بلوط، یکی از محصولات جنگلی ارتفاعات زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری است که در فصل زمستان در مناطق گرمسیری این استان برداشت می شود و دارای کاربردها و خواص دارویی و یا خوراک دام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

بلوط ( chestnut / Acorn / Oak   )، نام نوعی درخت و میوه با پوستی سخت می‌باشد و درخت بلوط، درختی جنگلی است که بیشتر در مناطق کوهستانی و همچنین نقاط گرمسیری می روید.  

 

 

درخت بلوط یا درخت مازو که عمری طولانی حدود ۵۰۰ سال ( گاهی حتی تا ۲۰۰۰ سال دارد. ) در ایران، بیشتر در دامنه رشته کوه زاگرس می روید.
جنگل هایی از بلوط در استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام وجود دارد که در نوع خود از بی نظیرترین جنگل‌های جهان هستند.
جنگل های بلوط غرب ایران ( جنگل های زاگرس ) با طول تقریبی 1300 كیلومتر در امتداد رشته كوه زاگرس از جنوب آذربایجان غربی تا استان فارس امتداد دارند که مساحت كنونی آن 5 میلیون هكتار تخمین زده شده است.

سه گونه بلوط که شامل بلوط ایرانی ( در سرتاسر این جنگل ها )، دارمازو و یوول ( در قسمت های شمالی ) می باشند؛ از بارزترین گونه های درختی این جنگل ها به شمار می آیند.
میوه بلوط در حاشیه‌های زاگرس جنوبی ایران به اندازه تقریبی یک فشنگ اسلحه ژ3 و میوه بلوط اروپایی بشکل کره‌ای با قطر تقریبی ۲٫۵ سانتیمتر است.

چوب این درخت از مرغوبترین چوب‌ها و ذغال آن نیز مرغوب است و همین یکی از دلایل بریدن بی رویه این درختان و عامل تهدبد جنگل‌های بلوط است.
* خواص بلوط :
-    میوه بلوط، دارای نشاسته، پروتئین، قندهای مختلف مخصوصاً کوئرسیت، مادهٔ روغنی و تانن است. برگ و پوست درخت بلوط هم تانن ویژه‌ای به نام اسید کوئرسی تانیک محلول در آب، نوعی قند به نام کوئرسیت، یک مادهٔ تلخ به نام کوئرسیتین، لعاب و یک مادهٔ فرمز به نام قرمز بلوط دارد.
-    میوه خوراکی بلوط در تقویت بدن، درمان ضعف عمومی، کم خونی و بویژه درمان اسهال مؤثر است.
-    دم کرده برگ بلوط و عصاره برگ یا پوست بلوط، در درمان خونریزی های معده، روده، رحم و ...، درمان اسهال و مخصوصاً درمان سرطان ها ( از نوع کارسینوسارکما ) مفید است.
-    بلوط برای درمان آماس زخم دار روده بزرگ، بیماری های میکروبی، ویروسی و قارچی، زخم های سرطانی، زخم های چرکین و ترشح دار، زرد زخم، اگزما، زخم های واریسی، بواسیر، خونریزی ها و حتی خونریزی بینی مفید است.
-    یکی دیگر از کاربردهای مبوه بلوط، استفاده به عنوان خوراک دام است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.