گزارش/

کابینه تکانی بهارستانی‌ها به آفریقا رسید

براساس طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی در مجلس به نظر می‌رسد، کابینه تکانی بهاری وکلای ملت به ایستگاه بلوار آفریقا رسیده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی 60 ساله وزیر راه و شهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. وی پیش از این از 1361 تا 1365 در زمان وزارت علی اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی وزارت کشور و بین 1372 تا 1376 در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن و شهرسازی بوده است.

آخوندی یکی از وزرای پرحاشیه دولت است که برای سومین بار در معرض استیضاح قرار دارد. وی پیش از این دو بار در سال‌های 94 و 95 استیضاح شد اما هر دو بار توانست رای اعتماد مجلس‌های نهم و دهم را کسب کند. سابقه استیضاح آخوندی به مجلس نهم برمی‌گردد، وی از سوی نمایندگان منتقد دولت به علت بی توجهی به مسکن مهر و سوءمدیریت‌ در سایر بخش‌ها استیضاح شد و نهایتا بار دیگر در سمت خود ابقا شد.

دومین استیضاح آخوندی در مجلس دهم و در جریان حادثه تصادف قطار تبریز_ مشهد کلید خورد. این بار هم از مجموع 257 نماینده حاضر در جلسه مجلس، استیضاح آخوندی با ۷۴ رای موافق، ۱۷۶ رای مخالف و ۵ رأی ممتنع مواجه و وی در وزارت ماندنی شد. نمایندگان مجلس آن روزها تعلل هیئت رئیسه  را در اعلام وصول استیضاح، مهم‌ترین دلیل رای نیاوردن استیضاح می‌دانستند.

اکنون پس از گذشت بیش از یک سال از آخرین استیضاح آقای وزیر، بار دیگر نمایندگان برای برکناری او خیز برداشته‌اند تا او را از طبقه آخر ساختمان این وزارتخانه واقع در بلوار آفریقا پایین بیاورند. نمایندگان مجلس مدیریت ضعیف در بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، نظارت نکردن بر سیستم ناوگان حمل و نقل ریلی، اجرایی نکردن برنامه در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذی‌ربط و همچنین  پاسخگو نبودن به وکلای ملت را از جمله محور‌های طرح استیضاح وزیر راه اعلام کرده‌اند و در تازه‌ترین اقدام وکلای ملت از هر سه فراکسیون مجلس در نامه‌ای از روحانی درخواست کردند قبل از اینکه مجلس بخواهد آخوندی را استیضاح کند، خودش استعفا دهد.

کابینه تکانی بهارستان نشینان به آفریقا می‌رسد!

* بی‌انگیزگی آخوندی محور اصلی استیضاح!

شهرام کوسه‌غراوی عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به بررسی طرح تقاضای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه این کمیسیون، گفته است: یکی از محورهای اصلی این استیضاح بی‌انگیزگی آخوندی و یکی دیگر از محورها، عدم پاسخگویی درست وی به مردم در حوزه‌های مختلف اعم از ریلی، جاده‌ای و هوایی است.

کوسه‌غراوی ادامه می دهد: نمایندگان در این جلسه معتقد بودند که برای آرامش افکار عمومی بهتر است که آخوندی خود استعفا دهد، اما وزیر راه گفت که بنده استعفا نمی‌دهم، چراکه استعفا اطلاعات غلط دادن به جامعه است، مشکل جای دیگری است و اگر استعفا دهم وضعیت روشن نمی‌شود.

سید فرید موسوی، عضو فراکسیون امید با اشاره به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در این باره گفته است: ​سقوط هواپیمای آسمان، نتیجه بی‌کفایتی‌های سیستماتیک در مجموعه وزارت راه است. فجایعی مثل برخورد قطار و سقوط هواپیما و تصادفات جاده‌ای و وضعیت مسکن مهر نمود بارز آن است. مجلس اهمال در حفظ جان هموطنان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. برای نتیجه‌بخشی استیضاح وزیر راه، تمام تلاش خود را خواهم کرد.

 همچنین جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به درخواست استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس، گفته است: بنده به دلیل مشکلات عدیده در حوزه حمل و نقل یکی از امضاءکنندگان درخواست استیضاح هستم.

وی ادامه می دهد: با توجه به برخی محدودیت‌ها برای توسعه ناوگان هوایی و ریلی در کشور، به نظر می‌رسد ضعف مدیریت در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بسیار شدید بوده و بسیاری از مدیران استانی این وزارتخانه به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

رحیمی‌جهان‌آبادی معتقد است که آخوندی باید پاسخگوی ضعف مدیران استانی و شهری خود در حوزه‌های مختلف به ویژه در حادثه اخیر هواپیمایی تهران_ یاسوج باشد.

* کارنامه ضعیف در حوزه مسکن

تداوم رکود شدید در بخش مسکن، مهمترین خروجی فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم بود؛ رکودی که تداوم آن تاثیرات منفی فراوانی بر صنایع وابسته به بخش مسکن گذاشته است. مسکن اجتماعی یکی از طرح‌های وزارت راه و شهرسازی است اما ظاهرا جز شکست نتیجه دیگری عاید آخوندی و یارانش نکرده است. این وزارتخانه حتی کنترل سوداگری در بخش مسکن از طریق زمینه‌سازی برای اجرای قوانینی مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی را تقریباً به فراموشی سپرده است.

وزارت راه و شهرسازی برای خارج کردن بخش مسکن از رکود اقتصادی، با افزایش وام خرید مسکن از 20 میلیون به 80 میلیون تومان، سیاست تحریک تقاضا را در اولویت قرار داد اما این سیاست به بازار زمین و مسکن رونق نبخشید و خانواده‌ها و بانک‌های عامل استقبالی نکردند. کارشناسان یکی از نقدهای وارد بر این سیاست را تطابق نداشتن آن با وضعیت اقتصادی خانوار می‌دانند.

کابینه تکانی بهارستان‌نشینان به آفریقا می‌رسد!

یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی، راه اندازی و مدیریت بازار رهن ثانویه بود که با انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی از تیرماه 95، اجرای آن آغاز شد. براساس این طرح سازمان بورس و ارواق بهادار به انتشار اوراق رهنی و بانک مسکن به پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن مکلف شدند. بازار رهن ثانویه از همان ابتدا با انتقادات بسیاری مواجه شد و برخی کارشناسان آن را غیر شفاف و مبهم عنوان کردند.

بی‌مهری‌های وزارت متبوع آخوندی به مسکن مهر نیز همچنان ادامه دار بوده و وعده‌های مدیران این وزاتخانه برای تحویل نهایی این پروژه‌ها مکرر به تعویق افتاده است.

علاوه بر این در چند سال گذشته موضوع ساخت مسکن‌های روستایی مورد توجه کمتری قرار گرفته است همچنین یکی از نکات مغفول مانده در عملکرد وزارت راه و شهرسازی روند کند نوسازی بافت‌های فرسوده است.

* سرنوشت مبهم قراردادهای خرید هواپیما

بهمن 94 با فاصله کمی از اجرایی شدن برجام ایران قرارداد خرید 118 فروند هواپیما را با شرکت ایرباس امضا کرد. همچنین در خرداد 95 نیز مسئولان وزارت راه و شهرسازی از انعقاد تفاهم نامه‌ای میان ایران و بوئینگ مبنی بر خرید 80 فروند هواپیما خبر دادند که بنا شد تحویل آن تا سال 2025 ادامه یابد. همچنین دو شرکت هواپیمایی زاگرس و ایران ایرتور در تیرماه امسال تفاهم‌نامه خرید ۷۳ فروند هواپیمای مسافربری جدید را با شرکت ایرباس امضا کردند. اما سرنوشت این قراردادها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 در حالی که مسئولان از قطعی شدن فاینانسورها برای تامین مالی خرید هواپیما خبر می‌دهند رسانه‌های خارجی می‌گویند که دولت نتوانسته است در مذاکره با فاینانسورهای بین‌المللی به توافقی برای تامین مالی خرید این هواپیماها دست پیدا کند و شرکت ایرباس هواپیماهای متعلق به ایران ایر را به‌ سایر متقاضیان ایرباس فروخته است!

کابینه تکانی بهارستان‌نشینان به آفریقا می‌رسد!

* بهره‌وری پایین حمل و نقل ریلی

کارشناسان حمل و نقل ریلی معتقدند که سامانه کنترل قطارها غیر بهینه است و در عین حال هم در سرعتی در بخش توسعه ریلی نداریم.

علاوه براین عباس آخوندی در فروردین ۹۴ در سفری به استان بصره عراق، پروژه ساخت خط آهن ۳۵ کیلومتری شلمچه ـ بصره را کلید زد. وی در این مراسم وعده داد تا زائران اربعین ۹۵ بتوانند با قطار و بدون آنکه در میانه راه از اتوبوس استفاده کنند، مستقیما با یک قطار به کربلا بروند. اما این وعده تا کنون محقق نشده است.

* نامشخص بودن وضعیت پروژه هواپیمای ملی

یکی از نیازهای اصلی کشور در زمینه ناوگان هوایی بحث توسعه آن است در همین زمینه چند سالی است که ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره ملی در دست اجرا است. ساخت 4 هواپیمای ملی 150 نفره  از سال 91 وارد فاز اول در سال 93 وارد فاز دوم شد و اکنون نیز وضعیت آن مشخص نیست.

* کلام آخر...

منتقدان می‌گویند وزیر راه و شهرسازی ظاهرا به سخنرانی در انواع همایش‌های مرتبط و غیرمرتبط، حضور در کنسرت‌های موسیقی، نمایشگاه‌های نقاشی علاقه بیشتری نسبت به پیگیری موضوعات مهم و حیاتی کشور دارد. حال باید دید و منتظر ماند تا وکلای ملت با پرونده قطور آخوندی چه می‌کنند، آیا او در محکمه استیضاح محکوم می شود یا همچون دوبار گذشته می‌تواند اعتماد دوباره نمایندگان را جلب کند.

انتهای پیام/

گزارش از سحر بخشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
خدا به فریادمان برسد
آخرین اخبار