عطا اسلامی، روانشناس گفت: چشم و هم چشمی مجموعه‌ای از نگرش‌ها و رفتار‌های نابهنجاری است که ریشه در عزت نفس پایین و نداشتن یک تعریف واقعی و اصولی از زندگی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عطا اسلامی، روانشناس و مشاور خانواده گفت: چشم و هم چشمی نشانه رشد ناکافی عاطفی و منطقی ضعیف و رقابت ناسالم با دیگران است و از اصلی‌ترین دلایل آن هم الگوپذیری نادرستی است که عمدتاً فرزندان از سبک زندگی ناصحیح والدین و اطرافیان یاد می‌گیرند.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از خانواده‌ها و در بسیاری از جوامع، زیبایی و ویژگی‌های ظاهری افراد، ثروت، مادیات و بها دادن به آن‌ها ملاک برتری انسان‌ها تلقی می‌شود.

چشم و هم چشمی مانع رشد استعداد‌های ذاتی فرد می‌شود و انسان را به الگوپذیری کورکورانه سوق می‌دهد.

اسلامی اظهار کرد: این ویژگی با ایجاد استرس و تنش‌های بلند مدت در زندگی، ایجاد حساسیت‌های منفی و کاذب و تمایل به مقایسه دائمی زندگی خود با دیگران مانع از لذت بردن فرد و خانواده اش از زندگی شده و چنین فردی به ندرت در طول زندگی مفهوم آرامش و آسایش روانی را تجربه خواهد کرد و در دراز مدت از افسردگی، اضطراب، نارضایتی از زندگی، ناامیدی و علائم روانی رنج خواهد برد.
وی تصریح کرد: افرادی که چنین خصوصیتی دارند همیشه به دنبال خلق یک هویت ساختگی هستند که پایه و اساس آن برمبنای زندگی، وضعیت مالی، ظاهر و باور‌های دیگران شکل میگیرد. از اینرو میزان رضایت از زندگی در این افراد بسیار پایین است و آن‌ها هیچگاه از واقعیت‌های زندگی و داشته‌های خود راضی نخواهند بود.

چشم و هم چشمی انسان را به الگوپذیری کورکورانه سوق می‌دهد

وی افزود: البته نباید فراموش کرد که چشم و هم چشمی در زمینه علمی، تحصیلی و معنوی باعث پیشرفت انسان خواهد شد و از مهمترین کار‌هایی که باید در جامعه به صورت بنیادی و در خانواده‌ها انجام شود تغییر الگو‌های نادرست و روبنایی است.
اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که ملاک‌های ارزش گزاری و تایید افراد یک جامعه بر مبنای زیبایی ظاهری، توانایی مالی و موفقیت‌های صرفأ اقتصادی قرار داشته باشد انتظار تغییر نگرش‌های افراد هم بی نتیجه خواهد بود و این معضل فرهنگی اجتماعی در خانواده‌ها حل نخواهد شد مگر اینکه با خودآگاهی و پذیرش نقاط ضعف و قوت خویش، تفاوت‌های فردی انسان‌ها را درک نماییم و نگاه صرفأ مادی را به نگاه ارزشی برپایه اصول اخلاقی و رعایت کرامت انسانی تغییر بدهیم.
انتهای پیام/ی

با خودآگاهی تفاوت‌های فردی انسان‌ها را درک نماییم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار