کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از هزار و ۵۰۰ گونه گیاه شناسایی شده در استان، ۳۰۰ گونه قابلیت فرآوری و استفاده برای ساخت دارو را دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علیرضا نوروزیان کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: از گیاهان دارویی برای تولید دارو‌هایی به منظور برخی بیماری‌ها مانند تیرویید، جهاز هاضمه و سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ها استفاده می‌شود.

نوروزیان با اشاره به اینکه استان قزوین با پیشینه دو هزار و ۵۰۰ ساله در زمینه گیاهان دارویی بعنوان یک اکوتن طبیعی در جهان مطرح است، گفت: در این زمینه ایستگاه تحقیقات زرآباد واقع در روستای زرآباد بخش الموت شرقی تاکنون توانسته حدود ۴۰ گونه گیاهی بومی منطقه را بصورت کلکسیون نگهداری کند.

نوروزیان گونه‌های گیاهی مطرح در منطقه را؛ گل گاوزبان، شیرین بیان، انواع گون، بابونه و زالزالک (زردولیک) ذکر کرد.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده از میزان اسانس موجود در برداشت‌های این گیاهان در منطقه؛ از لحاظ فرم رویشی ۴۴ گونه علفی، ۸ گونه درختی، ۶ گونه درختچه‌ای و ۷ گونه بوته‌ای در استان وجود دارد.

نوروزیان گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بر مصارف گونه‌های گیاهی استان؛ ۲۵ درصد بصورت گل و برگ، ۱۲ درصد بصورت ساقه، ۳۳ درصد پوست و ریشه و ۳۰ درصد نیز از میوه آن‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

شناسایی هزار و ۵۰۰ گونه گیاه در استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.