مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود مبارزه با علف های هرز در اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به 112 هزار هکتار برسد.

رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز بجنورد؛ با بیان اینکه هم اکنون بهترین زمان برای مبارزه شیمیایی با علف های هرز گندم و جو و کلزا در استان است، افزود: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری سطح مبارزه با علف های هرز در اراضی کشاورزی استان به 112 هزار هکتار برسد.

رضای گفت :در سال زراعی گذشته مبارزه با علف های هرز در 100 هزار هکتار گندم آبی و دیم و 12 هزار هکتار هم جو آبی و دیم انجام شده است.

وی افزود:در سال زراعی  به علت کاهش بارندگی و تاخیر در کشت،در محصول گندم و جو از لحاظ کشت و آبیاری عقب هستیم .

وی افزود :با بیان این که علف های هرز بر اثر آب ، مواد غذایی و نور با گیاه زراعی رقابت می کنند و باعث کاهش عملکرد محصول می شوند ، گفت: حدود 20 درصد سموم مصرفی استان به علف کش ها گندم و جو اختصاص می یابد .

رضایی اظهار کرد : در یک ماه اخیر با افزایش درجه حرارت و افزایش بارندگی مواجه بودیم که شاهد رشدسریع در گندم و علف های هرز بودیم که برتری علف هرز برگیاه بیشتر از سال های گذشته است و باید با مبارزه شیمیایی از میزان خسارت محصول زراعی در استان جلوگیری شود .

رضایی مناطق مانه و سملقان ، گرمه ، اسفراین و جاجرم را عمده ترین مناطق کشت گندم ، جو و کلزا در استان برشمرد و به کشاورزان توصیه کرد  : تا پایان سال جاری بهترین زمان برای مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم و کلزا است .

وی با اشاره به این که  بهترین زمان برای مبارزه با علف های هرز در شهرهای بجنورد ، شیروان و فاروج هفته اول و دوم فروردین ماه 97 است ، به کشاورزان توصیه کرد : کشاورزان استان نسبت به مبارزه با علف های هرز در مزارع کشاورزی  از توصیه های کارشناسان کشاورزی استفاده کنند.

مدیر حفظ نیاتات سازمان جهاد کشاورزی در ادامه با بیان این که در سال زراعی جاری کیفی ترین محصول کلزا را در استان کشت کردیم ، گفت : هم اکنون در اکثر مزارع کلزا شاهد شته هستیم که باعث خسارت درمحصول می شود و کشاورزان در هفته آینده بخصوص در مناظق گرم مانه و سملقان مبارزه با این آفت را انجام دهند تا موجب خسارت نشود .

وی با اشاره به این که افزایش درجه حرارت در بهمن و اسفندماه روی آفت تاثیری نداشته و باعث روند رشد کلنی شته شده است ، افزود : متاسفانه باعث  تاخیر رشد و خسارت به مزارع می شود .

وی به مبارزه شیمیایی علف هرز کشت کلزا که در فصل پاییز انجام شد ، گفت : مزارعی که این مبارزه را انجام نداده اند هم اکنون با مبارزه مکانیکی یا وجین می توانند از خسارت علف های هرز جلو گیری کنند.

گفتنی است: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در استان 150 هزار هکتار و جو آبی و دیم 40 هزار هکتار در استان است.

انتهای پیام/آ

مبارزه با علف های هرز در استان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.