جیبوتی قرارداد امتیازی (فرانشیز) را که به شرکت جهانی بنادر دبی داده بود و بر اساس آن، حق اداره بندر دورالی جیبوتی به مدت پنجاه سال به امارات واگذار شده بود را لغو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه الجزیره عربی، جیبوتی برای احقاق حقوق خود توافق ظالمانه با شرکت جهانی بنادر دبی را لغو کرد.

حسن عیسی بازرس کل دولت جیبوتی و مسئول پرونده مذاکرات با بنادر دبی گفت: جیبوتی پس از آنکه از در پیش گرفتن تمامی راه‌های قانونی طرفی نبست به توافق خود با شرکت جهانی بنادر دبی پایان داد.

حسن عیسی تاکید کرد: این تصمیم قطعی و بی بازگشت است.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم با هدف بازپس گرفتن حقوق جیبوتی اتخاذ شده است. حقوق ما با حیله ورزی و از راه‌های غیرقانونی و از طریق توافقنامه‌های غیرقانونی ربوده شده است.

مسئولان جیبوتی اعلام کرده اند پس از لغو توافق با شرکت بنادر دبی، جریان کشتیرانی در بندر دورالی جیبوتی طبیعی است و براساس برنامه‌های مقرر انجام می‌شود و تصمیم جیبوتی برای پایان دادن به همکاری خود با بنادر دبی بر روند کاری این بندر هیچ تاثیری نگذاشته است.

مسئولان جیبوتی گفتند تمامی مطالبی که در خصوص توقف کشتیرانی در بندر دورالی پس از لغو همکاری با امارات، منتشر شده است شایعه بوده و به هیچ وجه صحت ندارد.

مسئولان جیبوتی گفتند: ورود و خروج کشتی‌ها به بندر دورالی و تخلیه کالا‌ها به صورت طبیعی و عادی انجام می‌شود.

جیبوتی قرارداد امتیازی (فرانشیز) را که به شرکت جهانی بنادر دبی داده بود لغو کرد. بر اساس این قرارداد، حق اداره بندر دورالی جیبوتی به مدت پنجاه سال به امارات واگذار شده بود.

در همین راستا ابوبکر عمر مدیر بنادر جیبوتی به الجزیره عربی گفت: کشورش مدیریت بندر دورالی را از پنجشنبه گذشته تحویل گرفته است. این اقدامی است که در چارچوب بازپس گیری حق جیبوتی انجام شده است.

وی به این نکته اشاره کرد که جیبوتی برای خرید سهم شرکت بنادر دبی آمادگی دارد و این مساله یک مساله تجاری است نه سیاسی.

ابوبکر عمر مدیر بنادر جیبوتی گفت: ما آماده هستیم سهم سی و سه درصدی آن‌ها را بخریم بنابراین چرا آن‌ها حاضر نیستند که سهم شان را به ما بفروشند.

تعداد کسانی که در این بندر کار می‌کنند هزار نفر است که تنها پنج نفر آن‌ها کارمند شرکت بنادر دبی هستند، ما از آن‌ها خواستیم که بندر دورالی را ترک کنند و همچنان که شما ملاحظه می‌کنید کار‌ها به صورت عادی پیش می‌رود.

نجیب عالی طاهری مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور جیبوتی گفت: ما از این توافق ظالمانه که حقوق ما و حاکمیت ملی ما را نادیده می‌گیرد شگفت زده شده ایم. اجحافی که این قرارداد بر جیبوتی روا می‌دارد پس از چندین سال که از امضای این توافقنامه می‌گذرد مشخص شد. زمانی که ما قصد توسعه بندر و احداث تاسیسات و بنادر جدید کردیم، به ما گفته شد شما براساس توافقنامه موجود، چنین حقی را ندارید.

هنگامی که ما تلاش کردیم در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آوریم به ما گفتند مسائلی محرمانه در این میان وجود دارد که براساس آن دست دبی برای انجام هرگونه اقدامی باز است. زمانی که عبدالرحمان بوری رئیس بخش بنادر جیبوتی بود این توافق میان امارات و جیبوتی به امضا رسید. در آن زمان عبدالرحمان بوری مذاکره کننده اصلی جیبوتی برای دستیابی به این توافق بود. بوری در حالی به عنوان نماینده جیبوتی در مذاکرات با طرف اماراتی حضور داشت که هم زمان به عنوان مشاور شرکت جهانی بنادر دبی سالانه مبلغ یک میلیون دلار از این شرکت دریافت می‌کرد. ما متوجه مسائل بسیاری شدیم. ما پی بردیم که این شرکت پنج درصد از سی و سه درصد سهم خود را به عبدالرحمان بوری داده است.

نجیب عالی طاهری گفت: این تصمیم جیبوتی به هیچ وجه جنبه سیاسی ندارد و صرفاً جنبه تجاری دارد. ما تمامی تلاش خود را کردیم تا با دبی به توافق برسیم، اما آن‌ها گفتند که حاضر نیستند هیچگونه تغییری در توافق موجود ایجاد کنند و تا پنجاه سال این توافق به همین شکلی که هست باقی خواهد ماند. مخالفت امارات متحده عربی با پیشنهاد‌های ما در واقع سواستفاده از حق محسوب می‌شود.

ما بدون شرکت جهانی بنادر دبی می‌توانیم به خوبی این بندر را اداره کنیم. یک سوم سهام بندر دورالی متعلق به شرکت جهانی بنادر دبی است و دو سوم آن متعلق به جیبوتی است با این حال اماراتی‌ها دو نماینده در شورای مدیریت بندر دورالی دارند و ما تنها یک نفر در این شورا داریم.

انتهای پیام/

لغو توافق جیبوتی با شرکت جهانی بنادر دبی

برچسب ها: آفریقا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار