رویترز: مشاور امنیت ملی جدید ترامپ به جدال با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معروف است

خبرگزاری رویترز در مطلبی به بررسی سابقه جدال میان جان بولتون با سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا پرداخت.

رویترز: مشاور امنیت ملی جدید ترامپ به جدال با سازمان های اطلاعاتی آمریکا معروف استبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی به بررسی سابقه تنش های میان جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید با سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا پرداخت و نوشت: تاریخچه درگیری های جان بولتون  با سازمان های اطلاعاتی آمریکا، نحوه رویارویی وی با مسئله ایران و کره شمالی –به عنوان دو چالش بزرگ پیش روی دونالد ترامپ- را بیش از پیش نمایان می سازد.

در این گزارش آمده است: جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از 9 آوریل به صورت رسمی جایگزین هربرت مک مستر، مشاورامنیت ملی سابق کاخ سفید می شود. او در بیانیه عمومی خود، از موضع ترامپ در خصوص توافق هسته ای ایران و برنامه های موشکی و اتمی کره شمالی حمایت کرد. این در حالی است که اظهارات وی در خصوص ایران و کره شمالی با ارزیابی های سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا اختلاف دارد.

در یکی از مقاله های نشریه ملی محافظه کار که در سال 2017 منتشر شد، بولتون، ایران را  به نقض توافق هسته ای سال 2015 متهم و آن را «نقضی بزرگ و قابل توجه» توصیف کرد. با این حال، «دن کوتس»، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا در ماه فوریه سال جاری میلادی در کنگره اعلام کرد تهران به توافق هسته ای سال 2015 پایبند بوده و طبق برنامه عمل کرده است.

از سوی دیگر، بولتون برنامه های موشکی و اتمی  کره شمالی را تهدیدی بزرگ اعلام کرد و حمله نظامی پیشگیرانه آمریکا را اقدامی مناسب برای مقابله با پیونگ یانگ دانست. این در حالی بود که تحلیلگران سازمان های اطلاعاتی آمریکا هشدار دادند هرگونه اقدام نظامی  پیشگیرانه این کشور، حمله متقابل پیونگ یانگ را به دنبال دارد؛ اشتباهی که ممکن است به کشته شدن ده ها هزار شهروند کره جنوبی، ژاپنی  و آمریکایی منجر شود.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بولتون به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امور امنیت بین‌المللی بین سال های 2001 تا 200، به گزافه گویی ها در خصوص برنامه های تسلیحاتی در عراق، کوبا و سوریه دامن زد و از تحلیل گرانی که با وی اختلاف داشتند به شدت انتقاد کرد.

یک مقام اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با بیش از 30 سال تجربه در این نهاد، که نخواست نامش فاش شود، ضمن اظهار نظر درباره انتصاب بولتون به عنوان مشاورامنیت ملی کاخ سفید گفت: سوال این است که آیا او (بولتون) همانند گذشته خواهد بود و به مخالفت با یافته های سازمان های اطلاعاتی خواهد پرداخت یا دیدگاه متعادل تری را پیش خواهد گرفت؟

بولتون 69 ساله «باز جنگ‌طلب» دولت ترامپ است که ضمن مواضع خصمانه، مدعی حمایت از دیوان سالاری است. منتقدان بولتون معتقدند تصمیماتی که کاخ سفید برای مقابله با کره شمالی و ایران نیاز دارد در راستای دستور کار بولتون است.

در انتهای این مطلب آمده است: مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید از ماه ژوئیه 2003 ، هنگامی که سازمان سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی آمریکا با گزافه گویی های وی مبنی بر توسعه سلاح های بیولوژیکی در سوریه مخالفت کردند، شمشیر مقابله خود با سازمان های اطلاعاتی آمریکا را از رو بست.

انتهای پیام/

گزارش رویترز از اختلاف نظرهای بولتون با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار