

حدود یک هفته‌ پیش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نتیجه پژوهش خود تحت نام «عوامل و پیامدهای ناگوار کار شاقه کودکان» را اعلام کرد. عبدالله امروز (دوشنبه ۲۰ حمل) در نشست شورای وزیران در کابل از نهادهای مسئول خواست که در این مورد بررسی و اقدام‌ کنند.

عبدالله بیان داشت که حضور کودکان در صف‌های نیروهای نظامی کشور (پولیس، اردو، پولیس محلی و نیروهای خیزش مردم) تحمل پذیر نیست.

رئیس اجرایی افزود که سیاست حکومت در این خصوص واضح است و نهادهای امنیتی باید در تطبیق این سیاست به گونه‌ی جدی تلاش کنند.

در پژوهش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است که که ۹۰ درصد کودکان کارگر بیش از ۳۵ ساعت در هفته کار می‌کنند و ۱۰ درصد آنان شبانه نیز مصروف کارند.

بر اساس این گزارش ۱۶ درصد کودکان گفته‌اند که آنان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته و ۴۳ درصد آزار و اذیت، تماس‌های جسمی بوده است.

در این پژوهش با ۶۵۷ کودک در ۲۵ ولایت این کشور گفتگو صورت گرفته است.

بر اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، شش و نیم میلیون کودک افغانستان در معرض خطر قرار دارند که از این میان ۱.۱ میلیون کودک مصروف کارهای شاقه هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار