هر نوع آب بسته بندی شده مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و باید دارای علامت استاندارد باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مرتضی رهنما مدیر کل استاندارد فارس با اشاره به اینکه آب معدنی و هر نوع آب بسته بندی شده مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و باید دارای علامت استاندارد باشد، گفت: مصرف کنندگان باید در هنگام خرید آب بسته بندی شده در خصوص تفاوت آب معدنی استاندارد با آب آشامیدنی به نشانه گذاری روی بطری آب دقت کنند.
وی بیان کرد: آب معدنی با آب اشامیدنی تفاوت دارد و تولیدکنندگان باید نوع آب بسته بندی شده را به شکل شفاف روی برچسب بطری بصورت واضح درج کنند.

مدیرکل استاندارد فارس تصریح کرد: هر نوع آب بسته بندی شده مشمول استاندارد اجباری است و براساس استاندارد ملی ایران باید شماره ۲۴۴۱ را برای تولید آب معدنی طبیعی بسته بندی شده و محدودیت روش‌های تصفیه وجود داشته باشد که استفاده از روش‌های تصفیه شیمیاییاز جمله ازن زنی و روش‌های تصفیه فیزیکی پیشرفته نظیر اشعه UV مجاز نیست.

رهنما ادامه داد: آب باید از منابع طبیعی مانند چشمه و نقاط حفاری شده از سفره‌های آب زیر زمینی باشد و تمامی اقدامات برای جلوگیری از هرگونه آلودگی یا تاثیرات خارجی روی کیفیت آن باید انجام شود.

مدیرکل استاندارد فارس اضافه کرد: براساس استاندارد هیچ گونه فرآیند پالایشی نباید در تولید آب معدنی به کار رود به جز پالایش‌های فیزیکی مجاز نظیر هوادهی و استفاده از فیلتر و پالایش‌هایی که در میزان ترکیبات آب معدنی تغییر اساسی ایجاد نکند و برای از بین بردن عامل‌های میکروبی نیز نباید از اشعه فرابنفش، ازن زنی و سایر گندزدا‌های شیمیایی استفاده شود و در نزدیکترین محل ممکن به سرچشمه آب با شرایط بهداشتی خاص بسته بندی شود.

رهنما افزود:آب معدنی طبیعی باید زلال، بدون ذرات معلق و رسوب و همچنین عاری از بو و مزه نامطلوب باشد و در ظروف تمیز و غیر قابل نفوذ بسته بندی و حمل و نقل آب معدنی طبیعی در واحد‌های حجیم برای بسته بندی یا برای هر فرآیند دیگری، قبل از بسته بندی ممنوع است که نوشتن عبارت دور از تابش مستقیم نور خورشید و در جای خنک نگهداری شود روی برچسب بطری الزامی است.

وی با بیان اینکه در استان فارس ۲۲ واحد تولیدی آب معدنی وجود دارد که ۲۱ واحد دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر است، درخصوص آب آشامیدنی بسته بندی شده: آب آشامیدنی آبی است که در ظروف بسته بندی و به طور طبیعی دارای املاح بوده و می‌تواند بطور طبیعی محتوای گازکربنیک باشد یا به آن اضافه که افزودن هرگونه مواد دیگر از جمله شیرین کننده و طعم دهنده به آن مجاز نیست و آب آشامیدنی بسته بندی شده باید بدون هرگونه مواد خارجی و طعم و بوی نامطلوب باشد.
انتهای پیام/ت

الزامی بودن علامت استاندار بر روی بسته‌های آب معدنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار