رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی گفت: ادبیات در حوزۀ علمیۀ امروز باید غنی‌ترشود و مسیر پر افتخار خود را ادامه دهد.

قران کریم مهمترین و نخستین گزاره در حوزه هنر و ادبیاتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمدهادی زاهدی دربیست و سومین نشست ادبی شمس در دانشگاه علوم اسلامی رضوی  افزود: داشتن جهان‌بینی مهمترین عنصر برای نگارش داستان است و توجه به اینکه طلاب، این جهان بینی را در حوزۀ علمیه کسب می‌کنند و زبان عربی را در حوزه می‌آموزند. می‌توانند در خلق آثار بزرگ ادبی نقش بایسته و ادبیات و آثاری در سطح جهانی تولید کنند.
 
وی خراسان را یکی از استوانه‌های اصلی ادبیات فارسی خواند و گفت: سبک خراسانی نخستین سبک در ادبیات منظوم فارسی بوده است، پدر شعر فارسی رودکی است، بزرگترین حماسۀ منظوم فارسی جهان از فردوسی است و بزرگترین منظومۀ عرفانی جهان نیز از مولوی است که همۀ این افراد از اهالی خراسان اند.
 
زاهدی با اشاره به جایگاه ویژۀ حوزه و مدارس اسلامی در ادبیات افزود: شاعران و علمایی که آثار بزرگ منظوم و منثور و آثار عرفانی از آن‌ها به جا مانده اغلب، درس‌خوانده در مدارس اسلامی بودند و علوم دینی را فراگرفته بودند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی گفت: بزرگان علم و فلسفه از ادبیات به عنوان مسیری دقیق برای بیان اندیشه‌های خود استفاده می‌کردند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی افزود: ابن سینا علاوه بر نگارش کتاب‌هایی که جهان را تقییر داده به شعر و ادبیات داستانی نیز توجه داشته و در قصیدۀ عینیه، داستان خلقت انسان را به زبان عربی بیان کرده است و سه داستان مشهور به نام‌های «حی‌ابن یقظان»، «رسالةالطیر» و «سلامان و ابسال» دارد.
 


یکی از رسالت‌های جدی مبلغین پرداختن به حوزۀ ادبیات است


حجت‌الاسلام پورحسینی از طلاب فعال در حوزۀ رسانه، انیمیشن و کتاب هم در این همایش گفت:یکی از رسالت‌های جدی مبلغین پرداختن به حوزۀ ادبیات است و رسانه‌هایی، چون سینما، تلوزیون و تولید انیمیشن باید در صدر توجه قرار گیرد.

وی افزود: تولید اثر بدون داشتن محتوا و ادبیات غیر ممکن است و از سال ۷۷ در کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی تمام تولیدات انیمیشن به دست طلبه‌ها انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام پورحسینی گفت: همان‌طور که قرآن کریم برپایۀ فصاحت و بلاغت بیان شده باید پیام را با فصاحت منتقل کرد که یکی از حوزه‌های آن تصویر و رسانه است.

گفتنی است در این نشست دکتر بهزاد پورحاجیان، حجت‌الاسلام سید حسین سیدی و حجت‌الاسلام حسین میرزایی مدرس حوزه و دانشگاه، به قرائت اشعاری از سروده‌های خود پرداختند.

انتهای پیام//ز. ج
برچسب ها: قران کریم ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.