شبکه الجزیره در گزارشی به فصل مهاجرت تندرو‌ها  به کاخ سفید اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه الجزیره، تحولات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد فصل مهاجرت تندروها  به کاخ سفید است.

 آخرین دوره از این مهاجرت هم جان بولتون بود که به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا معرفی شده است.

جان بولتون مدافع سرسخت جنگ عراق و دارای مواضع افراطی در برابر پرونده هسته‌ای کره شمالی و نیز ایران است.

خبرنگار شبکه الجزیره در این باره گفت: پس از آنکه کاخ سفید مدت‌ها احتمال برکناری ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی را به علت هماهنگ نبودن با دونالد ترامپ تکذیب می‌کرد، سرانجام ترامپ به توییتر متوسل شد تا تصمیم خود را برای برکناری این ژنرال و جانشینی جان بولتون اعلام کند.

بولتون آخرین فرد از نماد‌های جریان محافظه کاران جدید در آمریکاست که از جمله نظریه پردازان و توجیه کنندگان حمله به عراق بود. در حالی که ترامپ پس از برکناری رکس تیلرسون اعلام کرد قصد دارد یک دولت آرمانی تشکیل دهد، از نگاه منتقدان، ترامپ برای اتخاذ مواضع تندتر در برابر دیگر کشور‌های جهان آماده می‌شود.

کارین گرینبورگ کارشناس مسایل امنیت ملی آمریکا به الجزیره گفت: «اگر مسئله مربوط به اسرائیل یا به ایران باشد، می‌توان صدای طبل جنگ را شنید.»
در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد جان بولتون که قانونگذاران جمهوریخواه هم او را در دوره جرج بوش، تندرو دانسته بودند، قدرت نظامی را اصلی‌ترین ابزار دیپلماسی آمریکا می‌داند. بولتون پیش از این خواستار تغییر نظام در کره شمالی و بمباران ایران به جای مذاکره با این کشور شده بود. این اجماع نظر گسترش یافته است که توافقنامه هسته‌ای ایران ممکن است نخستین قربانی ترکیب جدید دولت آمریکا باشد. اما مسئله تعجب آور آن است که تغییرات جدید به عنوان آمادگی برای دیدار سران آمریکا و کره شمالی معرفی می‌شود. در حالی که ترامپ دو نفر را به خدمت گرفته است که از جمله شدیدترین مخالفان تعامل دیپلماتیک با کره شمالی هستند. جان بولتون سومین مشاور امنیت ملی ترامپ در مدت چهارده ماه است و بازگشت او، نگرانی بسیاری از محافل تصمیم ساز در جهان را به استثنای دولت راستگرای اسرائیل برانگیخته است. بازگشت بولتون همچنین کنار گذاشتن عملی شعار‌های تبلیغاتی ترامپ است که بار‌ها تاکید می‌کرد وی رئیس جمهور آمریکا خواهد بود، نه رئیس جمهور جهان.
بروس فاین معاون وزیر اسبق دفاع آمریکا به الجزیره گفت: «با حضور جان بولتون به عنوان مشاور ارشد ترامپ، حضور مایک پمپئو در وزارت امور خارجه و حضور مدیر جدید سیا که در ماجرای شکنجه‌ها دست داشته است، اکنون برای جنگ افروزی علیه کره شمالی و ایران آماده شده ایم و حتی ممکن است جنگ علیه روسیه هم رخ دهد.»
خبرنگار شبکه الجزیره خاطر نشان کرد: محافل سیاسی در آمریکا اتفاق نظر دارند که ترامپ در حال جمع کردن باز‌ها و تندرو‌ها در اطراف خود است. تیم ترامپ، افراطی‌ترین و راست گراترین تیم مشاوران در کاخ سفید از زمان جرج بوش پسر است. در آن زمان دیک چنی معاون رئیس جمهور و دونالد رامسفلد وزیر دفاع بود. مطبوعات آمریکا شرایط فعلی را مشابه پانزده سال پیش می‌دانند. اسرائیل و عربستان از معرفی جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ استقبال کردند.

انتهای پیام/

فصل مهاجرت تندروها به کاخ سفيد

 

برچسب ها: آمریکا ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار