با توجه به صرفه اقتصادی مطلوب و اشتغتالزایی که کاشت گل نرگس در ایلام دارد با استقبال زیاد کشاروزان مواجه شده و نیازمند توجه و حمایت بیشتر می باشد .

پرورش گل نرگس در ایلام نیازمند حمایتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  ایلام؛ مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام  اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب  استان و بازدهی مناسب از کاشت و احداث پایلوت مزارع گل نرگس، توسعه و کاشت این گیاه به طور جدی در سال جاری در دستور کار سازمان قرار گرفت و سطح زیر کشت گل نرگس در استان با توسعه در سال جاری به 277 هکتار رسید. 


بابک افروز بیان کرد: در حال حاضر تولید متوسط 60 هزار شاخه گل بریده نرگس در هر هکتار در اراضی دیم دارای درآمدی بالغ بر 210 میلیون ریال در هکتار است که این رقم اشتغال زایی و کسب درآمد مطلوبی را برای بهره برداران در پی دارد. 


وی با توجه به اینکه کاشت گل نرگس می‌تواند سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال استان داشته باشد، اظهار کرد: پیش بینی می شود میزان تولید گل نرگس در سال جاری بیش از 16 میلیون شاخه گل با ارزشی بالغ بر 56 میلیارد ریال برسد. 


افروز در خصوص اراضی آبی کشت گل نرگس نیز یادآور شد: لازم بذکر است در سطحی حدود 20 هکتار گل نرگس بصورت آبی کشت میشود که میزان تولید بطور متوسط 150 هزار شاخه در هکتار است. 


وی در مورد برخی مشکلات و انتظارات نرگس کاران ایلامی گفت: در صورت توجه به این چرخه اشتغال و سرمایه گذاری می‌توان به گردشگری گل نرگس در استان ایلام نیز دست یافت. 


وی افزود: عدم بازاریابی مناسب، بی توجهی به جنبه های گردشگری، نبود یک مؤسسه حمایتی و پژوهشی درباره گل نرگس از جمله دلایل عدم معروفیت و ارزش واقعی گل نرگس استان ایلام در بازارهای کشور است. 


به گفته افروز پرورش دهندگان گل نرگس انتظار دارند به دلیل اهمیت این گل، جشنواره ای همانند گلابگیری در کاشان، جشنواره انار در ساوه، جشنواره فندق در گیلان و قزوین و جشنواره سیب در دماوند برای برداشت گل نرگس ایلام نیز جشنواره ای ترتیب داده شود تا مردم بیشتری از اقصا نقاط کشور برای این امر به استان و نرگس زارهای آن مراجعه کنند تا اقتصاد منطقه رونق بگیرد. 


وی حفاظت از آب و خاک، آبخیزداری اقتصادی، ذخیره نزولات آسمانی، برقراری بیلان مثبت آبی سفره های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک و سیل های ویرانگر، ایجاد کمربند سبز حفاظتی به منظور پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی را ازجمله مزایای کشت نرگس در اراضی دیم ذکر کرد. 

وی در رابطه با خواص گل نرگس گفت: از این گل  برای درمان بیماری‌هایی چون زکام، درمان افسردگی، جوش صورت و آبسه استفاده می‌شود به همین دلیل می‌شود از این گل در تولیدات صنعتی استفاده‌های زیادی کرد و نباید تصور کرد استفاده از گل تنها برای کارهای تزئینی و زیبایی است. 

انتهای پیام/ع

اشتغالزایی با کاشت گل نرگس در ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.