مونسان در یک نشست خبری مطرح کرد؛

ثبت ۷۴ میلیون نفر اقامت شب در تعطیلات نوروز/ ۱۳۲ میلیون نفر در عید از جاذبه‌های گردشگری کشور بازدید کردند

ثبت ۷۴ میلیون نفر اقامت شب در تعطیلات نوروز/ ۱۳۲ میلیون نفر در عید از جاذبه‌های گردشگری کشور بازدید کردندرئیس سازمان میراث فرهنگی از ثبت ۷۴ میلیون نفر اقامت شب در نوروز امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حاضر در محل برگزاری نشست خبری ارائه گزارش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که امروز در سالن فجر سازمان‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به اتمام تعطیلات نوروزی و خدمت رسانی ۷۷۰هزار نفر در قالب فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر اشاره کرد و گفت: ما امسال با ثبت۷۴میلیون نفر اقامت شب با رشد ۲۰ درصدی سفر در تعطیلات نوروز مواجه بودیم و در همین بازه زمانی۱۳۲میلیون نفر از جاذبه های گردشگری کشور بازدید کرده اند. هر گردشگر به طور متوسط از ۷مرکز گردشگری بازدید کرده است.

وی افزود: در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۷، با همکاری انجام شده ۵۰ درصد کاهش شکایات را داشتیم و ۵۹ درصد تشویق افزایش پیدا کرده است.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: امسال در تعطیلات نوروز ۵۵۰ واحد استراحتگاه بین راهی داشتیم و سامانه هوشمند نظارت هم از خود مردم استفاده کرد. امسال ما سامانه ای را طراحی کردیم که شکایات را به طور مستقیم از خود تورگردان ها گرفتیم. پرتال جامع گردشگری نیز حدود۶میلیون بازدیدکننده را ثبت کرد و کمک کرد که توزیع یکنواخت گردشگری اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: مازندران،گیلان و بوشهر در رتبه های اول تا سوم اقامت قرار گرفتند و در میان مناطق کمتر شناخته شده هم استان چهار محال و بختیاری با ۲۰۶ درصد رشد اقامت، همدان با ۱۲۸ درصد رشد اقامت و کرمان با ۷۷ درصد رشد گردگشگر نوید تحقق هدف توزیع یکنواخت سفر را داد.

مونسان تصریح کرد: در تعطیلات نوروز سال ۷۱۶،۱۳۹۷  نوروزگاه در کل کشور فعالیت کردند و نسبت به سال گذشته شاهد افزایش۷۴درصدی نوروزگاه ها بودیم. در همین بازه زمانی ۶۲۴ بازارچه صنایع دستی به مسافران خدمت رسانی کردند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۷/۵درصد رشد مسافر خروجی زمینی داشتیم و ۷/۲دهم درصد نیز رشد سفر خروجی از راه هوایی داشتیم.

همچنین در این نشست خبری، محب خدایی معاون گردشگری کشور از همراهی و همکاری نهادهای فعال در قالب ستاد خدمات هماهنگی خدمات سفر تشکر کرد و گفت: این همکاری کمک شایانی به بهبود وضعیت گردشگری کرد.

طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: ما در نوروز ۱۳۹۷،نسبت به نوروز سالهای گذشته شاهد استقبال چشمگیر مردم از مکان های تاریخی و فرهنگی بودیم و رعایت وضعیت آثار تاریخی از لحاظ حفاظت توسط مردم وضعیت خوبی داشت.

پویا محمودیان، سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز از رشد ۴۱ درصدی غرفه های بازارچه های نوروزی صنایع دستی خبر داد و گفت: این بازارچه ها بزرگترین رخداد خرده فروشی صنایع دستی هستند. با اعلام مصوبه منع خرید صنایع دستی در جلسه هیئت دولت امید است که کمک شایانی به بهبود وضعیت صنایع دستی کشور شود.

مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگر صحبت های خود، ضمن تایید لغو برخی از تورهای گردشگری در سال ۹۶، گفت: در بحث توریسم خارجی نیز نظارت های ما وجود دارد. کسی نگفته فردی که به سفر خارجی می رود، جرمی کرده است. ما باید ببینیم که نسبت سفرهای خارجی نسبت به جمعیتمان چقدر است. البته احساس من این است که در این خصوص وضعیت نرمالی داریم.

مونسان در ادامه گفت: تبریز۲۰۱۸یک رویداد یکساله است و در طول یکسال برنامه ای دارد. البته به نظر می رسد توجه گردشگران به آذربایجان شرقی جلب شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: تصمیم ما بر این منوال بود که آموزش و پرورش فقط اسکان فرهنگیان را در نوروز بپذیرد؛ البته در این خصوص همکاری خوبی انجام شد. در خصوص خانه های مسافر هم بگویم که می خواهیم این خانه ها را در سامانه‌ای ثبت کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تهیه پکیج های گردشگری را راهکاری برای فرهنگسازی سفرهای داخلی به صورت تور دانست و گفت: باید رویدادمحور فعالیت کنیم. گردشگری دریایی هم جزو جذاب ترین بخش گردشگری است. در حاشیه بازدید از راهیان نور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز حضور پیدا کرد و گفت هر کسی در حوزه گردشگری دریانوردی شناور تهیه کند، فقط ۱۰درصد هزینه را می پردازد و مابقی آن برعهده این سازمان است.

انتهای پیام/

نشست خبری ستاد خدمات سفر برگزار شد

 

برچسب ها: سفر ، نوروز 97 ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۵:۰۲ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
خداروشکر مردم از تعطیلات خوشحال برگشتند. ولی همین مردم تا یک ماه قبل میگفتند لنگ پول و نون شبمون هستیم!!! حالا پول از کجا آوردند؟!!!
آخرین اخبار