سوالاتی را که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، متخصصان پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه سینوزیت را محمدرضا عمرانی متخصص گوش، حلق و بینی، زهرا رحمانی متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ جراحی سر و گردن، نادر اکبری دیلمقانی متخصص گوش، حلق و بینی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و محمد پورحاجی غلامی متخصص گوش، حلق و بینی پاسخ دادند.

علت وجود ترشحات پشت حلق

سوال: علت وجود ترشحات پشت حلق چیست؟

عمرانی: افرادی که ترشحات پشت حلق تیره، خونی یا سبز رنگ دارند یا ترشحات آن‌ها با نشانه‌های دیگری مانند درد و گرفتگی بینی همراه است باید به پزشک مراجعه کنند، این اشخاص باید از آلاینده‌ها به ویژه دود سیگار و قلیان و حساسیت زا‌هایی که نسبت به آن‌ها واکنش نشان داده‌اند یا می‌دهند، پرهیز کنند.

درمان سینوزیت به همراه آلرژی

سوال: سلام بیست ساله که سینوزیت به همراه آلرژی دارم و تمامی حفره‌های صورتم پر از عفونت بود که اخیرا با روش طبی سینوس‌های پیشانیم خالی شده است، ولی سینوس‌های فکم پر هستن (با مشاهده سی تی اسکن) و مدام خلط پشت حلق دارم، صبح وقتی بیدار می‌شوم آب ریزش بینی شدید دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

عمرانی: در برخی از مواقع درمان‌های دارویی به تنهایی نمی‌توانند سبب پاکسازی سینوس‌ها شوند، در این اوقات بررسی‌های بیشتری نیاز است. درمان‌های دارویی نقش اصلی در درمان سینوزیت دارند. مبتلایان به سینوزیت باید از آلاینده و حساسیت زا‌هایی که آبریزش بینیشان را افزایش می‌دهند و واکنش درون سینوس‌هایشان را تشدید می‌کنند، بپرهیزند؛ اگر با رعایت این نکات همچنان علائم سینوزیت وجود داشت افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

ارتباط بین آسم و سینوزیت

سوال: آیا ارتباطی بین آسم و سینوزیت وجود دارد؟

عمرانی: مخاط تنفسی ما از بینی تا ریه‌ها ممکن است نسبت به برخی از آلاینده یا حساسیت زا‌ها واکنش‌های یکسان نشان بدهد؛ بسیاری از افرادی که دچار آسم یا حساسیت ریوی هستند، نشانه‌های التهابی هم در بینی و سینوس‌هایشان دارند؛ این اشخاص باید از آلاینده‌ها به ویژه دود سیگار و قلیان پرهیز کنند. همچنین آن‌ها باید مراقب باشند که هوای سرد و آلوده ناگهان به درون بینی و ریه هایشان نرود؛ مبتلایان به آسم و سینوزیت باید در روز‌هایی که هوا آلوده است از ماسک یا شال گردن در جلوی بینی استفاده کنند، زیرا برخورد هوای سرد با مخاط تنفسی در برخی از افراد موجب فعال شدن گیرنده‌های درد می‌شود.


سوال: باسلام من ۲۰ ساله سینوزیت دارم همیشه ازگلو و بینی چرک می‌آید؛ یک باد کوچک هم به سرم بخورد سردرد می‌گیرم. لطفا راهنمایی‌ام کنید.

عمرانی: مبتلایان به سینوزیت باید از آلاینده و حساسیت زا‌ها پرهیز کنند. این افراد باید بینی خود را با شوینده‌های بینی شستشو دهند. شستشوی بینی با این شوینده‌ها به کاهش ترشحات بینی یا روان شدن این ترشحات کمک می‌کند.


سوال: آیا سردرد و سرگیجه می‌تواند ناشی از سینوزیت باشد؟

عمرانی: افرادی که همزمان دچار سردرد و سرگیجه هستند باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند، زیرا سرگیجه کمتر می‌تواند ناشی از سینوزیت باشد. سردرد‌های سینوزیتی هم بهتر است در بررسی‌های دقیق پزشکی از سردرد با علت‌های دیگر جداسازی شوند؛ در اغلب مواقع سینوزیت با درمان‌های دارویی بهبود پیدا می‌کند بنابراین نیاز به درمان‌های جراحی برای رفع سینوزیت بسیار کم است. برخی از مواقع منظور از شستشوی سینوس‌ها همان درمان جراحی، باز کردن و پاکسازی سینوس‌ها است. البته درمان جراحی تنها باید با تشخیص پزشک انجام شود.

سوال: آیا درد دائمی پشت چشم و ابرو می‌تواند ناشی از سینوزیت باشد؟

عمرانی‌: نشانه‌های التهابی بینی با بخش‌های پیرامون بینی مانند چشم می‌تواند در ارتباط باشد؛ شستشوی بینی با شوینده‌های بینی، استفاده از برخی افشانه‌ها (اسپری‌های) کاهنده التهاب بینی و در صورت تجویز پزشک مصرف آنتی بیوتیک از جمله روش‌های درمان سینوزیت هستند، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که استفاده از افشانه‌های کاهنده التهاب بینی و مصرف آنتی بیوتیک تنها در صورت تجویز پزشک ممکن است؛ اگر درد دائمی پشت چشم و ابرو طول کشیده است افراد باید با پرهیز از استعمال سیگار و قلیان به پزشک مراجعه کنند.

سینوزیت مزمن چیست؟

سوال: آیا ترشحات مداوم بینی و دفع پیوسته خلط از پشت حلق می‌تواند نشانه سینوزیت مزمن باشد؟

عمرانی: ترشح چرکی پیوسته که برای چند هفته طول می‌کشد سینوزیت مزمن نامیده می‌شود، اما التهاب درون حفره بینی بدون آنکه سینوس‌ها را درگیر کرده باشد هم نشانه‌های کم و بیش مشابهی با سینوزیت دارد مبتلایان به ترشحات مداوم بینی باید از آلاینده‌ها به ویژه دود سیگار و قلیان و حساسیت‌زاهایی که نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند بپرهیزند و بینی خود را با شوینده‌های بینی به ویژه در هنگام آلودگی هوا شستشو دهند افراد دچار این عارضه باید برای بررسی دقیق ترشحات چرکی مداوم از بینی به پزشک مراجعه کنند؛ حدود یک، سوم از افرادی که رینیت آلرژیک دارند دچار سینوزیت آلرژیک هم هستند که البته سینوزیت آلرژیک چرکی نیست، اما می‌تواند زمینه‌ساز سینوزیت‌های چرکی شود.

سوال: آبریزش مداوم بینی همراه با عطسه‌های فراوان و برخی اوقات گوش درد نشانه چیست؟

عمرانی: افرادی که دچار آبریزش مداوم بینی همراه با عطسه‌های فراوان و برخی اوقات گوش درد هستند بیشتر ممکن است که مبتلا به التهاب حفره بینی باشند که این التهاب می‌تواند حساسیتی (آلرژیک) یا واکنشی به دیگر آلاینده‌ها باشد؛ این اشخاص باید از آلاینده‌ها و حساسیت‌زا‌هایی که علائم آن‌ها با مصرف این حساسیت‌زا‌ها تشدید می‌شوند، دوری کنند و بینی خود را با شوینده‌های بینی شستشو دهند.

سوال: آیا درد نقطه‌ای بالای ابرو‌ها که تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد می‌تواند نشانه سینوزیت باشد؟

عمرانی: احتمال آنکه درد‌های نقطه‌ای در پیشانی که جابجا شونده هم هستند از سینوس‌ها باشند، چندان زیاد نیست، اما با این وجود اگر این درد مدتی است که باقی مانده افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

سوال: آیا سینوزیت باعث تاری چشم می‌شود؟

عمرانی: سینوزیتی که بر بینایی اثر بگذارد بسیار شدیدتر از آن است که نشانه دیگری همراه آن نباشد.

سوال: آیا خر و پف و خُرخُر شبانه می‌تواند ناشی از سینوزیت یا بزرگی لوزه سوم باشد؟

عمرانی: اگر فردی در هنگام خواب خُرخُر شبانه همراه با وقفه تنفسی (آپنه) دارد بهتر است درمان‌هایش را زیر نظر پزشک به صورت ماهانه ارزیابی کند در صورتی که درمان دارویی کارآمد نباشد و بزرگی لوزه سوم فرد آشکار باشد شخص باید بنا به نظر پزشک عمل کند.


سوال: آیا با اصلاح انحراف تیغه بینی سینوزیت درمان می‌شود؟

عمرانی: اگر جراحی انحراف تیغه بینی انجام شده و همچنان سینوزیت به درمان‌های دارویی مقاوم است افراد باید به پزشک مراجعه کنند؛ برخی سینوزیت‌ها با وجود اصلاح انحراف تیغه بینی به شستشوی سینوس‌ها و باز کردن دهانه سینوس‌ها (جراحی) نیاز دارند.

سوال: آیا استفاده از اسپری‌های کورتونی عوارض دارد؟

عمرانی: افشانه‌های کورتونی بینی بسیار کم جذب بدن می‌شوند و مانند آمپول و قرص‌های کورتون میزان کورتون خون را افزایش نمی‌دهند پس عوارض آن‌ها به اندازه مصرف طولانی مدت کورتون خوراکی نیست با این وجود افراد باید این افشانه‌ها را تنها تا زمانی که پزشکشان به آن‌ها پیشنهاد کرده است، مصرف کنند.


سوال: برای تسکین درد پیشانی و صورت که همراه با پلیپ بینی است چکار باید کرد؟

عمرانی: اگر سردرد ناشی از سینوزیت مزمن باشد با درمان‌های دارویی سینوزیت شدت و دفعات سردرد کاهش پیدا می‌کند در صورتی که سردرد ناشی از میگرن باشد باید درمان‌های دارویی میگرن انجام شود بنابراین سردرد ناشی از میگرن با سردرد ناشی از سینوزیت متفاوت است.

سوال: آیا سینوزیت درمان دارد؟

عمرانی: سینوزیت تنها یک بیماری نیست که بتوان آن را با یک نسخه بر پایه دانش امروز پزشکی درمان کرد؛ علل سینوزیت متفاوت‌ هستند و بر همین اساس امروزه یکی از درمان‌های سینوزیت کاهش برخورد با علت‌های ایجادکننده سینوزیت است. مبتلایان به سینوزیت باید از آلاینده‌ها به ویژه دود سیگار و قلیان و حساسیت‌زا‌هایی که نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند پرهیز کنند و اگر خلط پشت حلق آن‌ها سبز رنگ یا تیره است به پزشک مراجعه کنند.

سوال: برای درمان گرفتگی مداوم یکی از حفره‌های بینی یا هر ۲ حفره چکار کنیم؟

عمرانی: اگر گرفتگی پایدار در یکی از حفره‌های بینی و یا هر ۲ حفره وجود داشته باشد که به درمان دارویی پاسخ کافی نمی‌دهد افراد باید برای درمان و بررسی بهتر به پزشک مراجعه کنند.

سوال: درد پیشانی بر اثر برخورد باد و سرما می‌تواند نشانه سینوزیت باشد؟

عمرانی: پیامد برخی از سرماخوردگی‌ها یا سینوزیت‌های شدید در زمانی از زندگی هر یک از افراد آسیب مخاط سینوس است که این آسیب به تحریک‌پذیری گیرنده‌های درد در بینی پس از ترمیم این آسیب می‌انجامد؛ افرادی که بر اثر برخورد هوای سرد دچار درد بینی و صورت می‌شوند معمولاً دردشان گذرا است این افراد باید از آلاینده‌ها و حساسیت‌زا‌ها پرهیز همچنین باید از برخورد ناگهانی با هوای سرد هم دوری کنند؛ مبتلایان به خلط چرکی باید بینی خود را با سرم نمکی شستشو دهند و برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

سوال: حداقل زمان لازم برای درمان سینوس‌ها چه مدت است؟

عمرانی: کمترین زمان مصرف دارو برای بهبود وضعیت بینی و سینوس‌ها حداقل ۲ هفته است افرادی که هنگام مصرف نوشیدنی‌های خنک فک بالا و کامشان درد می‌گیرد باید برای بررسی‌های دندان‌هایشان به دندان پزشک مراجعه کنند همچنین برخی از اشخاص با مصرف بستنی یا نوشیدنی‌های سرد دچار درد کام و آرواره بالا می‌شوند که به این درد، سردرد بستنی می‌گویند. این سردرد با پرهیز از مصرف بستنی و خوراکی‌های سرد بهبود پیدا می‌کند؛ افرادی که پس از پایان درمان دارویی همچنان نشانه‌هایی مانند درد صورت، کام و گرفتگی گوش دارند باید برای بررسی بهتر و بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

سوال: جدیدترین روش‌های درمان سینوزیت چیست؟

عمرانی: مصرف افشانه‌های (اسپری‌های) کورتونی بینی، سرم نمکی و برخی مواقع مهارکننده‌های واسطه‌های التهابی مانند ضد حساسیت‌های نسل ۲ و ۳ (ضد حساسیت‌های نسل ۲ کمتر افراد را دچار خواب‌آلودگی می‌کند و ضد حساسیت‌های نسل ۳ به صورت موضعی مصرف می‌شوند) و مهارکننده‌های لکوترین (یک نوع واسطه التهابی) در کاهش نشانه‌های سینوزیت مزمن مؤثر هستند. آزادسازی واسطه‌های التهابی در هر قسمتی از بدن به افزایش واکنش‌های التهابی مانند گرمی، تورم و افزایش ترشحات می‌انجامد.

سوال: آیا سینوزیت درمان قطعی دارد؟

رحمانی: سینوزیت به ۲ نوع حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود؛ سینوزیت حاد معمولاً به دنبال سرماخوردگی ایجاد و با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. اگر سینوزیت همراه با آلرژی و پلیپ بینی باشد فرد باید جراحی آندوسکوپی انجام دهد البته انجام جراحی به معنای بی‌نیازی از مصرف دارو نیست بلکه برای اثربخشی بهتر درمان‌های دارویی، جراحی صورت می‌گیرد مبتلایان به سینوزیت نباید انتظار داشته باشند که تنها با یک دوره مصرف دارو بهبود پیدا کنند.

سوال: آیا همه سردرد‌ها به علت سینوزیت هستند؟

رحمانی: همه سردردها پیامد سینوزیت نیستند بنابراین اشخاص برای تشخیص علت سردرد باید به پزشک مراجعه کنند.

سوال: آیا ترشحات پشت حلق که به معده می‌روند عوارضی دارند یا خیر؟

رحمانی: ترشحات پشت حلق می‌توانند موجب بوی بد دهان شوند و اگر این ترشحات وارد معده شوند معمولاً عارضه خاصی ایجاد نمی‌کنند.

سوال: چه عواملی در بروز سینوزیت مزمن نقش دارند؟

اکبری دیلمقانی‌: عوامل میکروبی و التهابی در بروز سینوزیت مزمن نقش دارند بنابراین مبتلایان به این عارضه باید دارو‌های ضد میکروبی، ضد التهابی موضعی و سیستمیک (خوراکی و تزریقی) را مصرف کنند.

انواع سینوزیت حاد

سوال: سینوزیت حاد شامل چه انواعی است؟

اکبری دیلمقانی‌: سینوزیت حاد به سه نوع ویروسی، میکروبی و قارچی تقسیم‌بندی می‌شود؛ سینوزیت‌های ویروسی در مقایسه با سایر انواع سینوزیت‌ها شایع‌تر هستند و برای درمان آن‌ها باید اقداماتی همچون استراحت کردن و مصرف نوشیدنی‌های گرم را انجام داد. در صورتی‌که افراد دچار سینوزیت باکتریایی باشند باید بنا به تشخیص پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنند همچنین استفاده از اسپری‌های موضعی ضد التهابی و شستشوی بینی با سرم فیزیولوژیک در مبتلایان به این عارضه ضروری است؛ سینوزیت قارچی کمترین شیوع را در بین افراد دارد و در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند مانند اشخاصی که شیمی‌درمانی انجام می‌دهند، مبتلایان به دیابت، بیماری مزمن کلیه و دیالیز مشاهده می‌شود افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و دچار سینوزیت قارچی شده‌اند باید برای رفع مشکلشان در بیمارستان بستری شوند و جراحی بسیار اورژانسی بر روی آن‌ها انجام شود همچنین این اشخاص باید از دارو‌های وریدی ضد قارچ استفاده کنند اگر سینوزیت قارچی در افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها معمولی است، رخ دهد این اشخاص تنها باید درمان جراحی را انجام دهند و نیاز به مصرف دارو‌های وریدی ضد قارچی ندارند.

سوال: آیا درد گرفتن پیشانی هنگام برخورد هوای سرد به آن می‌تواند نشانه سینوزیت باشد؟

اکبری دیلمقانی‌: درد گرفتن پیشانی هنگام برخورد هوای سرد نشانه سینوزیت نیست و این نوع سردرد‌ها جزء سردردهای میگرنی هستند بنابراین افرادی که دچار این نوع سردرد هستند باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند. سینوزیت یک طرفه در اغلب موارد بنا به تشخیص پزشک با جراحی بهبود پیدا می‌کند؛ خلط پشت حلق که بسیاری از افراد در کلان شهرها مانند تهران به آن دچار هستند ناشی از آلودگی هوا و آلرژی است اگر این خلط زرد یا سفید رنگ باشد به معنای عفونی بودن آن نیست و نباید آنتی بیوتیک مصرف شود در این موارد تنها باید بینی با سرم فیزیولوژیک شست‌شو داده شود؛ اگر خلط پشت حلق سبز، قهوه‌ای، خاکستری یا خونی باشد این نوع خلط ممکن است عفونی باشد بنابراین اشخاصی که این نوع خلط را دارند باید در صورت تشخیص پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنند. نوع آنتی بیوتیک با توجه به رنگ خلط و سی تی اسکن انجام شده تعیین می‌شود البته آزیترومایسین داروی مناسبی برای درمان سینوزیت نیست.

سوال: آیا خُر و پف ارتباطی با سینوزیت دارد؟

اکبری دیلمقانی‌: خُر و پف ارتباطی با گرفتگی بینی و سینوزیت ندارد.

سوال: آیا تغییر آب و هوا می‌تواند سبب عفونت سینوسی شود؟

اکبری دیلمقانی‌: افرادی که با تغییر آب و هوا دچار التهاب و عفونت سینوس‌ها می‌شوند ممکن است آلرژی داشته باشند، اما خودشان متوجه این موضوع نباشند؛ تغییرات آب و هوا ممکن است با داشتن آلرژی باعث التهاب سینوس‌ها شود.

سوال: مهمترین عوامل خلط پشت حلق چیست؟

اکبری دیلمقانی‌: آلودگی هوا، آلرژی و برگشت اسید معده (رفلاکس) از مهمترین عوامل خلط پشت حلق هستند. سردرد بر اثر برخورد باد پنکه و کولر ناشی از سینوزیت نیست بنابراین مصرف آنتی بیوتیک در صورت بروز این نوع سردرد‌ها اشتباه است.

سوال: برای جلوگیری از عود سینوزیت چکار کنیم؟

پورحاجی غلامی‌: مبتلایان به سینوزیت در صورتی که عفونت چرکی‌شان از بین رفته است باید از قرص‌های ضد حساسیت و اسپری با حداقل دوز مؤثر در طولانی مدت استفاده کنند.

سوال: آیا پلیپ بینی می‌تواند پیامد سینوزیت‌های شدید و طولانی مدت باشد؟

پورحاجی غلامی: سینوزیت‌های شدید و طولانی مدت می‌توانند تبدیل به پلیپ بینی شوند که برای رفع آن‌ها باید درمان دارویی و جراحی انجام شود؛ به سینوزیت‌هایی حاد گفته می‌شود که حداقل ۳ ماه طول کشیده باشد برای بهبود این نوع سینوزیت باید بینی با سرم شستشو داده شود و بنا به تشخیص پزشک در صورت نیاز آنتی بیوتیک مصرف شود.

سوال: آیا وز وز گوش ارتباطی با سینوزیت دارد؟

پورحاجی غلامی: وز وز گوش و سرگیجه ارتباطی با سینوزیت ندارد سرگیجه اغلب مربوط به مشکلات گوش است افرادی که دچار پلیپ بینی هستند باید پس از عمل همچنان دارو استفاده کنند.

سوال: درد سینوزیت چه نواحی از صورت را در بر می‌گیرد؟

پورحاجی غلامی: درد سینوزیت می‌تواند گونه، پیشانی، بین شقیقه‌ها و پشت سر را در بر بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۲۲:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
سلام آقای دکتر من وقتی پیشانی ام رو مثلا به پیشانی یک نفر دیگر میزنم یک حالتی مثل قلقلک به وجود می‌آید که سریع خودمو میکشم کنار میشه راهنمایی کنید بگید مشکل چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
سلام من سینوزیت دارم وآلرژی شدید دارم که وقتی عطسه شدیدمیزنم آبریزش بینیم خونی میشه علت چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درددریک ظرف صورت میتونه دراثر سینوزیت باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۰۰:۰۶ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
از بچگی سینوزیت دارم وقتی سوار موتور میشم بعد از گذشت مدتی سردرد عجیبی میگیرم جوری ک نصف صورتم سمت راست صورتم درد شدید میگیره میخواستم راه درمانی اگر سلاح میدونید بهم پیشنهاد کنید ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
عارفه
۰۰:۰۳ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
از بچگی سینوس دارم و در هنگام سوار شدن بر موتور بعد از گذشت مدتی سردرد شدیدی میگیرم جوری ک یک طرف صورتم به طور شدیدی درد میکند راه درمانی میخواستم .
Iran (Islamic Republic of)
مقصود
۰۷:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام من فردی ۵۳ ساله ام و بیش از ۳۵ سال است که با سینوزیت دست و پنجه نرم می کنم با کوچک ترین هوای سرد سینوزیت عود می کنه و مانند قارچ زیر ابرو و بالای ابروان ورم کرده و بالا می آید و قلمبه می شود جز عمل جراحی هر راهی که به ذهن شما خطور کنه رو من رفتم نه یک بار بلکه ماه ها و سالها از بخور و آب نمک و محلول مخصوص شستشو و انواع داروها حتی خارجی و داخلی و طبی و استرسهای خارجی و داخلی بگیر و غذا درمانی وووووو..... فقط به این نتیجه رسیدم هیچ دارویی ندارد حتی عمل جراحی هم هیچ کمکی نمی کند فقط می توان با معجزه ی عسل و بستن پیشانی چه روز چه شب هنگام خواب می توان کنترلش کرد نه درمان .والسلام الباقی حرف است و .....
Iran (Islamic Republic of)
فرحان
۱۲:۰۸ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
من به پزشک مراجعه کردم و سینه زید گرفتم 4 روز است که اندکی بهترم و فقط کمی سرفه و چرک گلو که خارج میکنم و ابریزش بینی دارم چند هفته طول میکشد تا درمان کامل شود؟
Iran (Islamic Republic of)
سمیه .د 1400/09/05
۰۷:۳۸ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
سلام من سرف میکردم و گلوم حس میکردم از داخل کرم کرد و موقع دست زدن به گلوم احساس درد میکردم اول یدونه سرماخوردگی معمولی خوردم.ولی وعده بعدی قرص کلداستاپ و شربت دکسترومتورفان خوردم نوروز کامل خوردم سرفه هام کمتر شد ولی احساس درد تو گلوم رو داشتم تا اینکه شب رفتم به تزریقاتی و برام سرم زد و آمپول هم داخل سرم زد وقتی سرمم تموم شد هم گلوم راحت شد و احساس کردم هیچ درد ندارم و اینکه هیچ ور می حس نمی کردم اصلا و صدام هم باز شده بود تزریقاتی برام شربت دکسترومتورفان پی گفت بخورم و قر ص کوریزان راستش من حالم خیلی خوب بود بعد سرم اما وقتی دکسترومتورفان پی رو خوردم و شربت رو یک روز احساس درد تو گلوم دوباره شروع شد و همینطور صدام گرفتارند جمعه هست میشه ومن تمام شب رو فقط تونستم دو سه ساعت همش بخوابم چون به حدی دماغ کیپ شده و بویی رو حس نمیکنم. میشه لطفا راهنمایی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۰۱ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
سینوزیت یک علت بیشتر نداره قارچ در سینوس ها که اگر درمان نشه به حفره صفاقی منتقل میشه واونجا باعث زخم معده وروده ومشکلات دیگه می شه.
Iran (Islamic Republic of)
هانا
۱۵:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا تب بعد از عمل سینوزیت طبیعی است؟
Japan
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام من بیشتر اوقات بهخاطر سینوریت درد گلو وسر درد دارم الان که دوزه هستم مشکل گلوم بیشتر شده وسرفه ه دارم لطفا راهنمایی کنید چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۲:۴۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
سلام من دهانم افت میزندمن میخواستم بدونم که به دلیل سینوزتی است که دارم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۰۹:۲۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام من ۲۴ سالمه والان نزدیک چند روز هست سردرد در پیشانی وشقیقه ها وگاهی وقت ها وسط سر وپشت سرم درد میگیرد آیا سینوزیت دارم یا مشکلی دیگر است واگر سینوزیت هست خوب میشوم یا خیر باید چه کار بکنم ویک هفته قبلش سرما خوردگی گرفته بودم دارو مصرف نکردم
Iran (Islamic Republic of)
اسما
۱۳:۲۱ ۲۷ دی ۱۳۹۹
سلام... من حدود 17 ساله ک سرفه هام همراه با خلط و گرفتگی بینی و پلیپ هس
هر دکتری ک میرن میگه ک سینوس و حساسیته حالا میخاستم بدونم ک آیا درمانی داره
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۳۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
زود زود
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۲۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید دو هفته هست سرم سنگین شده بینیم و دور چشمام به طرف جلو فشار میاره پشت سرم هم فشار میاره گوش دردم دارم و خلط چرکی دارم یک کمی هم احساس گلودرد دارم چکار کنم ترو خدا زود باشید و درمان آن
Iran (Islamic Republic of)
خندان
۰۱:۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید.من حدود یکسال سرگیجه دائمی و 5 بار حالت غش بهم دست داده.از سرم mri گرفتن گفتن سالمه.الانم میگن سینوسات عفونت کرده.چون یکبار اب زرد و یکبار اب بی رنگ از بینیم اومد.
الانم دهنم مزه و بوی بد میده احساس میکنم از گلوم اب تلخی رد میشه.
گوش درد و پیشونی درد و بیحالی شدید صبحگاهی دارم.
از چی میتونه باشه.
Iran (Islamic Republic of)
Almila
۰۰:۱۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام من جدیدا حس میکنم در دماغم یه حس هایی دارم نمیتونم خوب توضیح بدهم ولی مادرم میگوید که این سینوزیت هست و تازه شروع شده چیکار کنم که بره
Iran (Islamic Republic of)
Rya
۲۰:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ایا ترشحات پشت حلق از بین میرود .چگونه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۰۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام من چند ماهی هست خلط گلو دارم همینطوری خلط پشت حلقم جم میشه نه گرفتگی بینی دارم ونه ابریزش حس میکنم کلا بینی ام خشکه خواهش میکنم راهنمایی کنید چیکار کنم فقط خلط گلو دارم همیشه پشت سر هم همینطوری جم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۰ تير ۱۳۹۹
اصلا مفید نبود. فقط گفته شده از دود و قلیان پرهیز کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۵ تير ۱۳۹۹
آیا سینوزیت دچار مرگ می شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
E F
۲۲:۲۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام من تقریبا پارسال بعد از سرماخوردگی دچار گرفتگی بینی شدم و دیکه این مسئله خوب نشد و ادامه داشت البته این مشکل برای یکی ازحفره های بینیم بود و دکتر که رفتم گفتن پولیپ دارم یه مدت دارو مصرف کردم اما بعد از چند وقت دوباره مشکلم برگشت الان چند روزه که وقتی میخوام نفس بکشم در بازدمم مشکل دارم و این مشکل مربوز به اون یکی حفره ی بیتیمه یعنی اون که هیج مشکلی نداشت در هنگام دم هیچ مشکلی ندارم اما در هنگام بازدم عمیق انگار چیزی راه بازدم رو مسدود میکنه ممنونم میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمدکیان
۱۱:۱۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
من دائما خلط پشت حلق دارم و صبح ها گرفتگی و اب ریزش بینی شدید توروخدا کمکم کنین من چیکار باید بکنم و وقتی اب سرد میخورم سردرد شدید میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۱۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اضطراری اضطراری لطفا سری پاسخ بدید خواهشها.. من از اول عید تا الان شیش دفعه بیمارستان بستری شدم هر دفعه میگن عفونت ادرار داری اما علتش رو پیدا نمیکنن هر چی آزمایش بوده گرفتن ازم البته سینوزیتم دارم میخواستم بدونم سینوزیت باعث عفونت ادرار میشه یا نه
India
محمد
۱۶:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
آیا با عطسه مخاط بینی رو ب مقدار زیاد خالی کردن همان تخلیه سینوزیت هست؟
Iran (Islamic Republic of)
Mah
۰۱:۵۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من همیشه صبح ها که از خواب بلند میشم دماغام میگیره ...ترشح پشت حلق دارم هرروز وابریزش بینی وچرک ...هیچوقت از بینی تنفس نمیکنم چون احساس خفگی میکنم ....اگر تو تابستون شیشه ی ماشینا پایین باشه دچار گرفتگی بینی وابریزش میشم ...بعضی وقتا روی گونم درد میکنه ..اطرافیان میگن صداتم تو دماغی ...انتی بیوتیکم که مصرف میکنه فایده ای نداره ...از رچگی تا الان همه دارویی استفاده کردم ولی اثری نداشت ...حتی اب که تو بینی میکنم دوباره بدتر میگیره...ایا سینوزیت مزمن دارم ؟ایا نیاز به جراحی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
احمدرحیمی
۱۷:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خدمت اقای دکتر ممنون ازسایت خوبتان، من بیست ساله سینوزیت دارم وبعضی موقها پشت حلقم ترشحات اذیتم میکنه بایدچکارکنم ممنون میشم ازدستوراتون
China
مجیدی
۱۹:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
از کجا میشه متوجه شد که سردرد ناشی از سینوزیت یا میگیرن.
من همیشه احساس خلط در گلو رو دارم و صورتم وقتی سردرد میگیرم درد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
نجفی
۰۲:۲۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من نزدیک 2ماه پبش سرماخورده بودم حس بایی رفته بود همراه باحس چشایی متاسفانه هنوز برنگشته دلیلبش چی میتونه باشه؟ لطفا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۵۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
آیا افرادی که سینوس دارند روزه نباید بگیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۵۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام من سال های قبل الرژی داشتم و اب ریزش بینی و چشم ولی امسال گرفتگی بینی و خلت پشت حلق دارم و کلی درد سر ساز شده کاهش وزن داشتم و بی اشتهایی و کند شدن روده ها
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۶:۵۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
چند روز میشه که بزاق دهنم زیاد ترشح دار در طول روز شب همش قط وصل میشه بعد جلوی سرم درد میکنه کم زیاد نیست یکی دوبار زدش به گردنم.ولی پیشونیمه بیشتر فشارم میره رو 14بالاپایین میشه
میکرنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
سلام چند ساله که حتی تو تابستون هم گلو درد و سرماخوردگی میگیرم.
همیشه هم سردرد دارم این آخرین بار سردردم تموم نمیشه تو این یک هفته سه بار رفتم بیمارستان هی خوب نشدم ینی حتی تشخیص ندادن و گفتن آنفلوآنزا.
برای درمانش باید پیش دکتر حلق و بینی برم الان؟؟
موقع ورزش با وجود اینکه توانایی دارم اما فشارم میفته سرم گیج میره، تو ماه امکان نداره کمتر از دو سه بار سردرد داشته باشم.
نور خیلی اذیتم میکنه دوس دارم همیشه همه جا تاریک و بدون برق باشه، الان کل صورتم مخصوصا فک و سر و چشما و دندونام بشدت درد دارنیه هفته س شبا حتی نمیخوایم از درد .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۵۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
من سالهاست که سینوزیت دارم جراحی انحراف بینی و بعدها جراحی اندوسکوپی برای سینوزیت کردم ولی بطور کامل خوب نشدم و همیشه احساس فشار روی صورت و گوشم داشتم هر نوع داروی گیاهی و شیمیایی که شما بگید مصرف کردم ولی فقط تا یکی دو روز اثر داشت و بعد سینوسام به اون دارو عادت میکرد و بیماریم درمان نمیشد چند وقت پیش بطور اتفاقی با یک قطره گیاهی بینی که روغن سیاهدانه و رزماری بود بنام" دامپرلی" ساخته "شرکت حکیم کرد" اشنا شدم وبصورت اینترنتی خریداری کردم و بصورت معجزه اسایی بیماریم در حال بهبوده واقعا خدا رو شکر میکنم. کلمه دامپرلی رو تو اینترنت سرچ کنید همه اطلاعاتش میاد و میتونید خریداری کنید .این قطره برای سینوزیت الرژیک و عفونی واقعا عالی عمل میکنه. باورتون نمیشه با ریختن فقط یک قطره در روز این دارو چه اثری داره.
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۲۱:۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
من الان ۴ روز است عمل سینوزیت کردم ولی نمیتوانم بلند شم سرم گیج می ره چه باید بکنم با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
سینوس چرکی داشتم عمل کردم بعد ستا بخیه ده بود دیروز بخیرو کشیدن امروز زخمم باز شذه دباره مشکلی هست یا نه
Iran (Islamic Republic of)
زینب رحیمی
۲۳:۲۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام دوستان من همسرم سه روز پیش اندسکوپی سینوس انجام داده الان خیلی سردرد شدید داره ولی دکترش بهش قرص ضد درد نداده به نظرتون آیا اگه قرص ضد درد بخوره براش ضرر داره یا نه ممنون میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام، خانومها و اقایان... من توی طب سنتی زیاد جستجو کردم و بلاخره راه درمان سینوزیت رو پیدا کردم. هرشب یکی دو قطره روغن سیاهدانه اصل رو که از عطاری تهیه کردین داخل حفره بینی بچکونید. بعدش علائم سرماخوردگی پیدا میکنید و ابریزش شدید بینی. ولی اینها اب بینی نیستن بلکه چرک و عفونت سینوسها هستند که در حال تخلیه شدنه. تو نت سرچ کنید طریقه مصرفش رو. من خودم نتیجه گرفتم با این . موفق باشید.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۲۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام من یک سال پیش به خاطر انحراف بینیم سینوزیت داشتم الان احساس می کنم که داره باز هم سرم درد میکنه مخصوصا که چیز سردی می خورم یا مینوشم. هم سال بعد کنکور دارم نمی توانم خوب درس بخونم .لطفا راهنمایی کنید..
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۰۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
با سلام كيست در ناحيه گونه چه مشكلاتي ميتونه بوجود بياره من حدوده ده ساله قسمت پيشاني و روي بيني حالت التهاب دارم و بي حس و حال هستم و خلط سفيد پشت حلق دارم بيشتر اوقات دكتر رفتم سي تي اسكن دادم ي دكتر ميگه بايد عمل كني ي دكتر ميگه لازم نيست قرص ميده ولي قرصا هيچ اثري روم نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد
Iran (Islamic Republic of)
رسول صوفی
۰۴:۰۹ ۲۵ تير ۱۳۹۸
من ۲۰سال است که سینوزیت دارم الان نزدیک به دوما ه است که آندوسکوپی کردم و مجددا دوباره عود کرده از خوردن انتوبیوتی خسته شدم تورا به خدا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۱ ۰۶ تير ۱۳۹۸
سلام وقت شما بخیر
من حدود ۱۵ سال سینوزیت داشتم که چند سال اخر شدید شده بود و حفره های گونه پر شده بود به شکل کیست در امده بود که پیش متخصص رفتم در اورد از طریق اندوسکوپی.نفسم باز شدگرفتگی ندارم فقط مشکلی که دارم و رواعصابه این ترشحات پشت حلق که زیاد معمولا و رو لوزه هام میریزه و دچار ورم و غالبا چرک و باید سیفیکسیم یا ازیترو بخورم ترشحات سفید رنگ.. بیشتر انتی هیستامین ها هم خوردم اثر مطلوبی ندیدم. به نظره شما درمان قطعی داره یا تا اخر عمر باید انتی بیوتیک بخورم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۲۳:۴۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
ایا عمل درمان قطعی سینوزیت است؟
Iran (Islamic Republic of)
شیرین
۱۱:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام خسته نباشین کیست سینوزیت ازبین میره و در مان میشه ؟و اینکه درد پیشانی و سرگیجه و ضعیف شدن چشم ازعلائم سینوزیت میتونه باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
سلام لطفاً پاسخ بدین من یکسال که چشمام سیاهی سرم کیج میره اول از ابروهام میگیره بعد به سرم بعد به گردن مثل اینکه دارن با صدتا سوزن به ابروم سرم میزنن در همان موقع حالم بد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
با سلام یک سوالی داشتم بنده حدود 2 ماهی است که احساس میکنم صدای خودم در هنگام حرف زدن به سرم می افتد یعنی نشر پیدا میکند علت ان از چیست ؟؟؟ خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۰:۱۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام آقای دکتر مدت یکسال است سینوزیت قارچی داشتم با انحراف بینی که جراحی شدم. ولی هنوز ترشح پشت حلق دارم و گاهی عفونت آیا باید بعد از عمل هم تحت نظر دکتر آنتی بیوتیک مصرف کنم یا عوارض طبیعیه با تشکر
Finland
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
من دچار سر گیچه هستم به دکنر مغز و اعصاب هم مراجع کردم و ام ار ای و سی تی اسکن و نوار مغز و ازمایشها هم انجام دادم چیزی نبوده و دکتر گوش و خلق بینی هم رفتم و نتیجه نگرفتم و همیشه پشت حلق ام ترشات سفید رنگ ومود دارد ان هم بعداز صبحانه و بعدا تمام میشود و به محص خوردن غذا بعداز نیم ساعت سرگیچ دچار میشوم و بعدا رفتن به دسشویی سر گیچ قطع میشود من را راهنمایی نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
اه طرفدارای استقلال داور حیدری که طرفدار پرسپولیسو را بگیره.همون داوری که تو دربی کمالو محروم نکرد و یک پنالتی تقدیم پرسپولیس کرد.خوش خدمتیش تمومی نداره ‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
سینوزیتت عود کرده ؟؟؟
آخرین اخبار