روستای پرشکفت منطقه‌ای تاریخی – طبیعی در خان زنیان فارس با دره‌هایی زیبا هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ میان رشته کوه‌های زاگرس، روستای پرشکفت از توابع بخش ارژن در ۷ کیلومتری شهر خان زنیان و ۳۷ کیلومتری شیراز قرار دارد که تکیه گاهش کوه‌های بلند و استوار بیل است.

این روستا تابلویی منقش به گل، کوه، انواع جانوران و پرندگانی همچون کبک و چلچله‌های باغی است.

پرواز کبک‌ها از لابلای صخره‌ها و نوای بلبل کوهستان سکوت روستا را شکسته است.

این منطقه پوشیده از درختان سرسبز، بادام کوهی، زرشک کوهی، گلابی، بنه، گردو و انواع انگور است.

عطر گیاهانی، چون آویشن، جاشیر و نعنا در هوا پیچیده و نوازشگر مشام هر گردشگر است.

سفر به روستای تاریخی برشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

بافت روستا خشکه چین با دره‌هایی عمیق، صعب العبور و زیبا است و قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد.

این روستا به دلیل ویژگی‌ها و اکوسیستمی که در آن حاکم است، مکانی جذاب و تاریخی برای گردش گردشگران است.

امروزه صنعت گردشگری، از صنعت‌های بزرگ صادراتی جهان است و امید، رفاه و درک متقابل را برای بسیاری از زندگی‌ها در سراسر جهان به همراه دارد.

اقامتگاه‌های بوم گردی با فراهم آوردن تمهیدات برای گردشگران در گسترش فرهنگ، تاریخ، صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی دارند.

هاشم سلطانیان مدیر داخلی اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در خصوص ویژگی‌های این روستا گفت: پرشکفت از کلمه پِر و اشکفت تشکیل شده، پِر به معنای کنار و اشکفت به معنای دره است و از آنجا که روستای پرشکفت در دل کوه و بر روی تپه قرار دارد و دور تا دور آن دره‌هایی عمیق قرار داشته، به این نام نامیده شده است.

سفر به روستای تاریخی پرشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

وی ادامه داد: خانه‌های روستا به صورت خشکه چین، بدون ملاط و از سنگ ساخته شده است.

هاشم سلطانیان تصریح کرد: سنگ‌های خانه‌ها از کوه‌هایی که در اطراف روستا است استخراج و توسط معماران تراش داده شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی اضافه کرد: معماران سنگ‌ها را بدون ملاط روی هم قرار داده، دیوار‌ها را کاهگل کرده و سقف هم کاملا چوبی ساخته شده است.

سلطانیان افزود: با توجه به صعب العبور بودن منطقه گویش آن به صورت بکر باقی مانده و دستخوش تغییر نشده و گویش خاص و ویژه‌ای دارد که کاملا با گویش اقوام دیگر مثل ترکی و لری متفاوت است.

سفر به روستای تاریخی برشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

وی بیان کرد: به گفته برخی پژوهشگران، این گویش ادامه گویش ایرانیان باستان است و حاوی گویش پهلوی ساسانی است.

مدیر داخلی اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت ادامه داد: پوشش جنگلی غالب منطقه پرشکفت، بنه، زرشک، انواع انگور، گلابی، گردو، افرا، کیکم، کیالک و بادام است.

سلطانیان گفت: بر اساس اعلام کارشناسان و پژوهشگران قدمت روستا به دوران ساسانیان می‌رسد و ۳ برج تاریخی مربوط به دوران ساسانیان گواه بر این موضوع است.

سفر به روستای تاریخی پرشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

راه اندازی اقامتگاه بوم گردی برای توسعه صنعت گردشگری و انتقال فرهنگ

مهناز سلطانیان مدیر بهره بردار اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بیان کرد: با توجه به مهاجرت افراد روستا به شهر، دوست داشتم کاری برای آن انجام دهم.

وی ادامه داد: روزی در روستای اجدادیمان قدم می‌زدم حس خوبی داشت، حس آرامش، حس بازگشت به طبیعت، با خودم گفتم کاش این حس را بقیه هم می‌توانستند تجربه کنند.

سفر به روستای تاریخی برشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

مهناز سلطانیان تصریح کرد: به میراث فرهنگی مراجعه کردم و با راهنمایی‌ها و کمک کارشناسان این سازمان، اقدام به راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی در سال ۱۳۹۵ در این روستا کردیم.

مدیر بهره بردار اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت افزود: اگرچه در ابتدا خانواده ام مخالف این کار بودند و اعتقادشان بر این بود که راه اندازی چنین اقامتگاهی امکان پذیر نیست اما قاطعیت و تصمیم من موجب شد حالا خود آن ها از پیشگامان و گردانندگان این اقامتگاه باشند.

وی بیان کرد: راه اندازی اقامتگاه علاوه بر اینکه در جلوگیری مهاجرت افراد روستا به شهر بسیار موثر بوده است موجب گسترش فرهنگ مردم روستا، تاریخ، صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال شده است.

مدیر بهره بردار اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت گفت: از سنت‌های فراموش شده در روستا، کارگاه دوشاب یا همان شیره انگورپزی بود که با راه اندازی اقامتگاه، حالا روستائیان اقدام به راه اندازی کارگاه دوشاب یا همان شیره انگورپزی کرده اند.

سفر به روستای تاریخی برشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

سلطانیان در خصوص تاثیر گذاری اقامتگاه در اشتغال افراد روستا بیان کرد: با راه اندازی این اقامتگاه، همه افراد پرشکفت به گونه‌ای فعال شده اند.

مدیر بهره بردار اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت افزود: نان، شیر، دوغ و ماست، دیگر فرآرده‌ها و هر چیز دیگری که مورد نیاز اقامتگاه باشد از خود روستائیان فراهم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: هم گردشگران داخلی و هم خارجی از روستا بازدید می‌کنند.

سلطانیان تصریح کرد: به دلیل مناسب بودن آب و هوا در ۶ ماهه نخست سال تعداد گردشگران بازدیدکننده بیشتر بوده است.

سفر به روستای تاریخی برشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

مدیر بهره بردار اقامتگاه بوم گردی روستای پرشکفت گفت: تور‌های طبیعت گردی، تاریخی، بوم گردی، ورزشی (ازجمله کوهنوردی، دره نوردی، دوچرخه سواری) روستاگردی و بازدید از سایت گوزن زرد ایرانی از جمله اقدامات انجام شده برای گردشگران است.

وی ادامه داد: شب نشینی، گپ و گفت دور آتش، حافظ خوانی، خواندن شاهنامه و گوش سپردن به موسیقی سنتی از دیگر اقداماتی است که برای گردشگران انجام می‌شود.

روستا‌ها و خانه‌های روستایی به گردشگری جان می‌دهند. توسعه صنعت گردشگری و راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی از موجبات افزایش گردشگران و گسترش فرهنگ، تاریخ و ایجاد اشتغال است.

سفر به روستای تاریخی برشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

سفر به روستای تاریخی برشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

سفر به روستای تاریخی پرشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

سفر به روستای تاریخی پرشکفت در اعماق دره‌ها + تصاویر

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
دوست عزیز ترکی یک زبان است ولی لری یک گویش از زبان فارسی هست ، اطلاعات غلط به کسی ندین لطفا
Iran (Islamic Republic of)
مهروش سلطانیان نوه خان نصرالله سلطانیان
۰۲:۰۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
از زندگی کدخدا یاخان پرشکفت نصرالله خان بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
لباس محلی و چوب بازی که بخش مهم فرهنگ و آداب لر هاست. واژه پر اشکفت یک واژه ی لری و در وقع ایرانی قدیمیست. لری یک لهجه است و قدیمیترین و اصیلترین لهجه ی فارسی ست. اما ترکی خود یک گویش دیگر و متعلق به ممالک دیگر است... مراجعه شود به
دستور زبان فارسی