آموزش عالی در آبان ماه 96؛

از تاب آوردن ساختمان های دانشگاه تهران در زلزله تا پرداخت تسهیلات به دانشجویان در مناطق زلزله‌زده

حوزه آموزش عالی در آبان ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

از تاب آوردن ساختمان های دانشگاه تهران در برابر زلزله تا پرداخت سریع تسهیلات به دانشجویان در مناطق زلزله‌زدهبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید،در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم،در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری مهمترین اخبار نخستین سال 96 آشنا شوید.

حضور 40 درصدی دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد

کرم‌الله دانشفرد معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت:دانشگاه آزاد با بیش از ۱.۵ میلیون دانشجو یکی از بزرگترین دانشگاه‌های غیر دولتی دنیا است که بیش از ۴۰ درصد دانشجویان شاغل به تحصیل کشور را در خود جای داده است.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه این واحد بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطر نشان کرد: واحد علوم و تحقیقات با برخورداری از آزمایشگاه‌های متعدد و مجهز در بیش از ۲۰ دانشکده موفق شد طبق آخرین رتبه‌بندی جهانی در بین ۷۰۰ دانشگاه برتر کشور جای بگیرد.

جذب دانشجوی خارجی، برنامه‌ای راهبردی در دانشگاه الزهرا

مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا گفت:ما زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه را فراهم می‌کنیم یکی از اقدامات لازم در درون دانشگاه‌ها ایجاد فضاهای خوابگاهی است که خوشبختانه موفق شدیم امسال این فضا را به اتمام برسانیم و برای دانشجویان خارجی آماده کنیم.

ملانظری تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی در سال 96 نسبت به سال‌های گذشته افزایش 2 برابری داشته است البته امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا بتوانیم از فرصت های بین المللی که در اختیار داریم بهرمند شویم و با ورود دانشجویان خارجی در واقع زمینه را برای تبادل‌های بین المللی آماده کنیم.

وی بیان کرد: اکنون دانشگاه الزهرا حدود 150 دانشجوی خارجی دارد که برخی از این دانشجویان ثبت نام شده‌اند و برخی دیگر در تلاش برای گرفتن ویزا هستند.

برگزاری دوره‌های آموزشی بین المللی مشترک ایران با کشورهای آسیا و اروپایی

علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر گفت:در حال حاضر چهار دوره ذکر شده8 از سال تحصیلی جدید در دانشگاه خواجه نصیر مهر راه اندازی شده است. این دوره‌ها ابتدا برای دانشجویان داخل کشور برگزار شده است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر افزود: جذب دانشجویان خارجی در یک طرح بلند مدت انجام می‌گیرد که بعد از گذراندن چند دوره و ایجاد اعتماد متقابل با کشورهای روسیه و کره جنوبی در این دانشگاه صورت خواهد گرفت.

خاکی صدیق تصریح کرد: یکی از اهداف ما در این دوره‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی بین المللی در دانشگاه خواجه نصیر است که از این طریق بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا دانشجویان به جای مهاجرت به کشورهای اروپایی برای تحصیل در کشور خود بطور مشترک با کشورهای خارجی آموزش ببینند.

وی یادآورشد: این دوره آموزشی مشترک با کشورهای کره جنوبی، روسیه و هلند برگزار می‌شود و در صورت برگزاری این دوره‌ها در کشورمان اساتیدی از دانشگاه‌های این کشورها در ایران حضور پیدا می‌کنند و آموزش به دانشجویان،‌ آموزش‌هایی را نیز به اساتید ارائه می کنند.

۴۷ موسسه اعزام دانشجو به خارج فاقد اعتبار اعلام شدند

معاونت بورس و امور دانشجویان خارج، لیست موسسات و شرکت‌های لغو مجوز شده و همچنین لیست موسسات مجاز اعزام دانشجو را به روز کرد.

براساس این فهرست، از مجموع ۸۷ موسسه و شرکت اعزام دانشجو، ۲۹ موسسه تا اطلاع ثانوی تعلیق شده و ۴۷ موسسه فاقد اعتبار اعلام شدند. از مجموع این ۸۷ موسسه سه موسسه نیز به دلیل فوت صاحب امتیاز لغو مجوز شده و هشت موسسه بنا به درخواست شخصی و اعلام انصراف صاحب امتیاز لغو مجوز شده است.

همچنین از فهرست ۱۵۱ موسسه مجاز اعزام دانشجو، زمان مجوز برخی از موسسات به اتمام رسیده بود که تمدید مجوز آنها در دست بررسی است؛ بنابراین تمام متقاضیان نسبت به اقدامات این موسسات باید دقت نظر کامل داشته باشند. پس از تاریخ لغو مجوز در صورت عقد قرارداد جهت پیگیری شکایت احتمالی خویش، ضروری است از طریق مراجع قضایی اقدام کنند.

آیا ساختمان‌های دانشگاه تهران توان زلزله را دارند؟

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت:با توجه به قدمت بالای دانشگاه تهران بسیاری از ساختمان‌های این دانشگاه نزدیک به 80 سال عمر دارند که بسیاری از این ساختمان‌ها در پردیس مرکزی دانشگاه قرار گرفته‌اند اگرچه ساختمان‌های پراکنده در سطح شهر نیز از قدمت بالایی قرار دارند بنابراین باید بحث ایمنی و نوسازی این ساختمان‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد:از دو سال پیش برنامه مقاوم‌سازی و ایمنی‌سازی ساختمان‌های این دانشگاه نظیر دانشکده حقوق و علوم سیاسی آغاز شده است که بنابراین سعی داشتیم امسال با تامین اعتبار لازم امر مقاوم‌سازی سایر ساختمان‌ها را نیز در دستور کار قرار دهیمبنابراین یکی از اهداف ما این است که ساختمان‌های بالای 50 سال را نوسازی و بازسازی کنیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود:با توجه به اینکه در مراحل نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاه باید تمامی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی همزمان انجام بگیرد، بنابراین روند کار کمی با کندی پیش می رود.

سرقت علمی ناشی از ضعف در سیستم‌های نظارتی است

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت:ضعف در نظارت همواره مسئله‌آفرین بوده است، اگر پایان‌نامه دانشجویان را استاد راهنما به دقت مطالعه کند و در طول انجام آن، استاد مربوطه وقت کافی را برای نظارت بر کار دانشجو بگذارد، بسیاری از خطاها قابل پیشگیری است.

رییس دانشگاه تهران در خصوص علت اینکه دانشگاه‌ها متهم به سرقت علمی شده‌اند، اظهار کرد: این امر منشا بیرونی داشت چون سیاست‌های از بیرون به دانشگاه ابلاغ شد اکثر دانشگاه‌های دنیا دارای هیئت امنا هستند البته اینکه دانشگاه‌ها به دنبال استقلال هستند به معنای این نیست که آنها خود مختار از دولت عمل کنند بلکه باید با وجود داشتن استقلال درونی اتصال بین بدنه جامعه، دولت و دانشگاه حفظ شود.

پرداخت وام ضروری ۳ میلیونی به دانشجویان دکتری

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: افزون بر این دانشجویان دکتری می توانند از وام ضروری ۳ میلیون تومانی نیز استفاده کنند که در این رابطه نیز در سال ۹۶، ۲۷ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی در خصوص بحث های مرتبط با پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری نیز اظهار داشت: معاونت علمی ریاست جمهوری به مدت دو سال برای تعدادی از این دانشجویان آن هم فقط یک بار، پژوهانه ای به مبلغ ۵ میلیون تومان پرداخت کرد؛ که برقراری مجدد آن در صورت امکان از سوی آن معاونت مورد حمایت ماست. ولی در حال حاضر، تمامی دانشجویان دکتری روزانه می توانند از وام تحصیلی ۷۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه استفاده کنند که بازپرداخت آن دو سال بعد از سنوات تحصیلی خواهد بود.

حضور 18 دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگا‌ه‌های جهان

حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: امسال 18 دانشگاه کشورمان در درجه بندی‌های بالای دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند که اگر این روند و اعتبار افزایش پیدا کند جذب دانشجو در داخل کشور افزایش پیدا می کند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: یکی از اهداف برنامه ششم، ایجاد شعب مشترک دانشگاهی میان دانشگاه‌های برتر دنیا برای جذب دانشجو است که از این طریق می توان دانشجو خارجی به داخل کشور تزریق کرد.

سالارآملی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان خارجی از طریق تفاهم‌نامه‌های فرهنگی اجازه تحصیل در ایران را پیدا می‌کنند. این دانشجویان در کشور خود جزء دانشجویان بورسیه هستند، برخی نیز از طریق برنامه تبادل فرهنگی به ایران وارد می‌شوند، یعنی تعدادی از دانشجویان ایرانی به کشورهای خارجی رفته و در ازای آنها، دانشجویان خارجی به ایران می آیند.

پرداخت سریع تسهیلات به دانشجویان در مناطق زلزله‌زده

یزدان مهر رئییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: این صندوق اعلام آمادگی می کند که به صورت ویژه و فوق العاده علاوه بر رسیدگی به مشکلات رفاهی دانشگاه های غرب کشور به ویژه استان کرمانشاه که دچار مشکل شده اند نسبت به پرداخت تسهیلات کمک به دانشجویان در اسرع وقت اقدام کند.

۲۴ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی دانشگاه امیرکبیر

مسعود برومند معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امسال ۲۴ میلیارد تومان عقد قرارداد پژوهشی در دانشگاه امیرکبیر منعقد شد.

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بحث ارتباط با صنعت نیز در شرایط فعلی خوب پیش رفته است، خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ یازده میلیارد تومان عقد قرارداد پژوهشی داشتیم که امسال ۲۴ میلیارد تومان است و اگر با همین روند پیش برویم حداقل از ۳۰ میلیارد تومان می‌گذرد و ۳ برابر خواهد شد، اکنون خوشبختانه در بحث اختراعات و اکتشافات در بالاترین جایگاه قرار داریم.

وی ادامه داد: ایجاد اکوسیستم نوآوری ادبیات ساده‌ای دارد، ولی ایجاد آن سخت است، زیرا تمام حوزه‌ها و رفتار‌های اقتصادی، علمی، سیاسی را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار