یک مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه در کشور خشک زندگی می کنیم، از منابع موجود آب باید به بهترین نحو استفاده کنیم.

خبر برنامه/با افزایش 3 برابری بهره وری منابع آبی، کمبود آب مرتفع نخواهد شد/ کمبود آب از بحران فراتر رفته است به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهزاد قره یاضی دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف در حاشیه همایش هم اندیشی تدوین برنامه علم و فناوری کشاورزی، آب و منابع طبیعی  با اشاره به اینکه مسئله کمبود آب امری جدی است، اظهار کرد: اگرچه جریان سازی‌هایی مبنی بر جدی نبودن بحران آب در رسانه ها آغاز شده است، اما معتقدیم که آب موجود، باید به بهترین نحو استفاده شود، چراکه بحث کمبود آب از بحران گذشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه با افزایش 3 برابری بهره وری منابع آبی، کمبود آب مرتفع نمی شود؛ از طرفی چون در یک کشور خشک زندگی می‌کنیم که می بایست به بهترین نحو از آب موجود استفاده کنیم.

قره یاضی ادامه داد: باوجود آنکه در یک قرن گذشته جمعیت کشور کمتر از یک دهم جمعیت کنونی بود، اما نیاکان ما برای آب به گونه‌ای ارزش قائل بودند که اقدام به حفر ده ها هزار کیلومتر قنات کردند، در حالیکه امروز در خوزستان با وجود مصرف 50 تا 90 هزار متر مکعب آب، برنج تولید می‌کنیم.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی کشت بیان کرد: با اصلاح الگوی کشت از تولید محصولات آب بر در مناطقی که با بحران آب روبرو هستند، باید خودداری کنیم؛ البته این امر به معنای عدم کاشت نیست بلکه با کشت سایر محصولات، سیاست افزایش بهره وری مصرف آب،کشاورزی دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی تحقق یافته است.

وی ادامه داد: با برگزاری این همایش در صدد بررسی چالش ها، نقاط ضعف و قوت و ارائه راهکارهای شاخص هستیم، چرا که معتقدیم برای پایداری منابع آب باید به سمت و سوی تولید محصولات کم آب بر رویم.

قره یاضی با اشاره به راهکارهای اساسی در زمینه مدیریت منابع آب کشور یادآور شد: توسعه کشاورزی ارگانیک، جلوگیری از عرضه محصولات تقلبی به جای ارگانیک با قیمت های گزاف به مردم، استفاده از بیوتکنولوژی و فناوری های نو بدون محدودیت، مراقبت از صادرات آب مجازی و واردات محصولات آب بر در حد محدود از جمله این راهکارها به شمار می رود.

انتهای پیام/

توسعه کشاورزی ارگانیک یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
خدا به فریاد همه ی ما برسه
آخرین اخبار