سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت موسیقی عاشق‌های کرد خراسان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی خبر داد.

ثبت موسیقی عاشق‌های کرد خراسان در فهرست میراث فرهنگی کشوربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرجان اکبری گفت:عاشق‌های کرد (کرمانج) از قدیمی‌ترین، پرشمارترین و تاثیرگذارترین گروه خنیاگران مردمی و محلی خراسان هستند، کار اصلی عاشقان نوازندگی و خوانندگی در مراسم جشن‌‏های خانوادگی همچون عروسی و ختنه سوران و دیگر جشن‌های سنتی است و این هنر به عنوان پیشه‌ای موروثی در طول نسل‌های مختلف از پدر به پسردست به دست گشته است.


وی افزود:از گذشته‌‏های دور تا کنون، عاشق‏‌ها نه تنها زینت‏ بخش و شادی ‏بخش مراسم جشن در روستا‌ها و شهر‌های کردنشین خراسان بوده ‏اند که در بسیاری از روستا‌های ترک‏ زبان و فارس ‏زبان نیز جشن‏‌ها با حضور عاشق‏‌های کرمانج برگزار می‏ شده است وهمچنان نیز این سنت برپا است.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:عاشق‏‌ها نه تنها بیشترین ساز‌های موسیقی را می ‏نواختند که بخش بزرگی از آوا‌ها و مقام‏‌های موسیقی کردی خراسان نیز به توسط آنان حفظ، آفرینش و انتقال داده شده است.
 
اکبری افزود : عاشق‏‌ها دارای طایفه ویژه خود هستند که به آن‌ها طایفه عاشق ‏ها یا تیپرا عاشقان گفته می‏ شود؛ بنابراین طایف ه‏ای کرد‌های خراسان دارای جایگاه ویژه خود هستند.
 
وی گفت: افراد این طایفه بیشتر در چناران، قوچان، خانلق شیروان، روستای سریوان بین بجنورد و آشخانه، روستا‌های شاراوه کرد و قاضی سملقان ساکن هستند.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: تقسیم ‏بندی خنیاگران در میان کرد‌های خراسان را شامل بخشی، عاشق، لولوگر، بلیروان لوتی عنوان کرد و ادامه داد: تا دو دهه پیش اجرای مراسم نوروزی در میان کرد‌های خراسان دو هفته به طول می‏ کشید که در روز ۱۴ فروردین به اوج خود می ‏رسید.
 
اکبری گفت:  اجرای موسیقی و انجام رقص‏‌های گروهی، اجرای کشتی سنتی چوخه همراه با نوای سرنا و دهل، اجرای نمایش ‏های سنتی توره برای خنداندن و سرگرم کردن مردم و مراسم میرنوروزی، همگی به یمن و برکت حضور پُررنگ عاشق ‏ها برگزار می‏ شد.

انتهای پیام//ا.س
 
برچسب ها: هنرمندان ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.