یکی از مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی رژیم اشغالگر قدس از بدو تولد نامشروع خود، ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلسطین سالیان طولانی است که مورد تجاوز و اشغال صهیونیست ها قرار دارد. صهیونیستها برای اعمال ظلم و ستم علیه ملت فلسطین، مسیرهای گوناگونی را دنبال می کنند. به طور کلی می توان این اقدامات را شامل؛ شهرک سازی در اراضی اشغالی به منظور یهودی سازی قدس، ایجاد اختلاف بین گروههای فلسطینی به منظور جلوگیری از وحدت بین فلسطینی ها، خروج اجباری کشاورزان بومی فلسطینی از زمینهای کشاورزی خود و غیره عنوان کرد.

ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین توسط اسرائیل از سال 1948 به سرعت در فلسطین اشغالی آغاز شد، اما ساخت این شهرک ها پس از پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ 6 روزه علیه اعراب در سال 1967 در شبه جزیره سینا ( بخش شرقی قدس)، نوار غزه، کرانه باختری و بلندهای جولان اوج گرفت.

شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، تیر آخر پروژه یهودی‌سازی قدس

در حال حاضر چیزی حدود 300 هزار نفر در شهرک های اسرائیلی کرانه باختری رود اردن زندگی می کنند. این شهرک سازی ها با قوانین کنوانسیون 4 ژنو مغایرت کامل دارد، چرا که قانون اسکان اتباع غیر نظامی، کشورهای اشغالگر را در سرزمین های تصرف شده منع می کند. رژیم صهیونیستی بدون در نظر گرفتن این قانون با شهرک سازی خود غیر نظامیان صهیونیست را به زور در اراضی اشغالی اسکان داد و برای توجیح آن نیز منطبق نبودن وضعیت حقوقی سرزمین فلسطین با مقررات کنوانسیون ژنو را مطرح کرد.

تاکنون بیش از 422 شهرک صهیونیست نشین در فلسطین اشغالی توسط این رژیم ساخته شده است. یکی از مهم ترین سیاست های راهبردی اسرائیل از بدو تولد نامشروع خود، ساخت شهرک های صهیونیست نشین بوده است که همچنان با قدرت تمام از سوی سران اسرائیل و آمریکا حمایت می شود. هدف صهیونیست ها از این شهرک سازی ها افزایش جمعیت اسرائیل نسبت به اعراب فلسطین است، در واقع اسرائیل به فکر یهودی سازی فلسطین اشغالی است. همین موضوع باعث شده تا قدس و کرانه باختری نسبت به دیگر شهر های فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی بیش تر در تیررس قرار گیرند.

شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، تیر آخر پروژه یهودی‌سازی قدس

نوار غزه از دو بخش کرانه باختری در شرق فلسطین و غزه در جنوب غربی تشکیل شده است. نوار غزه از جنوب غربی با مصر و شمال و شرق با رژیم صهیونیستی هم مرز است. قدس نیز شامل دو بخش شرقی و غربی است که طبق گفته های سازمان ملل قسمت غربی آن به اشغال اسرائیل و شرقی آن به تصرف اردن در آمده است، اما رژیم صهیونیستی در جنگ 6 روزه، شرق قدس را نیز اشغال و شروع به شهرک سازی های گسترده کرد. طبق آمار منتشر شده 380 شهرک و مجتمع شهرک نشین در نوار غزه ( کرانه باختری رود اردن) و قدس ساخته شده که کاملا غیر قانونی بوده، زیرا اسرائیل بدون در نظر گرفتن قطعنامه ها و مخالفت های بین المللی این کار را انجام داده است.

شهرک سازی ها توسط رژیم صهیونیستی در قدس شرقی همچنان با سرعت بسیار بالایی در حال انجام است. 35 شهرک صهیونیستی تاکنون در قدس شرقی ساخته شده است که چیزی حدود 201هزار نفر در این شهرک ها زندگی می کنند. اگر تعداد ساکنان کرانه باختری و نوار غزه را با قدس شرقی مقایسه کنیم، می بینیم قدس شرقی اهمیت ویژه تری برای صهیونیست ها داشته و دارد، چراکه تعداد ساکنان شهرک های صهیونیست نشین در نوار غزه 391هزار نفر است و تنها فاصله آن با جمعیت ساکن در شهرک های صهیونیست نشین قدس شرقی 190هزار نفر است.

شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، تیر آخر پروژه یهودی‌سازی قدس

رژیم صهیونیستی تعرض های دیگری به غیر از شهرک سازی در بیت المقدس انجام داده است. آنها با حفاری های گسترده در اطراف مسجد القصی قصد داشتند هویت اسلامی این مسجد را تغییر دهند که با مقاومت مردم فلسطین مواجه شدند. طرح ساخت ایستگاه راه آهن در کنار دیوار ندبه اقدام متعرضانه دیگری است که به تنش های جدی میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی منجر شده، چرا که این دیوار قسمتی از دیوار غربی مسجدالاقصی است که در منطقه اصلی مورد مناقشه اسرائیل و فلسطینیان قرار دارد. گفتنی است تا کنون فلسطینان در موضوعات مربوط به مسجد القصی 2 انتفاضه را شروع کرده اند و به خوبی نشان داده‌اند که مسجدالاقصی خط قرمز مسلمانان است.

تا کنون سازمان ملل و بسیاری از کشور های جهان پیرامون شهرک سازی رژیم صهیونیستی مخالفت هایی داشته و معتقد بودند که این شهرک سازی ها توسط رژیم صهیونیستی فقط مانعی برای صلح در فلسطین اشغالی است. شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته، قطعنامه فوری در جهت توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی تصویب کرد که 14 رای موافق و یک رای ممتنع که  آمریکا بود داشت.

علاوه براین اتحادیه اروپا ساخت هزاران شهرک سازی توسط اسرائیلی ها در فلسطین اشغالی محکوم کرد و در بیانیه ای افزود: «مایه تأسف است که اسرائیل با وجود نگرانی مستمر و جدی بین‌المللی و اعتراضات که به‌ طور مداوم در تمام سطوح مطرح شده، به این سیاست(تداوم شهرک‌سازی) ادامه می‌دهد. در این بیانیه آمده است: تداوم شهرک‌سازی بر خلاف «سیاست‌های بلندمدت اتحادیه اروپا» است. اتحادیه اروپا همچون سازمان ملل متحد از تلاش‌های دیپلماتیک برای صلح فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «مذاکره برای راه‌حل دو طرف تنها راه برای تحقق خواسته‌های هر دو طرف و برای رسیدن به صلح پایدار است.

شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، تیر آخر پروژه یهودی‌سازی قدس

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از این که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده موفق به کسب آرا شود، در تبلیغات انتخاباتی خود اظهاراتی درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف مطرح کرده بود. در ادامه نیز چندی پیش بود که او از عملی کردن این وعده خود مبنی بر انتقال سفارت به قدس پرده برداشت که با مخالفت جهانی روبرو شد. برخی کارشناسان مسائل فلسطین معتقدند که اگر این اقدام دونالد ترامپ به مرحله اجرا گذاشته شود عملا به اسرائیل اجازه داده است تا علاوه بر این که طرح بزرگ قدس را ایجاد کند، شهرک سازی های خود را نیز در قدس افزایش دهد.

با توجه به حمایت های گسترده واشنگتن، برخی دول غربی و مرتجعین عرب منطقه از رژیم اشغالگر قدس، قوانین نهادهای حقوقی و بین المللی برای جلوگیری از تداوم اشغالگری صهیونیست ها محلی از اعراب ندارد. این رژیم کماکان به پروژه نامشروع خود مبنی بر ساخت شهرک های صهیونیست نشین ادامه می دهد تا اسکانی حداکثری را برای غیر نظامیان صهیونیستی در سرزمین های اشغالی صورت دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۴:۰۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
متاسفانه یهودیان صهیونیسم با تفرقه و اختلاف بین کشور‌های عربی اسلامی و بین مسلمانان و مهم تر ب دلیل بی توجهی و کم کاریکاری و سهل انگاری و بیسوادی و بی فکری مسلمانان و کشور‌های اسلامی و عربی توانست ب موفقیت های زیادی دست پیدا کند. تا جای که کشور‌های عربی و اسلامی زمانی متحد و یکی شدن برای نابودی اسرائیل و مخالف و دشمن صهیونیسم بودنند الان برعکس شده و بیشتر کشورهای عربی و اسلامی متحد و در جهت منافع اسرائیل عمل و هزینه میکنند. کشوری مثل مصر ک زمانی برای نابودی اسرائیل و حمایت از فلسطین جنگ کرد الان مرز خودش رو فلسطینی ها بسته و تبدیل ب پیشیبان اسرائیل شده. و دیگر کشورهای عربی امثال عربستان ، امارات ، بحرین ، اردن در جهت و در راه حمایت و تفکر اسرائیل قدم برداشته و عمل میکنند که با پول و هزینه از جیب خود برادران عرب و مسلمان خودشون را ب خاک و خون و ویران کردن کشور و خانه مردم و هزاران کشته و اواره ب جا. گذاشتن فقط برای خشنودی و رضایت صهیونیسم های اسرائیل . واقعا چی اتفاقی و چه چیزی شده که وضعیت کشورهای عربی و اسلامی و مسلمان از مخالفت و تنفر و دشمنی با رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل ب متحد و دوست اسرائیل رسبده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار