بهره برداری از اولین کلکسیون گل‌های پیازی کشور در شهر محلات

اولین کلکسیون گل‌های پیازی کشور در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهر محلات به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  اولین کلکسیون گل‌های پیازی کشور شامل ۱۲۰ گونه گل پیاز‌ی در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات و ۴ واحد گلخانه تحقیقاتی مدرن با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اوراق قرضه اسلامی به بهره برداری رسید.

محمدرضا شفیعی رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه ایران در حاشیه این افتتاح با بیان اینکه با کمترین امکانات کار می‌کنیم، گفت: توسعه گل‌های پیازی کشور نیاز به اعتبار دارد که با ۵ میلیارد ریال و استفاده از منابع ژنتیکی خود می‌توانیم مجموعه گل‌های پیازی ایجاد کنیم که در منطقه بی نظیر باشد.

شفیعی افزود: برای ارتقاء نژاد گل‌های پیازی نزدیک به ۲ سال تلاش شده و با ادامه فعالیت‌ها ارقامی جدید و منحصر به فرد تولید خواهد شد که می‌شود در بازار‌های جهانی حضور گسترده داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به آغاز برنامه جمع‌آوری و تکثیر گل‌های پیازی در محلات و امکان معرفی نمونه‌های جدید گل‌های پیازی در هرسال می‌توان نمایشگاه گل‌های پیازی را هرساله در این شهرستان برگزار کرد.

 گل‌های پیازی مهم در جذب گردشگر

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه ایران با اشاره به اینکه گل‌های پیازی از نظر جذب گردشگر و توریست گل اهمیت دارند و یکی از موضوعات مهم اقتصاد کشور بحث گردشگری گل است، اضافه کرد: بخش مهمی از این گردش مالی کشور می‌تواند مربوط به گل‌های پیازی باشد که تاکنون به آن توجه نشده است.

وی بیان کرد در دنیا گل و گیاه ۱۵۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد که متاسفانه سهم ایران از این گردش مالی عظیم ناچیز و در حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار است و این گردش می‌تواند تا چند صد میلیون دلار افزایش یابد.

شفیعی با بیان اینکه کلکسیون گل‌های پیازی کشور به منظور حفظ منابع ژنتیکی و به‌نژادی گل‌های پیازی و بومی ایران ایجاد شده است تصریح کرد: بسیاری از گل‌های پیازی دنیا از جمله گلایول، لاله، زنبق، سیکلامن و گل صدتومانی، منشأ ایرانی دارند که متاسفانه از این موضوع خوب بهره برداری نشده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.