رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از انجام بیش از ۱۳ میلیون نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام‌های سبک و سنگین خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:استان کرمانشاه دارای ۳ میلیون راس دام سبک و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین می¬باشد که وظیفه ذاتی اداره کل دامپزشکی استان، حفظ و حراست از این سرمایه عظیم دامی و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

دکتر همتی با اشاره به انجام تعداد ۷ هزار و ۸۲۱ مورد مراقبت فعال و غیرفعال در سطح استان جهت پایش، شناسایی و کنترل بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام گفت: بر اساس نمونه برداری و آزمایش شده، خوشبختانه مشکل خاصی در خصوص بیماری‌های دامی استراتژیک و اولویت دار دامپزشکی در طی سال ۹۶ وجود نداشت.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: طی سال گذشته در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تعداد ۱۳ میلیون و ۷۳ هزار و ۲۳۰ نوبت سر دام به شکل کاملا رایگان علیه بیماری‌های آبله، شاربن، تب برفکی، بروسلوز، ppr، هاری، لمپی اسکین و... را واکسینه شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه انگل‌های دامی باعث کاهش تولید، بیماری و تلفات در دام شده و همچنین عامل انتقال بسیاری از بیماری¬های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب دره ریفت و ... هستند، لذا در راستای مبارزه با این ناقلین تعداد ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس گوسفند و ۱۰۰ هزار راس گاو و گوساله و ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار مترمربع جایگاه دام نیز به صورت رایگان سمپاشی شده است.

دکتر همتی گفت: در پی وقوع زلزله آبان ماه سال گذشته در استان، بالغ بر ۱۱ هزار راس دام، ۵۳۰۰ قطعه طیور و ۲۵۰ تن آبزیان که تلف شده بودند توسط اکیپ‌های عملیلتی دامپزشکی در همان روز‌های نخست بصورت بهداشتی دفن شدند و محل¬های تلفات و دفن دام¬ها ضدعفونی گردید.

وی افزود: همچنین دام¬های مصدوم و بیمار توسط اکیپ¬های درمانی و کلینیک¬های سیار درمان مداوا شدند و تمام جمعیت دامی این مناطق علیه بیماری‌های دامی نظیر تب برفکی، هاری، لمپی اسکین و ... واکسینه شد.

دکتر همتی خاطرنشان کرد: با توجه به شروع فصل گرم و ازدیاد جمعیت حشرات ناقل بیماری، عملیات رایگان سمپاشی دام و جایگاه نگهداری دام جهت مبارزه با ناقلین ادامه دارد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز (تب مالت) با انجام تعداد ۳۰ هزار آزمایش بر روی دام‌ها در مناطق آلوده و روستا‌هایی که بیشترین تعداد مبتلایان انسانی را داشتند در مجموع تعداد ۱۲۰۰ راس دام بیمار شناسایی که پس از پرداخت غرامت، کشتار شدند.

برچسب ها: دامپزشکی ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.