معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت:با توجه به وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری، ۳۰ شهر استان با جمعیت یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر و یک هزار و ۱۵۱ روستای استان دچار کم آبی هستند.

خراسان رضوی در سال جدید  گریبان گیر بحران آب استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد مقدوری افزود: ۳۰ شهر استان دچار تنش آبی هستند و کسری مخزن آب در این شهر‌ها به میزان ۴۵۰ لیتر بر ثانیه می‌باشد.


 وی گفت: یک هزار و ۱۵۱ روستای استان نیز دچار کم آبی بوده که هم اکنون ۵۲۰ روستا با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر با حدود ۱۰۰ دستگاه تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: ۶۳۱ روستای دیگر استان هم با جمعیتی بالغ بر ۵۰۴ هزار نفر باکمبود آب به میزان ۷۵۶ لیتر بر ثانیه مواجه هستند.

مقدوری گفت: برای مدیریت این چالش و تامین آب مورد نیاز این بخش ها، تلاش‌ها و اقداماتی انجام شده و در این میان مشارکت و همراهی مردم در بخش‌های مختلف کشاورزی و شرب ضرورت جدی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی  با بیان اینکه خراسان رضوی برای هجدهمین سال پیاپی با خشکسالی مواجه است؛ گفت: وضعیت بارش‌های سال آبی جاری در ۴۰ سال گذشته این خطه بی سابقه بوده است.

مقدوری با تاکید بر اینکه بر اساس جمع بندی‌های صورت گرفته تا کنون فقط ۱.۳ درصد وسعت استان در شرایط نرمال از نظر بارندگی‌ها قرار دارد، افزود: ۹۸.۷ درصد وسعت استان تحت تاثیر خشکسالی با شدت و ضعف‌های مختلف است.

وی با بیان این که وضعیت روان آب‌ها کاهش بسیار محسوس و قابل توجهی دارد؛ تصریح کرد: در واقع ۷۴ درصد وسعت استان در منطقه خشک و ۲۶ درصد نیمه خشک قرار داد و خشکسالی‌های پی در پی و تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت خود بر شدت این مشکل و بحران افزوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مجموع میزان اضافه برداشت از مخازن آبی زیرزمینی و آبخوان‌های استان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بیش از ظرفیت و تغذیه سالانه آبخوان هاست که در مجموع این میزان، ۲۰ درصد اضافه برداشت آبخوان‌های کشور است.

مقدوری افزود: امروز از ۳۷ دشت آبی استان ۳۴ دشت ممنوعه است و در بسیاری از دشت‌ها با فرو نشست زمین به دلیل اضافه برداشت‌های بسیار از مخازن آب زیرزمینی مواجه ایم.

انتهای پیام//ه.ج


تنش آبی خراسان رضوی در سال جدید

برچسب ها: خشکسالی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.