رژیم غذایی بر عملکرد بدن در طول ورزش تاثیرگذار است، از این رو ورزشکاران باید به برنامه غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند قبل از انجام تمرین‌های ورزشی غذای سبک مصرف کنند یا غذا نخورند تا دچار مشکل‌های گوارشی نشوند.
 
خوردن سالاد سرشار از فیبر که برای سلامت بدن انسان مفید است قبل از انجام تمرین‌های ورزشی توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند سبب نیاز بدن به هضم مواد غذایی و افت قند خون و کاهش توان شود.


آنچه افراد قبل از انجام تمرین‌های ورزشی مصرف می‌کنند بر میزان استقامت، توان و انرژی آن‌ها اثر گذار است، افزون بر این خوراک‌هایی که پس از پایان تمرین‌های ورزشی مصرف می شود در بازسازی عضله ها، درمان کوفتگی و مصدومیت‌های احتمالی، استقامت و احیای زودرس ورزشکار موثر است.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد قبل و پس از انجام تمرین‌های ورزشی از مصرف سالاد خودداری کنند، زیرا می‌تواند سبب تحلیل رفت عضله‌ها و افت کیفیت تمرین ورزشی درآن‌ها شود.

محققان علوم تغذیه مصرف برخی موادغذایی برای ثبت رکورد‌های ورزشی به خصوص میوه هایی، چون سیب، گلابی، هلو، آلو و موز را برای   توصیه می‌کنند.


خوردن مواد غذایی پرچرب و سنگین مانند همبرگر، نیمرو، ساندویچ و سیب زمینی سرخ شده به دلیل وجود هیدروکربن بالا در ترکیب آن‌ها می‌تواند سبب از دست رفتن انرژی مورد نیاز ورزشکار در زمان انجام تمرین‌های ورزشی شود، بسیاری از ورزشکاران با وجود آمادگی بدنی بالا به دلیل بی توجهی به رژیم غذایی و توصیه‌های متخصصان تغذیه دچار اضافه وزن و ثبت رکورد‌های ضعیف درجریان مسابقه‌ها شده اند.


مواد غذایی پرچرب نیز نیاز به هضم بالایی دارند و انرژی موجود درعضله‌های ورزشکار از دست می‌رود، با وجود متفاوت بودن دستگاه گوارش درافراد، اما به طور طبیعی پس از خوردن مواد غذایی میزان فراوانی از خون بدن در اختیار دستگاه گوارش قرار می‌گیرد و به این ترتیب فرد با احساس ضعف و کم تحرکی موقتی مواجه می‌شود.

مصرف مواد غذایی پرچرب سبب تجمع چربی در بدن و چاقی می‌شود و این چربی به انرژی تبدیل نمی‌شود، درعوض مصرف مواد پروتئینی دربدن به انرژی تبدیل می‌شود.


ازجمله دیگر خوراکی‌های مضر برای بدن ورزشکاران می‌توان نوشابه‌های حاوی مواد قندی، شیرین کننده‌های مصنوعی و نیز شربت ذرت فروکتوز را نام برد که مصرف آن‌ها قبل از مسابقه یا تمرین ورزشی سبب افت قند خون، اضطراب، خستگی و سرگیجه در ورزشکار می‌شود.


مصرف شکلات تلخ می‌تواند یک راهکار مفید برای افزایش انرژی و توان بدنی ورزشکاران باشد، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد پس از پایان تمرین‌های ورزشی از مواد پروتئینی استفاده کنند ازجمله پنیر که دارای موادی برای ترمیم بافت عضله‌های بدن است.

محققان به افراد توصیه می‌کنند بنا بر رشته ورزشی انتخابی، سن، جنسیت، سابقه ابتلا به بیماری و نوع شغلشان وحتی سابقه بیماری در خانواده تحت نظارت پزشک متخصص تغذیه قرار داشته باشند تا بتوانند بهترین رژیم غذایی را برای انجام تمرین‌های ورزشی و بازسازی عضله‌ها پس از آن انجام دهند.

منبع: dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.