به روال هرسال در آخرین روز‌های معاملاتی شاهد فشار فروش جهت تأمین نقدینگی در بازار سهام هستیم.

تب و تاب بورس در هفته پایانی سال/ شاخص بورس عقب نماندبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از رشد چشمگیر شاخص صنعت، شناسایی سود و فشار بر قیمت‌ها در شرکت‌های تحت محاسبه این شاخص مشهود است. البته عوامل بیرونی و قیمت‌های جهانی نیز در فشار بر قیمت‌ها موثر است.

روز شنبه، ۱۳۹۶/۱۲/۱۹، حجم و ارزش معاملات در بازار بورس و فرابورس به ترتیب بالغ بر ۶۴۵ و ۲۸۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲۶۵ و ۹۰۳۷ میلیارد ریال بود. شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن به ترتیب با کاهش ۲۷ و ۴۰ نقطه پایه مواجه شدند و به ارقام ۹۶۵۹۴ و ۱۷۲۴۳ واحد رسیدند. شاخص قیمت هموزن با کاهش ۴۵ نقطه پایه به سطح ۱۲۸۸۶ واحد دست یافت. آیفکس با رشد ۳۹ نقطه پایه به سطح ۱۰۸۴ واحد رسید. نماد‌های شپنا، فولاد و شبندر بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل نهادند. نماد‌های شفا، خزامیا و فولاد بیشترین ارزش معاملات را در این روز به خود اختصاص دادند.

در روز یکشنبه،۱۳۹۶/۱۲/۲۰ در بازار بورس تعداد ۷۳۵ میلیون برگه سهام به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد ریال مورد داد وستد قرار گرفت. همچنین بازار فرابورس میزبان معامله ۲۳۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۳۹۱۴ میلیارد ریال بود. تمام شاخص‌های عمده بازار در این روز روندی کاهنده داشتند. بطوریکه شاخص کل با افت ۵۹ نقطه پایه به سطح ۹۶۰۲۸ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با افت ۵۶ نقطه پایه به رقم ۱۷۱۴۷ واحد دست یافت. شاخص قیمت هموزن با افت ۵۹ نقطه پایه به سطح ۱۲۸۱۰ واحد رسید. بیشترین کاهش در شاخص ۳۰ شرکت بزرگ رخ داد. این شاخص با کاهش ۸۰ نقطه پایه به سطح ۴۲۴۰ واحد رسید. نماد‌های اخابر، فارس و فولاد بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. نماد رانفور با ۳۲ واحد اثر مثبت بیشترین تاثیر فزاینده بر شاخص را ثبت کرد. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های خکاوه، شفا و فولاد قرار گرفت.

دوشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱، حجم و ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به نسبت میانگین‌های متحرک روزانه و ماهانه با افت چشمگیر مواجه شد. در این روز در بازار بورس و فرابورس به ترتیب تعداد ۶۸۸ و ۲۱۰ میلیون برگه به ارزش ۱۱۵۳ و ۳۲۳۰ میلیارد ریال مورد معامله واقع شد. در این روز علی رغم افت حجمی و ارزش بازار، تمام شاخص‌های مطرح بازار با رشد مواجه شدند. به طوریکه شاخص کل بورس با رشد ۱۷ نقطه پایه به رقم ۹۶۱۹۴ واحد رسید. شاخص کل هموزن با رشد ۵ نقطه پایه به رقم ۱۷۱۵۵ واحد دست یافت. آیفکس نیز با رشد ۱۴ نقطه پایه به سطح ۱۰۸۲ واحد رسید. نماد‌های فولاد، پارسان و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های خکاوه، خزامیا و شفا قرار گرفت.

در روز سه شنبه،۱۳۹۶/۱۲/۲۲ در بازار بورس تعداد ۶۳۵ میلیون برگه سهام به ارزش تقریبی ۱۱۸۷ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین بازار فرابورس میزبان معامله ۱۹۳ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲۶۹۰ میلیارد ریال بود. در این روز معاملاتی شاخص کل بورس با رشد ۱۲ نقطه پایه به رقم ۹۶۳۱۴ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با رشد ۷ نقطه پایه مواجه شد و به سطح ۱۷۱۶۶ واحد دست یافت. شاخص کل فرابورس، آیفکس، نیز با افت ۳۸ نقطه پایه به سطح ۱۰۷۸ واحد رسید و بیشترین افت را در میان شاخص‌های عمده بازار بنام خود ثبت کرد. نماد‌های فولاد، خودرو و کگل بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل نهادند و بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های فولاد، خودرو و امید قرار گرفت.

و اما روز چهارشنبه،۱۳۹۶/۱۲/۲۳، بازار شاهد بازگشایی نماد پرحاشیه وبصادر پس از حدود ۲۰ ماه توقف بود. بازگشایی این نماد به تنهایی ۷۱۸ واحد اثر منفی بر شاخص داشت. در بازار بورس، شاخص کل و شاخص کل هموزن به ترتیب با کاهش ۷۸۸ و ۵۲ واحد روبرو شدند و به سطح ۹۵۵۲۶ و ۱۷۱۱۴ واحد رسیدند. به غیر از شاخص بازار دوم در این روز تمامی شاخص‌های بازار منفی بودند. نماد‌های وبصادر، وپارس و وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد وبصادر قرار گرفت. در بازار فرابورس تعداد ۲۲۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۲۳۸ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. آیفکس با رشد ۲.۵ واحد به سطح ۱۰۸۰ واحد رسید. در این روز بیشترین ارزش معاملات فرابورس در اختیار اوراق بدهی و تامین مالی بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار