در این مراسم بطحایی اظهار کرد: محور اصلی همه فعالیتها، سند تحول بنیادین است و 6 سال از ابلاغ این سند گذشته است و در سال ۹۰ به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش برای رسیدن به سطح قابل قبول مورد اجرا قرار گرفت.
و ی افزود: ۳۰ در صد از این سند اجرا شده است و این عدد نشان میدهد به خوبی نتوانستهایم در این موضوع جلو برویم.
بطحایی ادامه داد: همان ۳۰ درصد از اجرای سند به صورت متوازن اجرا نشده است و پیشرفت نکردن راهکارهای در اجرای نا متقارن سند باعث ایجاد مشکلاتی شده است .
وی با بیان اینکه در نیروی انسانی به خوبی پیش نرفتهایم ولی در حوزه دانش آموزی کارهای خوبی انجام شده است، گفت: قبل از سال ۹۶ ساختارهای این سند عملیاتی شد و شورا کار خود را آغاز کرد و امیدوارم از ابتدای سال ۹۷ تصویر روشن تری از سند داشته باشیم چرا که تعهد کاری و اداری همه ما نسبت به سند تحول است.
بطحایی درمورد حذف آزمون دردوره ابتدایی بیان کرد: دانش آموزان در دوران ابتدایی به مرحلهای نرسیدند که در زیر فشار آزمونها قرار بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان در کلاس های کمک آموزشی شرکت می کنند و بحث ما این است که بچه ها نمی توانند در دوران کودکی با وجود این اوضاع مهارت های زندگی را درک کنند.
وی همچنین به شبکه تعاملی سینا اشاره و بیان کرد: این شبکه ملی برای تعامل بیشتر با ذینفعان خود که جامعه گسترده است ایجاد شد و اکنون در حال پخش برنامه است تا حرفهای آموزش و پرورش با خانوادهها را به عنوان مهمترین شریک آموزش و پرورش درمیان گذاشته و ارتباط با خانوده ها تسهیل شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره مشارکت معلمان در برنامه های آموزش و پرورش عنوان کرد: در این راستا 2 کار را شروع کرده ایم که یکی از آنها حضور 2 معلم در هیئت امنای صندوق ذخیره و دیگری سامانه انتخاب مدیران مدارس است.
بطحایی تصریح کرد: با توجه به سامانه انتخاب مدیران و اعلام کاندیداتوری معلمان علاقهمند و واجد شرایط، برای سال تحصیلی آینده مدارسی که به مدیر احتیاج داشته باشد، معرفی می شود و همه همکارانی که شرایط را دارند می توانند در آن ثبت نام کنند .
وزیر آموزش و پروش بیان کرد: در صورت تأیید صلاحیت افراد، امتیاز بندی انحام شده و در تیم سه نفره مورد مصاحبه قرار میگیرند تا در نهایت رؤسای مناطق بر اساس این شرایط انتخاب مدیر را انجام دهند.
بطحایی درباره جذب نیروی جدید در آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه جامع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش آماده شده و در این برنامه تعیین تکلیف جذب نیروی انسانی در چهار سال آینده مشخص است.
وی تصریح کرد: برای ۱۸ هزار نفر مجوز استخدام از طریق آزمون از سازمان امور استخدامی کشور اخذ شده است که این افراد تا مهر ۹۷ باید در کلاسهای ما باشند و شرایط کامل تا اواسط اسفندماه اعلام خواهد شد و احتمالا آزمون در فرودین ماه برگزار شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره فضای انتقادی موجود در اطراف برنامه های در حال اجرای آموزش و پرورش، گفت: با توجه جمعیت ذینفعان وزارت آموزش و پرورش این مساله نباید نگران کننده باشد و ما اعتراضی به این انتقادها نداریم و از جامعه منقدین بابت حساسیتشان نسبت به این تصمیم ها سپاسگزاری می کنم.
وی ادامه داد: با تحمل فشارها و گفتوگو با ذینفعان آموزش و پرورش کارها را باید جلود برد. نمی توان منتظر مهیا شدن همه شرایط برای انجام کارها ماند.
وزیر آموزش و پرورش درباره حذف ازمون از دوره ابتدایی و توضیح آن برای نمایندگان مجلس گفت: فردا به حضور نمایندگان میرسم و توضیحاتی درباره مصوبه حذف آزمون به آنها امیدهم که نگرانیهای آنها برطرف شود و عمده نگرانیها درباره برخی دانش آموزانی که از استعداد هوشی بالایی برخوردارند مورد غفلت قرار بگیرند و به نظر میرسد با تشریح برنامههایی که جایگزین فعالیت مدارس سمپاد خواهد شد این نگرانیها برطرف شود.
بطحایی تصریح کرد: درباره طرح شهاب عنوان کرد: طرح شهاب مهرماه 97 به پایه هفتم خواهد رسید؛ در مصوبه شورای عالی هم آمده است که منابع مالی طرح شهاب تامین شود و استلزامهای مورد نیاز اجرای این طرح به ویژه آموزش نیروی انسانی، فراهم شود که نگرانی ها از این طرح رفع شود.
وی با بیان اینکه در پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان هیچ تغییری نخواهیم داشت، گفت: در این دوره همچنان آزمون گرفته خواهد شد مگر آنکه بتوانیم روش های علمی دیگری جایگزین آن کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدوارم برای سه سال آینده همکاران ما در سازمان استعدادهای درخشان برای انتخاب دانش آموزان پایه دهم، به روش های مناسب تر و علمی تری برسند تا مشکلات آزمون ها و استرس ها به آن مدارس هم نرسد.
وزیر آموزش و پرورش درمورد وضع بودجه در سال آینده گفت: با افزایشی که در اعتبارات در مجلس اتفاق افتاد سهم آموزش و پرورش به ۱۲.۱ از بودجه عمومی کشور رسید و پیش بینی می شود با مصوبه جدید مجلس و معافیت مدارس از آب، برق و گاز ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی برای آموزش و پرورش همراه داشته باشد.
بطحایی درباره بودجه نوسازی عنوان کرد: ۴۰ درصد از بودجه عمرانی تخصیص داده شده است که البته میزان کمی است و برای سال آینده با اوراق مشارکت پیش بینی شده است که امیدوارم وضع عمرانی بهتر از سال ۹۶ باشد.
بطحایی درباره وضع پرداخت مطالبات حق التدریسها بیان کرد: ابلاغیه های سازمان مدیریت برای پرداخت حق التدریس ها آماده شده و به دلیل مشکل کوچکی که برای سال ۹۵ است ۵۰۰ میلیارد تومان منابع این پرداخت را خزانه به ما پرداخت نکرده که امیدواریم این مشکل بزودی با همکاری خزانه حل شود.
وی ادامه داد: تخصیص حق التدریس ها را از سازمان مدیریت به خزانه برده ایم اما به دلیل نبود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده که هر وقت خزانه این مبلغ را بدهد، سریعا در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش از در نظر گرفته شدن ردیف ویژه برای معلمان خرید خدمات آموزشی خبر دادو بیان کرد: ردیف پرداخت خریدخدمات آموزشی در بودجه سال آینده مستقل خواهد شد و روند پرداخت ما به نیروهای خرید خدمات بهتر میشود.
بطحایی درباره گردش مالی موسسات کنکور بیان کرد: درمورد بخشی که به آموزش و پرورش مربوط میشود از گردش مالی موسسات آموزشی آزاد اطلاع داریم، چون این موسسات باید تا ۴ درصد سود خود را برای توسعه عدالت آموزشی در اختیار ما بگذارند اما از سایر جوانب آن اطلاعی نداریم.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش درمورد مصوبه حذف کنکور تمام وظایفی که تا امروز بر عهده اش گذاشته شده است، انجام داده است و برنامهای معطل از طرف ما نمانده است.
بطحایی درباره علت توقف توزیع شیر در مدارس بیان کرد: پیگیریهای بسیاری انجام داده ایم، اما هنوز چشم انداز روشنی درباره روند تخصیص بودجه و توزیع شیر در مدارس برای ما پیدا نشده است.
وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه تاسیس مدارس غیردولتی و شائبه انحصاری بودن آن برای افرادی خاص اظهار کرد: امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و افراد سیاسی یا غیر سیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز میگیرن و همواره از از مشارکت مردم برای امور غیرحاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده می کنیم.
وی درباره ممنوعیت زبان انگلیسی در مدارس گفت: مصوبه جدیدی برای ممنوعیت زبان انگلیسی نداشته ایم؛ در برنامه رسمی دوره ابتدایی آموزش زبان انگلیسی وجود ندارد و تدریس زبان خارجی در دوره ابتدایی تا زمانی که زبان اصلی کودک به طور کامل آموزش داده نشده است، توصیه نمیشود.
وی ادامه داد: برگزاری هرگونه کلاس کمک آموزشی و کتاب کمک آموزشی در مدارس ممنوع است، ولی اگر خانوادهای خارج از مدرسه این کار را کرد نمیتوانیم مانع او شدیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان مناطق محروم از ضریب بالاتری در کنکور سراسری برخوردار هستند، اظهار کرد: با استقرار ساختار جدید در کنکور سال 98 اولین فارغ التحصیلان دوره جدید آموزشی وارد کنکور می شوند و تصمیمات خوبی در خصوص فارغ التحصیلان مدارس فنی و حرفه ای و کاردانی پیوسته پیش بینی شده است.
بطحایی ادامه داد: برای تدریس کنکور 2 روش سوابق تحصیلی و آزمون های تخصصی و عمومی وجود دارد که پیشنهاد آموزش و پرورش در سوابق تحصیلی و برگزاری آزمون عمومی است تا فشار بر روی دانش آموزان کاهش پیدا کند و بر اساس پیش بینی ها قرار است در درس ریاضی منابع اش در کنکور علوم انسانی افزایش پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما باید نحوه استفاده از فضای آموزشی را به بچه ها آموزش بدهیم و در این راستا آموزش نیروی انسانی را برای یادگیری دانش آموزان در مقوله استفاده از فضای آموزشی در سال گذشته شروع کردهایم، افزود: شبکه رشد به دلایلی با مشکلات سخت افزاری روبرو شده است که در همین راستا شبکه ملی آموزش و پرورش ورود پیدا کرده تا این مشکلات را برطرف کند.
وی در خصوص مدارس طبیعت گفت: در زمان دولت یازدهم با رئیس سازمان محیط زیست تفاهمی مبنی بر ایجاد مدارس طبیعت در راستای آشنایی دانش آموزان با محیط زیست و اثرات مخرب آن ایجاد شد که من در حال حاضر تعداد دقیق این مدارس را نمی دانم ولی در آینده بر اساس برنامه ریزیها، فعالیت این مدارس افزایش پیدا می کند.
بطحایی یادآور شد: تنبیه بدنی خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است حتی اگر این تنبیه به صورت لفظی باشد، ولی به طوری کلی اگر یک مورد تخلف در بین کارکنان یک میلیونی آموزش و پرورش دیده شود نباید بخاطر یک مورد تخلف کل آموزش و پرورش را زیر سوال برد.
زرافشان با اشاره به تاثیر نمرات دروس نهایی در کنکور سراسری گفت: فردا در جلسه ای در این باره تصمیم گیری میشود. اکنون تاثیر نمرات نهایی در کنکور ۳۰ درصد است. پیشنهاد ما افزایش ۴۰ درصدی تاثیر سوابق دروس امتحان نهایی در کنکور سال ۹۸ است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش تمام مصوبات شورای سنجش و پذیرش را انجام داده است گفت: وظیفه ای نیست که تعیین شده اما اجرا نشده باشد.
انتهای پیام/