سال 1396 برای دولت و مردم افغانستان همراه با مشکلات و دستاوردهای فراوان بود.

نگاهی بر چالش های سیاسی افغانستان در سال 1396به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سال 1396 برای دولت و مردم افغانستان همراه با مشکلات و دستاوردهای فراوان بود.

به باور آگاهان، انحصارگرایی و برخورد قومی در دولت سبب شد که ائتلافی از میان چهره های ارشد حکومتی به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم، صلاح الدین ربانی، محمد محقق و عطا محمد نور شکل بگیرد.

در این سال دولت بیشترین اختلاف را با حزب جمعیت اسلامی داشت. رئیس جمهور افغانستان در این سال احمد ضیا مسعود، معاون جمعیت اسلامی را از کرسی نمایندگی فوق العاده رئیس جمهور در امور حکومتداری خوب برکنار کرد.

همچنین جمعیت اسلامی افغانستان به دنبال حمله خونین در مراسم تشیع جنازه سالم ایزدیار خواهان برکناری حنیف اتمر و معصوم ستانکزی شد که این خواسته به کرسی ننشست.

از سوی دیگر، رئیس جمهور افغانستان، عطا محمد نور را از ولایت بلخ برکنار کرد اما جمعیت اسلامی قاطعانه در برابر آقای غنی ایستاد و اکنون بیش از سه ماه است که عطا محمد نور در هماهنگی با جمعیت اسلامی افغانستان در کرسی ولایت بلخ در ضدیت با رئیس جمهور به کارش ادامه می دهد.

با این حال، چگونگی توزیع شناسنامه‌های الکترونیک با ذکر واژه افغان جنجال برانگیزترین موضوع سال بود. با وجود بایومتریک شدن رئیس جمهور و شماری از مقام های ارشد حکومتی این کشور، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان مانع توزیع این شناسنامه ها شده است.

در این سال حکومت افغانستان رئیس کمیسیون مستقل انتخابات و رئیس دارالانشای این کمیسیون را برکنار کردند اما به باور آگاهان، هنوز اصلاحات لازم و جدی در نظام انتخاباتی این کشور به وجود نیامده و هنوز زمان برگزاری انتخابات پارلمانی معلوم نیست.

به نوشته تلویزیون 1، در سال ۱۳۹۶ در بعد بین المللی حکومت افغانستان دستاوردهای زیادی داشته است. در این سال فشار جامعه بین المللی بر پاکستان افزایش یافته است. همچنین برگزاری دو نشست کابل در سال گذشته نیز از دستاوردهای حکومت وحدت ملی بود؛ اعلام طرح جدید صلح حکومت وحدت ملی با طالبان در نشست کابل با استقبال جهانی رو به رو شد اما طالبان تاکنون به این طرح پاسخی نداده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار