آفت جوانه خوار، به جان درختان و جنگل‌های بلوط استان چهارمحال و بختیاری افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد از شیوع گسترده آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‎های این استان خبر داد.

علی محمدی‎مقدم گفت: طغیان این آفت از سال ۱۳۸۹ در جنگل‌های استان آغاز شده و در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط شهرستان‌های کیار و لردگان را به صورت گسترده، آلوده کرده است.

وی با بیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط به صورت طبیعی در جنگل‌ها وجود دارد افزود: حذف طعمه خواران از دلایل افزایش و گسترش این آفت در منطقه می‌باشد.

محمدی‎مقدم اضافه کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی و همچنین کمبود بارش‌ها و ضعیف شدن درختان، مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به وجود روش‌های مختلف برای کنترل آفت جوانه خوار بلوط تأکید کرد: به دلیل اثرات نامطلوب زیست محیطی، از سموم شیمیایی در جنگل استفاده نمی‌شود.

محمدی‎مقدم با بیان اینکه محلول پاشی با استفاده از پودر BT یکی از روش‌های سالم  و منطبق با اصول زیست محیطی برای این مبارزه است گفت: در ایام نوروز امسال، همانند سال‌های اخیر عملیات محلول پاشی در سطح جنگل‌های بلوط استان انجام شد.

وی افزود: در برخی از مناطق صعب العبور که امکان تردد وجود ندارد باید از روش محلول پاشی هوایی استفاده کرد که به ۵ میلیارد ریال اعتبار و هواپیما‌های مخصوص نیاز دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: روش دوم برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط، نصب تله‌های فرمونی بر روی درختان است که با استفاده از این تله‌ها که دارای صفحات چسب‎ناک هستند می‌توان مقدار قابل توجهی از این آفت را از بین برد.

محمدی‎مقدم ادامه داد: با استفاده از این دو روش می‌توان در کوتاه مدت از تجدید حیات و زادآوری این آفت جلوگیری کرد و باعث کاهش خسارت و حفظ شادابی درختان شد.

وی همچنین از آغاز طرح مطالعاتی به منظور کشف علت از بین رفتن طعمه خواران آفت جوانه خوار بلوط خبر داد و گفت: با اجرای این طرح می‌توان به صورت بلند مدت با این آفت مبارزه کرد.

محمدی‎مقدم افزود: فعالیت آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا اواخر خرداد ادامه دارد و موجب از بین رفتن جوانه‌ها و بی برگی درختان می‌شود.

گفتنی است: یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را اراضی و مراتع طبیعی تشکیل می‌دهد که حدود ۳۳۵ هزار هکتار آن جنگل بلوط می‌باشد.

انتهای پیام/ف

شیوع گسترده آفت جوانه خوار در جنگل‎های بلوط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار