تالاب استیل با تنوع چشم‌اندازهای طبیعی ، جنگل، مزارع و کشتزارها و درختان شناور در آب یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی در گیلان بشمار می‎رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛  تالاب استیل با مساحت ۱۳۸ هکتار در ۷ کیلومتری آستارا در حاشیه جاده لوندویل به آستارا قرار دارد و نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌انداز‌های طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزار‌های اطراف، اهمیت اکوتوریستی این تالاب را دو چندان کرده و یکی از مناطق گردشگری و زیبای استان گیلان است.

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

تالاب استیل  یکی از ۵ منطقه نمونه گردشگری استان گیلان

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: تالاب استیل از سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از ۵ منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده و در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران و گردشگران است.

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

تالاب استیل یا تالاب درختان شناور

وی با بیان اینکه ضلع غربی تالاب استیل آستارا ، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است افزود:در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به معرض دید گردشگران می‌گذارد.

مدیر کل محیط زیست گیلان خاطر نشان کرد: به علت این که ریشه درختان این تالاب در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جابه‌جا شده و حرکت می‌کنند به همین علت تالاب آستارا به تالاب درختان شناور نیز معروف است.

 

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

استیل آستارا یا دریاچه متحرک

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان گفت:تالاب استیل یکی از مهمترین قطب‌ های گردشگری در شهر آستارا محسوب می‌شود که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز بسیار مهم است، چراکه  قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپیناس و همجواری با هتل بین‌ المللی از جاذبه‌ های توریستی استان گیلان است و سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

وی افزود: در برخی مواقع ، مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، به طوری که درختان کوتاه داخل استیل زیر آب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می شوند، هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده اند بسیار حیرت انگیز و جالب است و به همین علت تالاب استیل آستارا را دریاچه متحرک نیز می نامند.

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی 

استیل آستارا مامنی امن برای پرندگان مهاجر و کمیاب

محمد پور با اشاره به اینکه از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهی‌هایی همچون کپور و اردک ماهی است تصریح کرد:این تالاب طبیعی زیستگاه و پناهگاه پرندگان کمیابی است که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که از این میان چینگیر نوک سرخ مهم‌ترین آن است ، همچنین این مکان زیستگاه جانوری به نام نوتریا، نوعی موش جونده نیز  است.

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

استیل آستارا استثنایی ترین مرداب ایران 

قربانعلی محمدپور مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: تالاب استیل آستارا به عنوان استثنایی ترین مرداب ایران نیز معروف است و مسافرانی که به آستارا سفر می کنند، اشتیاق دریا و بازارهای مرزی را دارند اما یکی از دیدنی ترین نقاط آستارا مرداب یا تالاب استیل است که در ۵/۲ کیلومتری جاده تالش به آستارا در غرب جاده اصلی و جنوب غلام محله قرار دارد.

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

آمادگی شهرستان مرزی آستارا از گردشگران  نوروزی

یونس رنجکش فرماندار شهرستان آستارا گفت : ۲۲هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر و۲۳ واحد آموزشی با۲۴۰ کلاس ، ۵۰۰ مسافر کاشانه و ۲۶ واحد اقامتی بین راهی با هزار و ۴۰۰ اتاق برای پذیرایی مسافران آماده شده است.

وی با بیان اینکه  نوروز پارسال ۲ میلیون مسافر و گردشگر از این شهرستان دیدن کردند افزود : تالاب استیل آستارا،آبشار لاتون،گردنه حیران ، تالاب استیل عباس آباد و آق ، بازارچه ساحلی ، پارک بی بی یانلو از معروفترین اماکن گردشگری شهرستان آستارا است.

تالاب استیل آستارا پذیرای گردشگران نوروزی

تالاب استیل یکی از تالاب های آب شیرین و دائمی ایران است که اکنون به عنوان منطقه شکار ممنوع و تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد و به دلیل مجاورت با روستای عباس آباد آستارا، این تالاب به نام تالاب استیل عباس آباد نیز شناخته می شود و در زبان تالشی به این تالاب طبیعی و شاهکار خلقت طبیعت   تالاب هستل به معنای آبگیر نام می برند.

انتهای پیام/م.ع

استیل آستارا از جاذبه‌های گردشگری شهرستان مرزی آستارا

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.