ثبت نقش اشعار" جعفر قلی رنگلی" در فرهنگ عامه کرمانج های خراسان

نقش اشعار "جعفر قلی رنگلی" در فرهنگ عامه کرمانج های خراسان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی به ثبت رسید.

ثبت نقش اشعاربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرجان اکبری سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت::جعفرقلی زنگلی، شاعر عارف کرد کرمانج خراسان از ایل رنگلان است که حدود دو قرن پیش در روستای گوگان قوچان بدنیا آمد.

وی گفت: در کودکی آموزش مکتبی را فراگرفت و در سنین جوانی مدتی نیز در حوزه قوچان به تحصیل علوم دینی پرداخته  و او شاعری پرشور و دوتارنوازی ماهر بود که سروده ‏هایش را با آوای دوتار همراه می‏ کرد.

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی افزود: اشعار او تم عاشقانه، عارفانه و مذهبی دارند که به سرعت مردمی شد و توسط بخشی‏ ها در مجالس خوانده شد و بدین ترتیب سینه به سینه نقل شد.

اکبری گفت: بیش از ۱۰۰ سال است که اشعار عرفانی جعفرقلی زنگلی در زمره اجرا‌های مهم بخشی ‏های کرد خراسان است و این اشعار سینه به سینه توسط بخشی‏‌ها و لولوچی ‏ها منتقل شده است.

وی تصریح کرد: در میان کرمانج‏ های خراسان کمتر کسی را می‏توان پیدا نمود که دسته کم چند بیت از اشعار جعفرقلی را در سینه محفوظ نداشته باشد و در میان شاعران نسل جدید کرمانج نیز کمتر کسی است که از جعفرقلی به بزرگی و پیشوایی یاد نکرده باشد.

انتهای پیام// ف.غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار