رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: مقبره الشعرای مهاباد در مساحت یک هزار و ۶۶۰ متر مربع در دو فاز آماده می‌شود که فاز اول این پروژه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی آماده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ اهمیت تکریم هنرمندان و شعرا بر کسی پوشیده نیست. این امر را می‌توان نشانه بالا بودن سطح فرهنگ مردم آن جامعه دانست. آذربایجان غربی سابقه‌ای طولانی در تکریم جایگاه هنرمندان و شاعران استان دارد. یکی از اقدامات مهمی که شهرداری مهاباد از سال گذشته به منظور ترویج فرهنگ و تثبیت جایگاه هنرمندان و شاعران آغاز کرد، پروژه بازسازی مقبره الشعرای مهاباد بود. این در حالی است که این پروژه از سال ۱۳۷۶ تا کنون پس از گذشت چند دوره شورای شهر راکد مانده بود و مصوبه آن در سال ۹۳ آماده شده و پس از دو سال به افتتاح رسید.

اجرای پروژه مقبره الشعرای مهاباد پس از ۳۰ سال انتظار


پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی فاز اول پروژه

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مهاباد درباره پروژه مقبره الشعرای این شهر به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ می گوید: مقبره الشعرای مهاباد در مساحت یک هزار و ۶۶۰ متر مربع در دو فاز آماده می‌شود که فاز اول این پروژه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی آماده شده است.
«مصطفی احمدزاده» درباره فاز اول بیان می‌کند: فاز اول پروژه مقبره الشعرای مهاباد شامل اقداماتی از جمله ساماندهی تعویض سنگ قبرها، شیب بندی محوطه، ساماندهی کف مقبره الشعرا با سنگ تراورتن ۴ سانتی، ایجاد المان‌های ورودی است که به اتمام رسیده است.
وی درباره اقداماتی که از فاز اول پروژه باقی مانده است، می‌افزاید: یکی از اقدامات مهم پروژه ایجاد سردر اصلی است که متاسفانه به این مسئله مهم هنوز توجهی نشده است. از جمله اقدامات باقی مانده می‌توان به نورپردازی محوطه نیز اشاره کرد.
به گفته احمدزاده، برای اجرای فاز اول بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مهاباد درباره فاز دوم پروژه مقبره الشعرای مهاباد بیان می‌کند: فاز دوم مقبره الشعرای مهاباد هنوز به مرحله اجرا وارد نشده است. این در حالی است که با برنامه ریزی‌های انجام شده از سال آینده فاز دوم نیز آغاز می‌شود. فاز دوم شامل قبور مشاهیر و هنرمندان و شاعران به نام مهابادی است

ایجاد جایگاه ۹ هنرمند برجسته مهابادی

احمدزاده درباره هنرمندان قطعه مشاهیر مهاباد می‌گوید: در مقبره الشعرای مهاباد جایگاه بیش از ۹ هنرمند بزرگ مهاباد ایجاد می‌شود که از جمله این بزرگان می‌توان به معروف آقایی، جعفر قاضی، رسول رش احمدی، قادر لطفیانی، عبدالرحمن قاضی، احمد شریفی، سوران کردستانی، احمد قاضی، طا‌ها فیضی زاده اشاره کرد.
وی درباره این بزرگان می‌افزاید: این مشاهیر بخشی از تاریخ و گذشته مهاباد را تشکیل می‌دهند که می‌توان با شناساندن آن‌ها به نسل‌های بعدی، مشاهیر را به عنوان الگوی مردم معرفی کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مهاباد در معرفی مشاهیری که جایگاه آن‌ها در فاز دوم مقبره الشعرای مهاباد ایجاد می‌شود، بیان می‌کند: معروف آقایی یکی از شاعران و نویسندگان به نام اشنویه‌ای است که به دلیل جایگاه والای این شاعر در بین مردم کرد زبان در مقبره الشعرای مهاباد دفن می‌شود.
وی درباره جعفر قاضی می‌گوید: وی یکی از نقاشان و خطاطان عصر حاضر بودند که در این حرفه شهرت فراوانی نزد مردم داشتند.
احمدزاده در باره احمد قاضی بیان می‌کند: وی به پدر روزنامه نگاری کردی پس از انقلاب معروف است. حرفه اصلی استاد قاضی روزنامه نگاری بوده که در کنار آن نیز به نویسندگی و مترجمی می‌پرداخت. وی سردبیر اولین نشریه کردی پس از انقلاب بوده و متخلص به «هیمن» است.
وی در معرفی رسول راش احمدی عبدالرحمن قاضی می‌افزاید: رسول راش احمدی از جمله شاعران بزرگ کردزبان این مرز و بوم است. عبدالرحمن قاضی نیز از جمله خطاطان و نقاشان به نام مهاباد است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مهاباد درباره قادر لطفیانی می‌گوید: استاد لطفیانی نیز از جمله شعرای به نام مهاباد بوده که متخلص به «آزا» است.
احمدزاده درباره سه تن از مشاهیر به نام مهاباد بیان می‌کند: احمد شریفی نویسنده، روزنامه نگار و مورخ مشهور مهابادی است. سوران کردستانی نیز نویسنده به نام این شهر است. طا‌ها فیضی زاده نیز فرهنگ نویس مشهور مهابادی است که کتاب‌های بسیاری را در مضمون زبان کردی تهیه کرده است.

کمبود بودجه عامل تاخیر در اجرای فاز دوم پروژه

وی درباره تاخیر در اجرای پروژه می‌افزاید: شهرداری مهاباد در بحران مالی است و پرداخت حقوق کارمندان در اولویت این سازمان است. اجرای پروژه های نیمه کاره پس از پرداخت حقوق کارمندان در اولویت بعدی شهرداری است که پروژه مقبره الشعرای مهاباد نیز از جمله پروژه‌های نیمه کاره شهر محسوب می‌شود.
به گفته احمدزاده، اتمام پروژه مقبره الشعرای مهاباد از جمله ضروریات بخش فرهنگی شهر به شمار می‌آید، زیرا این پروژه به عنوان کانون فرهنگی شهر می‌تواند در تحقیقات هویتی و قومی مردم مهاباد موثر باشد.

انتهای پیام/ن.م

ندا موسی زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.