رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: از ابتدای سال جاری از 270 نفر شتر برای بررسی بیماری سورا در نهبندان نمونه گیری صورت گرفته است.

محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:از ابتدای سال جاری به منظور بررسی بیماری سورا (تریپانوزومیازیس) از 270 نفر شتر در شهرستان نهبندان نمونه گیری صورت گرفت.

وی افزود:بیماری تریپانوزومیازیس یکی از مهمترین بیماری ها در شتر است که نام های محلی فراوانی دارد و درایران معمولا این بیماری را به نام سورا می شناسند.

راه انجام گفت:عامل بیماری تریپانوزومیازیس توسط تک یاخته تریپانوزوم اوانسی انتقال می‌یابد که در خون قرار دارد و با تهیه گسترش مرطوبی از خون سطحی حیوان، می توان آن را تشخیص داد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان به روش انتقال بیماری اشاره نمود و افزود:بیماری سورا در شترها به صورت مکانیکی از حیوانی به حیوان دیگرو توسط حشرات گزنده ناقل از جمله تابانیده، لیپروسیا، هماتوبیا و استوموکسیس منتقل می شود و معمولا این مگس ها در کنار رودخانه ها و مناطق آبیاری شده و سرزمینهای خشک مشاهده می شوند.

وی گفت:در این بیماری علائمی از قبیل تب متناوب و مداوم، کم خونی شدید، لاغری، ادم در ناحیه گردن، تورم پلک ها، ریزش اشک، تکرر ادرار، تشنگی زیاد، تحلیل رفتن کوهان، سقط جنین و زایمان زودرس دیده می‌شود.

راه انجام افزود:از ابتدای سال جاری 270 نفر شتر در شهرستان نهبندان از لحاظ داشتن انگل خونی مورد آزمایش قرار گرفتند که تنها یک نفرشترمبتلا به تریپانوزوم اوانسی تشخیص داده شد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان اظهار کرد:بهترین راه پیشگیری،حذف میزبان‌های واسط است که از طریق سم پاشی و کنترل اصول اولیه بهداشتی در واحدهای شترداری قابل انجام است.

انتهای پیام/غ

از 270 نفر شتر جهت بررسی بیماری سورا نمونه گیری شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.