سیاستمداران فلسطینی طرح آمریکا را مبنی بر اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان که از سوی محافل دیپلماتیک فاش شده است، محکوم کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تلویزیون روسیا الیوم، عضو ساف با تأکید بر رد هرگونه طرح آمریکا که مخالف تشکیل کشور فلسطین باشد گفت: ما معتقدیم آمریکا دشمن حقوق ملت فلسطین است.

سیاستمداران فلسطینی طرح آمریکا را مبنی بر اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان که از سوی محافل دیپلماتیک فاش شده است، محکوم کردند. این سیاستمداران بار دیگر طرح ادعایی صلح آمریکایی را که به معامله قرن معروف شده است با قاطعیت رد کردند.

برخی از ناظران معتقدند هدف ضربات پیاپی که از سوی آمریکا بر پیکر فلسطینی‌ها نواخته می‌شود، تضعیف و وادار کردن آنان به پذیرفتن طرح صلح کاخ سفید است که به معامله قرن شهرت دارد. هدف طرح جدید واشنگتن، اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان است و محافل دیپلماتیک تأکید کرده اند که کاهش پشتیبانی مالی از سازمان کاریابی و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) مقدمه‌ای برای لغو این سازمان و ساکن کردن آوارگان در لبنان است.

اشرف عکه کارشناس روابط بین الملل گفت: هدف طرح‌های آمریکا نابودی واقعی موضوع حقانیت فلسطین، پایمال کردن حقوق فلسطینیان و پایان امید‌ها برای تشکیل دو کشور مستقل است. تلاش‌هایی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی در جریان است و شاهد درگیری‌ها و تنش‌های فراگیر در همه عرصه‌ها هستیم که نشان می‌دهد نظام بین الملل اکنون در مرحله جدیدی و در آسنانه کشمکش و بحران جدیدی قرار دارد.

کادر رهبری فلسطین همچنان تأکید می‌کند تاکنون هیچ گونه طرحی را (مبنی بر اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان) به صورت مکتوب و رسمی از سوی آمریکا دریافت نکرده است، اما سخنان و مواضعی را که از سوی رسانه‌ها اعلام می‌شود به صورت جدی پیگیری می‌کند و بر موضع خود در رد هرگونه طرح آمریکا که بر اساس تشکیل دو کشور نباشد تأکید می‌کند.

واصل ابویوسف عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این خصوص گفت: ما معتقدیم آمریکا دشمن حقوق ملت فلسطین است و با پیشنهاد این طرح (اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان) در راستای نابودی مسأله فلسطین گام بر می‌دارد و اهداف چنین طرحی مشخص است، اما تا‌کنون این طرح به هیچ یک از طرف‌های فلسطینی ابلاغ نشده است. رهبری فلسطین به حقوق ملت فلسطین و اصول سازمان آزادیبخش فلسطین که بر بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه ۱۹۴ و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تأکید می‌کند، پایبند است و ما از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد.

رژیم تل آویو در عرصه سیاسی در چارچوب طرح آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و الحاق کرانه باختری و شهرک‌های صهیونیست نشین آن به اراضی اشغالی حرکت می‌کند. این در حالی است که تحرکات غیرقانونی شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها در سایه تحولات اخیر افزایش یافته است و آخرین اقدام آنان، چادر زدن در صحن حرم ابراهیمی در شهر الخلیل است و فلسطینیان این اقدام را فصل جدیدی در یهودی سازی این شهر قلمداد می‌کنند.

رابطه فلسطینیان با واشنگتن همزمان با در پیش گرفتن اقدامات تنش زا در مورد آنان روند بسیار پیچیده تری به خود گرفته است، به طوری که بسیاری از ناظران پس از آنکه واشنگتن خود را به عنوان حامی و وکیل اسرائیل مطرح کرد، در مورد ترمیم این رابطه تردید دارند. این در حالی است که آمریکا دهه‌های متوالی خود را به عنوان میانجی صادق روند سازش معرفی می‌کرد.

حماس: ملت فلسطین تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل را نمی‌بخشد

جنبش حماس اعلام کرد ملت فلسطین هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌بخشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، گروه‌های فلسطینی در نوار غزه هر گونه طرح عادی سازی روابط با اسرائیل را جنایتی نابخشودنی و تلاشی ناکام برای منحرف کردن واقعیت‌ها توصیف کردند. این در حالی است که فلسطینی‌ها روند عادی سازی روابط با اسرائیل را که به حقوق مشروع آنان ضربه بزند با نگرانی دنبال می‌کنند.

سائد السویرکی خبرنگار این شبکه از نوار غزه گفت: فلسطینی‌ها مواضع و سخنان مقامات اسرائیلی را در مورد عادی سازی روابط چند کشور عربی با اسرائیل با نگرانی شدید دنبال می‌کنند. جنبش حماس اعلام کرده است ملت فلسطین هر کشوری را که در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل گام بردارد نمی‌بخشد. این جنبش هرگونه عادی سازی روابط را در راستای تقویت اشغالگری و موضع اشغالگران و پوشش دادن جنایت‌های مداوم آنان در حق فلسطینیان دانست.

اسماعیل مهره کارشناس مسائل اسرائیل در این خصوص گفت: عادی سازی روابط با اسرائیل دیدگاه و نظر نتانیاهو را تأیید می‌کند که از طریق آن تلاش می‌کند مسأله فلسین را وارونه جلوه دهد؛ به این معنی که مسأله فلسطین در اولویت قرار ندارد و اصلا چیزی به اسم مسأله فلسطین وجود ندارد، بلکه مشکل با اعراب است و هنگامی که اعراب روابط خود را با اسرائیل عادی کنند و روابط دوجانبه و همکاری‌های خود را با اسرائیل از سر بگیرند، مسأله فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود.

به اعتقاد گروه‌های فلسطینی اگر بحث عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح نمی‌شد، دولت آمریکا جرأت نمی‌کرد قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد. به نظر رهبران گروه‌های فلسطینی، عادی سازی روابط با اسرائیل روند انتقال سفارت آمریکا را به قدس تسهیل می‌کند و فلسطینی‌ها را در مقابل معامله قرن بدون پشتوانه تنها می‌گذارد. اسامه الحاج احمد عضو کمیته مرکزی جبهه مردمی در این خصوص گفت: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قطعا مردود است و به این رژیم وجهه قانونی می‌بخشد و چنین وانمود می‌کند که مبارزه ما غیرعادلانه و غیر جدی است.

با وجود اینکه گروه‌های فلسطینی در بیانه‌ها و سخنان خود به کشور مشخصی اشاره نمی‌کنند، اما ناظران معتقدند منظور از کشور‌هایی که قصد عادی سازی روابط دارند عربستان و سایر کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) هستند و عادی سازی روابط منحصر به روابط دیپلماتیک و سیاسی نیست بلکه شامل روابط تجاری و همکاری‌های امنیتی نیز می‌شود.

نائل ابوعوده عضو دفتر سیاسی جنبش مجاهدین فلسطینی گفت: در سایه عادی سازی روابط، خطر بزرگی طرح مقاومت و طرح ملی فلسطین را تهدید می‌کند و باعث می‌شود اسرائیل دوران طلایی خود را تجربه کند و از دشمن محوری امت عربی و اسلامی به دوست محوری آنان تبدیل می‌شود و این موضوع باعث نابودی مسأله فلسطین می‌شود.

طبق گفته ناظران و به اعتقاد گروه‌های فلسطینی، حل مسأله فلسطین سرآغاز برقراری روابط عادی بین اسرائیل و کشور‌های عربی خواهد بود، اما آشکار است که این روند اکنون برعکس شده است به طوری که اعراب در ابتدا سراغ عادی سازی روابط می‌روند و حل مسأله فلسطین را به زمانی نامعلوم موکول می‌کنند و از برادران فلسطینی خود هیچ گونه حمایتی نمی‌کنند. بسیاری از گروه‌های فلسطینی معتقدند موفقیت اسرائیل در عادی سازی روابط با کشور‌های عربی باعث اصرار این رژیم بر نپذیرفتن تشکیل دو کشور مستقل می‌شود.

انتهای پیام/

واکنش حماس و ساف به اقدامات آمریکا علیه مردم مظلوم فلسطین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار