فدراسیون تنیس روی میز در سال ۱۳۹۶ برنامه‌های مختلفی را برگزار کرد که در این گزارش قصد بررسی عملکرد آن‌ها را داریم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فدراسیون تنیس روی میز در سال ۱۳۹۶ شاهد اتفاقات زیادی بود و نمایندگان پینگ پنگ کشورمان سال شلوغی را پشت سر گذاشتند. این فدراسیون امسال، بر خلاف سال‌های گذشته شاهد اعزام‌های خارجی زیاد و همچنین میزبان مسابقات مختلفی بود. اگرچه پینگ پنگ بازان ما در سطح رقبای شرق آسیای خود نیستند، اما مدتی است که روند خوبی را پیش گرفتند و می‌شود انتظار داشت که حداکثر تا 2 دوره المپیک آینده شاهد نتایج خوبی برای این رشته باشیم دلیل این حرف هم بسیار روشن است و آن هم استعداد‌های خوبی است که در این رشته بر روی آن‌ها سرمایه گذاری شده است و هر روز تعداد بیشتری از آن‌ها وارد فضای رقابتی می‌شوند. بدون شک فدراسیون تنیس روی میز را می‌توان الگوی خوبی برای فدراسین‌هایی با وضعیت مشابه خود قرار داد. ما در این گزارش قصد داریم تا با بررسی رویداد‌های مختلف این رشته در یک سال گذشته عملکرد تنیس روی میز را بررسی کنیم.

فروردین 1396

  • مسئولان تیم ملی تنیس روی میز از ملی پوشان کشورمان برای حضور در اردوی آمادگی جهت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا دعوت کردند . تیم ملی کشورمان در حالی راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد که برای نخستین بار پس از چند دور برادران عالمیان غایبان بزرگ تیم ملی را تشکیل می دادند همچنین جمیل لطف الله نسبی هم در کنار تیم ملی نبود و رضا میر الماسی مدیر تیم های ملی ، هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت البته نا گفته نماند که دلیل غیبت برادران عالمیان در این رقابت ها حضور آن ها در مسابقات کشور های اسلامی و مسابقات قهرمانی جهان بود.
  • عملکرد تیم ملی تنیس روی میز کشورمان در بخش آقایان با توجه به غیبت سرمربی و برادران عالمیان نتیجه نسبتا قابل قبولی بود. پینگ پنگ بازان مردان کشورمان در این رقابت ها به عنوان نهمی دست یافتند که در مقایسه با دوره قبل 2 پله سقوط را تجربه کردند. پینگ پنگ بازان بانوی کشورمان هم اما نتوانستند جایگاه قبلی خود را ارتقا دهند و همان جایگاه دوازدهمی خود را حفظ کردند.
  •  رنکینگ برترین پینگ پنگ بازان جهان در این ماه اعلام شد و نوشاد عالمیان نفر نخست ایران در جایگاه 70 قرار گرفت. نیما عالمیان در این رنکینگ اعلامی غایب بود.

اردیبهشت 1396

  • اردیبهشت 1396 ماه بسیار شلوغ و پر مدالی برای تنیس روی میز بازان کشورمان بود. برادران عالمیان اگرچه نتوانستند در تور جهانی کرواسی به موفقیتی دست یابند اما در مسابقات  اسلوونی  درخشش خوبی داشتند و عنوان سومی دوبل مسابقات را به دست آوردند.در ادامه برادران عالمیان به همراه افشین نوروزی و امین احمدیان توانستند در مسابقات کشورهای اسلامی عنوان نخست تیمی و انفرادی را کسب کنند. همچنین بانوان کشورمان هم درخشش خوبی داشتند و موفق شدند همانند آقایان عنوان نخست تیمی و انفرادی مسابقات قهرمانی کشور های اسلامی را با ترکیب ندا شهسواری ، مریم صامت ، مهشید اشتری و صبا صفری به دست بیاورند. 
  • محمد امین صمدی و نوید شمس هم در مسابقات نونهالان خوش درخشیدند و توانستند در مسابقات هوپس آسیا و تور بین المللی تایلندبه 2 مدال طلا و یک مدال نقره دست یابند.

خرداد 1396

  • تیم ملی تنیس روی میز کشورمان با ترکیب امین احمدیان ، افشین نوروزی ، نیما عالمیان و نوشاد عالمیان در گروه آقایان و ندا شهسواری ، مهشید اشتری و صبا صفری در گروه بانوان راهی مسابقات قهرمانی تنیس روی میز جهان به میزبانی دوسلدورف آلمان شد. نمایندگان کشورمان در این مسابقات که به صورت انفرادی برگزار شد نتوانستند موفقیت خاصی به دست بیاورند . نیما عالمیان و نوشاد عالمیان تنها نمایندگان کشورمان بودند که به جمع 64 ورزشکار برتر این رقابت ها راه یافتند.
  • رقابت های لیگ برتر تنیس روی میز در این ماه با برگزاری دیدار فینال بین تیم های پتروشیمی بندر امام و تاید واتر بندر عباس به پایان رسید و تیم پتروشیمی بندر امام دوباره به قهرمانی این رقابت ها رسید.
  • کناره گیری تیم تنیس روی میز دانشگاه آزاد که یکی از تیم های قدیمی این رشته محسوب می شد از جمله حواشی بزرگ این فدراسیون بود . بسیاری دلیل کناره گیری و محرومیت این تیم را مشکلات ریاست فدراسیون و رئیس هیات تنیس روی میز تهران عنوان کردند.
  • نوشاد عالمیان در رنکینگ اعلام شده این ماه با یک پله صعود در جایگاه 69 جهان قرار گرفت نیما عالمیان هم به این رنکینگ و لیست اضافه شد و در جایگاه 105 جهان ایستاد. ندا شهسواری هم در این رنکینگ جایگاه 281 بانوان جهان را به دست آورد.

تیر 1396

  • تیم های ملی  جوانان تنیس روی میز کشورمان در گروه دختران و پسران راهی مسابقات قهرمانی تنیس روی میز آسیا شد . نمایندگان کشورمان در بخش آقایان به عنوان ششمی دست یافتند و دختران کشورمان هم همانند دوره قبل از آن در جایگاه هشتم ایستادند.

مرداد 1396

  • نوشاد عالمیان در رنکینگ اعلامی این ماه با یک پله سقوط دوباره به جایگاه 70 جهان بازگشت و برادرش به جایگاه 99 جهان رسید.
  • نوید شمس پینگ پنگ باز نونهال کشورمان هم در این ماه به عنوان قهرمان آسیا راهی مسابقات قهرمانی هوپس جهان شد و به عنوان قهرمانی دست یافت.
  • رادین خیام ، محمد این صمدی ، حمید شمس ، نوید شمس و محمد موسوی راهی مسابقات تور بین المللی جوانان اردن شدند و توانستند مقام دوم و سوم انفرادی و اول و سوم دوبل این مسابقات را بدست آورند.

شهریور 1396

  • برادران عالمیان در این ماه باز هم در رنکینگ اعلامی تغییر را تجربه کردند. نوشاد عالمیان با 4 پله صعود در جایگاه 64 ایستاد و برادرش نیما با 6 پله سقوط به جایگاه 105 جهان رسید.
  • تیم ملی تنیس روی میز کشورمان با ترکیبی از برادران عالمیان و ندا شهسواری راهی مسابقات کاپ آسیا به میزبانی هند شد.

مهر 1396

  • فدراسیون تنیس روی میز در این ماه شاهد مسابقات مختلفی نبود و تنها خبر مهم این ماه رنکینگ اعلامی فدراسیون جهانی بود در این رنکینگ نوشاد در همان جایگاه 66 جهان باقی ماند اما برادرش 2 پله سقوط را تجربه کرد و به جایگاه 107 جهان رسید.

آبان 1396

  • نوید شمس در این ماه راهی مسابقات چلنج کاپ جهانی شد و موفق شد به عنوان ششمی این رقابت ها دست یابد. او همچنین در مسابقات نوجوانان قهرمانی جهان هم حاضر شد و به عنوان دهم رسید.
  • ملی پوشان بانوی تنیس روی میز کشورمان در این ماه راهی تور بین المللی بلژیک شدند.
  • پینگ پنگ بازان جوان کشورمان در مسابقات کسب سهمیه جهان ناکام بودند و نتوانستند سهمیه این رقابت ها را کسب کنند.
  • رقابت های لیگ برتر تنیس روی میز کشورمان در گروه آقایان از 29 آبان آغاز شد.

آذر 1396

  • آریا امیری ، رادین خیام و امین احمدیان به نمایندگی از کشورمان در رقابت های تور جهانی اسلوواکی شرکت کردند و توانستند به عنوان سوم انفرادی و دوبل این رقابت ها دست یابند. همچنین در این ماه امین احمدیان ، محمد شمس ، محمد موسوی و محمد امین صمدی در گروه پسران و پریناز حاجیلو ، فاطمه جمالی فر ، مهشید اشتری و شیما صفایی و کیمیا رستمی در گروه دختران در رقابت های بین المللی پرتغال حاضر شدند و صاحب 10 مدال رنگارنگ شدند.

دی 1396

  • نوشاد عالمیان در آخرین رنکینگ اعلامی در جایگاه 74 جهان قرار گرفت و نیما هم در همان جایگاه 99 جهان باقی ماند.

بهمن 1396

  • رقابت های لیگ برتر تنیس روی میز کشورمان در گروه آقایان با قهرمانی دوباره پتروشیمی بندر امام به پایان رسید تا این تیم پر ستاره همچنان قهرمان ایران باقی بماند.
  • نمایندگان تنیس روی میز کشورمان برای حضور در مسابقات تور جهانی مجارستان راهی این کشور شدند.
  • مسابقات انتخابی تیم های ملی آقایان و بانوان برگزار شد و نفرات ملی پوش آقا و خانم مشخص شدند.
  • از جمله اتفاقات جنجالی این ماه انتصاب شهردار منطقه 7 شهرداری تهران در سمت نایب رئیسی فدراسیون تنیس روی میز بود که انتقاد های زیادی را به همراه داشت.

اسفند 1396

  • رقابت های لیگ برتر تنیس روی میز بانوان کشورمان در این ماه پیگیری شد و تیم های برتر آن مشخص شدند این در حالی بود که این مسابقات همچنان به صورت متمرکز برگزار شد و تعداد تیم های آن افزایش نیافت .
  • مجمع سالانه فدراسیون تنیس روی میز برگزار شد و برنامه های آن برای سال آینده مطرح شد.
  • نوشاد عالمیان راهی مسابقات بین المللی قطر شد و نتوانست به جمع 16 ورزشکار برتر راه یابد.
  • مسابقات آسیایی هوپس برگزار شد و محمد امین صمدی علاوه بر کسب سهمیه حضور در تیم آسیا به مدال برنز هم دست یافت.

فدراسیون تنیس روی میز اگرچه شرایط خوبی را دارد و روند رو به رشدی را طی می کند اما این فدراسیون هم حواشی دارد که در نوع خود جالب توجه است. از جمله این مسائل می توان به کیفیت پائین لیگ اشاره کرد در حالی که هر ساله مسئولان این رشته خبر از ورود یک تیم جدید یا یک حامی مالی قوی می دهند اما همچنان تعداد تیم های آن 6 تیم است. علاوه بر آن اختلافات و برخی مشکلات باعث شد تا تیمی مانند دانشگاه آزاد از این رقابت ها کنار بکشد.

البته ناگفته نماند که با توجه به رعایت نشدن قانون حضور ملی پوشان در یک تیم شاهد آن هستیم که پتروشیمی بندر امام مدت ها است که بدون مشکل با در اختیار داشتن همه ملی پوشان قهرمان ایران است و عملا دیگر تیم ها تنها برای نایب قهرمانی تلاش می کنند. همچنین لیگ بانوان مدت ها است که با مشکل رو به روست و هنوز زمینه آن پیش نیانده تا هم این مسابقات به صورت متمرکز برگزار نشود و هم تعداد تیم ها بیشتر شود.

علاوه بر این مسائل انتصاب شهردار منتطقه 7 و برخی رفتار ها در این فدراسیون جای سوال دارد .

انتهای پیام /

عملکرد سالیانه تنیس روی میز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار