معاون مرکز سلامت محیط و بهداشت کار وزارت بهداشت خبر داد

ثبت رکورد کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در ایام نوروز

فرهادی گفت: در طرح سلامت نوروزی یک میلیون و 277 هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی معدوم شدند.

ثبت رکورد کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در ایام نوروز/ اغذیه و پیتزا فروشی‌ها رتبه نخست شکایت مردمیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و بهداشت کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید وزیر بهداشت از ستاد هدایت عملیات وزارت بهداشت و سامانه 190 با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت در طرح سلامت نوروزی گفت: در طول برنامه سلامت نوروزی 650 هزار و 886 بازدید بهداشتی انجام شده است که 1 میلیون و 277 هزار و 410 کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیر بهداشتی معدوم شدند که این رقم نسبت به سال‌های گذشته افزایش بسیاری داشته است البته این رکورد می‌تواند مربوط به افزایش عملکرد سامانه 190 و رشد بالای بازدید‌های بهداشتی هم باشد اما به هر حال باید در حوزه غذا با دستگاه‌هایی چون جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو تعامل داشته باشیم تا این رقم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در بازدید‌های بهداشتی انجام شده در ایام نوروز 8 هزار 93 مورد از اماکن مختلف به دستگاه‌های قضایی معرفی و 1802 مورد پلمب شده است از این تعداد 20 تا 30 درصد هنوز پلمب هستند  ومابقی پس از رفع نقص فک پلمب شدند.

معاون مرکز سلامت محیط و بهداشت کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در طرح سلامت نوروزی 650هزار بازدید انجام شده که 22 هزار و 512 مورد مربوط به اماکن بین راهی است اظهار کرد: به دنبال اطلاع رسانی وزارت بهداشت و رسانه‌ها تماس مردم با سامانه  190 افزایش چشگیری داشته است و 90 درصد مردم از پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت اعلام رضایت کردند.

401 مورد حیوان گزیدگی در ایام نوروز

فرهادی با اشاره عملکرد مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر مستقر در ستاد عملیات وزارت بهداشت گفت: در این زمینه 401 مورد حیوان گزیدگی، 52 نفر مشکوک به بیماری‌های غیرواگیر و 867 مورد واکسیناسیون هاری انجام شده است.

معاون مرکز سلامت محیط و بهداشت کار وزارت بهداشت با بیان اینکه 92 درصد تماس‌ها با سامانه 190 در دانشگاه‌های علوم پزشکی رسیدگی شده است گفت: بیشترین شکایات مردم به سامانه بهداشت در سال گذشته مربوط به فعالیت کارگاه‌های غیر مجاز و زیر زمینی در اماکن مسکونی است و این کارگاه‌ها از مشاغل خانگی مجزا هستند.

تهران، مشهد، شیراز و مازندران رکورددار شکایات مردمی

وی با اشاره به استان‌هایی که بیشترین شکایات را به سامانه 190 داشتند افزود:  تهران، مشهد، شیراز و مازندران رکورددار شکایات مردم با سامانه 190 در حوزه بهداشت بودند.

فرهادی بیشترین شکایات در ایام نوروز به سامانه 190 در حوزه بهداشت را اغذیه فروشی و پیتزا فروشی‌ها معرفی کرد و گفت: در سال‌های گذشته در ایام نوروز بیشتر شکایات مردم مربوط به اماکن بین راهی و سرویسهای بهداشتی عمومی بین شهری بود که با تمرکز در این موضوع این شکایت‌ها امسال کاهش چشمگیری داشته است.

معاون مرکز سلامت محیط و بهداشت کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوال وزیر بهداشت در مورد سلامت آب آشامیدنی و رعایت بهداشت در نانوایی‌ها گفت: وضع سلامت آب آشامیدنی بهتر از غذا است زیرا وزارت نیرو در این حوزه بسیار خوب عمل کرده است.

8 درصد شکایت‌های رسیده به سامانه 190 مربوط به نانوایی‌هاست

وی ادامه داد: 8 درصد شکایت‌های رسیده به سامانه 190 مربوط به نانوایی‌ها بوده و این میزان شکایت نشان از تلاش نانوایان در بهبود رعایت بهداشت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار